Gå til innhold
Arkivverket

[#68241] Resident Commissioner, Cecil Hector Larsen, fra Stokke?, myrdet på Niue 1952?


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

16.august 1952 myrdes Resident Commissioner, Cecil Hector Larsen på Niue of Polynesia, Savage Island. På nettet ligger flere artikler om hendelsen, men det går ikke fram av artiklene hvor Cecil kommer fra. Her er linker til hendelsen [url="http://www.meridianmagazine.com/exstories/021018savage.html>Lenke Lenke Lenke En venn er blitt fortalt at han er i slekt (fetter av far) med Cecil, og siden han har problemer med å treffe de rette tastene forsøker jeg å hjelpe ham.Jeg har funnet han som skal være hans far (foreldre?). Hans Kristian Larsen, f 1872 i Stokke, dåp her Lenke gift her Lenke og han befinner seg på Mo i Sandar i FT 1900 Lenke Samuline døpt her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk Helge, den siden har jeg ikke vært inne på. Har sjekket Sandar, Sandefjord og Stokke 1900-1910 uten å finne ham døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hans Kristian og Samuline Marie har ingen sønn døpt i Sandar 1907-09. Kan de ha emigrert etter 1900-tellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

DIS gravminner: Samuline Larsen 1612 1968 k E02 07 10879 Orelund (Nybo) Sandefjord SandarDette er vel datteren som da ikke har emigrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg ser gravID. Skal sjekke nærmere, men på våre kanter ligger ennå ennå snøen høy. Men jeg har gode kontakter i 'han kommunen' etter å ha registrert gravminner på Sandar og Sandefjord kirkegårder. Nybo er så svær at den har vi ikke gitt oss i kast med ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Siden jeg heller ikke finner Samuline Larsen født i Sandar, slo det meg i det jeg slo øynene opp i dag tidlig at familien bodde på Mo - ved Moveien ligger det vi kaller 'Mokjerka' en frikirke stiftet i 1871/72, 'Den evangelistiske lutherske frikirkelige menighet i Jarlsberg' som den het opprinnelig. Den lokale menigheten fikk skjøte på Mo i 1897, og det ble bygget forsamlingshus der som senere er blitt benyttet til kirke og skole. Kanskje familien tilhørte menigheten, og det er derfor jeg ikke finner barna i familien døpt i Sandars kirkebøker? Men hvor leter jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Hei Osvald.Hvis barna var født innenfor Den Evangelisk lutherske Frimenighet (DELK), så står dåp o.l i egne kirkebøker. vet ikke om de har egne kirkebøker fra Sandefjord, oppbevart i Sandefjord. Men det finnes kirkebøker oppbevart i Tønsberg fra kommunene rundt. De har så vidt jeg vet ikke noen innleveringsplikt, slik Statskirkens kirkebøker har. Ring Delk sitt kontor i tønsberg, spør der. De oppererer nok ikke med de samme reglene om når (Sperrefrister)man kan lese kirkebøkene.MVH Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei Solfrid! Jeg tok kontakt med 'Mokjerka' før helga, og de skal undersøke for meg, men lovet svar først denne uka. Drøyer det, tar jeg kontakt med DELK. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Blindspor!Linken til Hans Kristian Larsens dåp i (1) er riktig, men det er en noen måneder yngre Hans Kristian Larsen som gifter seg med Samueline i 1894. Det er derfor ikke den Hans Kristian jeg leter etter som er bosatt på Mo i Sandar i 1900. Jeg har derfor ikke funnet hvor denne Hans Kristian er i 1900, og heller ikke hvor hans eventuelle sønn Cecil Hector Larsen er født. Ny informasjon, ikke verifisert, tyder på at Hans Kristian havnet i Australia, er død der, og at Cecil Hector kanskje er født der.Det gir jo større utfordringer!mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.