Gå til innhold
Arkivverket

[#68231] Guldsmed Hans Peter Wisting ca 1772 - 1826. Larvik. (Oslo)


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Kjenner noen hans opprinnelse? Finner ham ikke i 1801, så kansje han var i lære utenlands? Hans hustru Gustava har et sjeldent efternavn som jeg tyder som Venerius? De får en sønn Hans Gustav ca 1802 i Christiania. Deretter er de bosatt i Larvik. Har funnet fire barn født her. Dødfødt pike i 1805 - Fredrik Wilhelm 1806 - Herman Julius 1809 død 1814 og Ole Bendix 1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Skal være av tysk opprinnelse, for øyeblikket har jeg ikke funnet annet enn 'Guldasmedhaandverket i Oslo og Kristiania' fra 1924 til støtte for dette. Han arbeidet kort tid som svend i Christiania (kom dit 1801) og fikk året etter mesterbevilling og ble kompanjong med 'sværdfeger' Peter Petersen (dansk). I 1804 er han med sikkerhet i Larvik. Han dør 1827 i Strømsø (står som Johannes Pedersen Wisting), var svend der etter konkursen i Larvik. Har enkelte flere detaljer som jeg kan sende på e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arnstein Rønning

Gullsmeden var, så vidt jeg forstår, far til polfareren Oscar Wisting som reiste med Roald Amundsen. Mor til polfareren var Andrea Gustava Wenerus fra Åmål i Sverige. Hun hadde forøvrig en onkel som ble adlet i Sverige som Gustaf Tegmansköld.Geir skriver at gullsmeden skal ha vært av tysk opprinnelse. Jeg ser imidlertid at det var en gullsmed Søren Wisting i Trondheim allerede i 1715. Er det noen som har flere opplysninger om polfarerens aner på Wisting-siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.