Gå til innhold
Arkivverket

[#68251] Oppslag i Bygdebok for Strandebarm og Varaldsøy i gamal og ny tid - 2. Hordaland


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger hjelp til oppslag i nevnte bygdebok på gården Skjelnes. I 1701 befinner det seg en Torchild på gården, 40 år gammel. Jeg er interessert i opplysninger om hvem han var gift med, barna hans og eventuelt hvem foreldrene hans var. Håper noen kan ta seg tid til å sjekke hva bygdeboka sier om ham. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bruk 11667-94; Torbjørn Torkelsen frå Øye br 1 1638-94, g 1 m Johanna Samsonsdtr (samson Sveinson samme bruket), 2 m Gunnhild Jonsdtr Øye. Born !: Torkel, hadde vore 9 år utanlands i 1694, Samson 1670-1740, krøpling, 2: Johanna 1680, Gurid 1685, Brita 1689. Alle ugifte 1722.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Torbjørns far: Torkel Torkelsen ? fra Ytre Oma br 1. Gm Ragnhild n 1646. Han eide i Øye, Bakka, Omvik og Tørvik. Troleg søn til Torkel på Oma.Gunhilds far: Jon gm Anna Sjursdtr Dysvik br 1 1631-1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for rask respons Arnfrid. Jeg har litt problemer med å knytte sammen folket på Skjelnes.Det ble født en Magdele Tochildsdtr. på Skjelnes i 1747. Hun ble gift med en Gjert Andersson ca 1774, og bodde i 1801 på gården Kjæreviken i Strandebarm. Jeg lurte derfor på om det kunne være en forbindelse mellom Torchel i 1701 og Magdela i 1747. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hun er fra Bruk 5, datter av Torkel Ivarsen fra Svåsand (1712 - 86) g 1733 med Bol Andersdtr Haukås V. br 1 (1715- ). Han fikk gården etter morfaren. Kj. barn: Ivar, Anders, Sigrid og Magdela g. Kjæravik br 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Mange takk igjen Arnfrid, da falt brikkene på plass i puslespillet. Jeg har en del løse tråder i området som jeg prøver å nøste i. Dette har jo ikke direkte tilknytning til arbeidet du holder på med, men det er jo greit å få rusket litt opp i slektstreet. Noen grener må beskjeæres mens andre har fått nye skudd. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger litt mer hjelp. Boel Andersdtr. var fra gården Haukaas og døpt 31.08.1715. Men far hennes står kun oppført som Anders Hauckaas. Ved 1701 tellingen kan jeg ikke finne noen Anders på gården, så mitt spørsmål blir da hvem som var foreldrene til Boel?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Br 1: 1702-44: Anders Villumsen (1682-17489 sønn av Anders Mattsen fra Kvinnherad (d 1701), G 1711 m Sigrid Torbjørnstr Viki br 1 (d. 1734) (dtr av Torbjørn Roaldsen fra I. og Ingebrog Pedersdtr Vki) Oma br 1 Barn: Anders, Villum, Torbjørn Øvsthus br 2 , Bol, Maria g Kjeravik br 1, Kristi g Johannesn Seglheim, Kv.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Arnfrid. Jeg hadde håp om at du skulle se innlegget mitt og ile til med hjelp.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

God morgen til deg også.Ja, om du har tid og anledning, så setter jeg stor pris på hjelpen.Men jeg stusser jo på en ting. Hvordan kan Anders Villumsen være sønn av Anders Mattson? Burde han ikke være sønn av en Villum?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, ser det, blingset siden det sto ovf. Det var to ovenfor, og det er Villum Larsen (1648-89) gm Bodil Andersdtr Våge br 1 (1640-1712) Barn: Lars Tveit V. bruk 4, Anders, Anna g Svindland br 2, Sofie g I Oma br 1, Kristi g Tveit V. bruk 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.