Gå til innhold
Arkivverket

[#68248] Castberg, Grinder gård, Grue, Hedmark


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Grinder gård i Grue kommune ligger i Hedmark. Arne Olsen kom til gården ved giftermål. En av hans etterkommere Ole Arntzen (1731–1811) var på gården på slutten av 1700- og begynnelsen av 1800-tallet. Han ble forøvrig gjennom sine 21 barn stamfar til slekten Arntzen, som hadde gården fram til 1845. Den siste eier av slekten, løytnant Ole Arntzen Lützow, solgte da til John Collett Bredesen og Ole Bjørneby. Gården ble 1916 overtatt av Brede Svenneby, og tilhørte 1942–85 slekten Castberg.Hvem i familien Castberg overtok gården i 1942 og hvor kom de fra? Er det noen som kan hjelpe med en slektsoversikt over eierfamilien (Castberg) i 1942?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Kan jeg spørre om hvor informasjonen om at Arne Olsen (Grinder) kom til gården ved giftermål, kommer fra ?Arne Olsen 1697-1748 ble gift 1725 med Berthe Nilsdatter Hoel 1705-1747 fra Vang, datter av lensmann Nils Halvorsen Hoel.Far til Arne, Ole Arnesen Oppset 1663-1733 (Grueboka II gardene) bodde muligens også på Grinder. Han er også benevnt Ole Arnesen Grinder (Familysearch). Han var gift med Johanne Hermannsdatter Rolfstad.Far til sistnevnte Ole, Arne Olsen 1635-1689, kom fra Hof i Solør og ble gift i Grue med Olaug Sjønnesdatter. Kan det være hun som kom fra Grinder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Jeg har ikke kjennskap til Grinder,og folkene som har bodd der,men fant dette på FS,:Olaug Grinder Sjonnesdatter,født omkring 1630,,død 1668. Foreldre:Sjonne Grinder Brandval Evensen og Berthe Toredrud Berger Kjeldsdatter [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100101883910&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeOlaug hadde visstnok en bror som het Arne,født omkring 1740:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Har funnet ut at Laura Castberg som er nevnt i matrikkelutkastet for 1950 var Gudrun Laura Svenneby. Hun ble født den 2 august 1900 og giftet seg med Svend Anker Castberg, sønn av Torgrim Castberg og Ida Anker. Regner med at Laura Castberg (f. Svenneby) var datter av Brede Svenneby i Våler i Solør. Her i FT1900. Lenke Jeg finner en sønn, Torgrim Svenneby Castberg f. 11 mai 1925. Vet noen om flere barn i denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Til (6) Hei Jan, Det er riktig at Laura var dotter til Brede Svenneby i Våler (i andre ekteskapet hans).Send ein epost til meg på pernestande krøllalfa hotmail.com - eg har noko informasjon om Svenneby-familien som kanskje kan vere av interesse for deg. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Nå er selvfølgelig ikke Familysearch den beste kilden, og jeg har ikke Grueboka hjemme, men det hadde vært fint å få bekreftet der om Arne Olsen 1635-1689 faktisk var den 'Arnesen/Arntzen' som først giftet seg til Grinder.På FS sees det også at denne Arne Olsen kalles Arne Olsen Arneberg og skal komme fra Hof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Knut,Jeg har bare lensmann Halvor Nilsen Hoel f. 14. jan. 1700 på Nes og død 18. mai 1743 på Nes som søsken. Det er sikkert flere. Han ble gift med Marte Tollefsdatter Smeby - 22/8-1714 død 29/7 1761. Hun kom fra Toten.Det går en rett linje fra ham til Hoel på Hovindsholm - bl.a. stortingsrepresentant Jacob Hoel 1755-1847. Svært mange etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Har dere lest 'En Hedmarksgaard' Hoel, Nes av G. E. Christiansen? Historie og eiere fra ca 1300-1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk Lars Ove.Jeg fant faktisk ditt websted først for noen dager siden og er igang med å utforske. Flott tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.