Gå til innhold
Arkivverket

[#68263] Marie Andersen født i Troms reiste til Amerika i 1899. Hvor ble det av henne?


Gjest Knut Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Bra jobba, Bernt!Her er samme data fra Federal census 1910 for Marie Magdalene (ikke Anette som jeg feilaktig skrev i innlegg 22). Men nå er hun altså blitt 30 år og fremdeles ugift!1910 United States Federal CensusName: Mary Anderson [Mary Mathewson] Age in 1910: 30 Estimated Birth Year: abt 1880 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Daughter Father's Name: Engel M Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Bellingham Ward 1, Whatcom, Washington Marital Status: Single Race: White Gender: FemaleHousehold Members: Name AgeEngel M Mathewson 48 Engeborgh S Mathewson 24 Christina J Mathewson 23 Daguiar Mathewson 16 Johanna Mathewson 13 Mary Anderson 30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og her har vi Engel som enkemann i 1930 med noen av familien fra 1910. Han er flyttet til varmere strøk. Datteren Ingeborg, nå 44 år, er også blitt enke.1930 United States Federal CensusName: Engel Matheson Home in 1930: Los Angeles, Los Angeles, California Age: 68 Estimated Birth Year: abt 1862 Birthplace: Norway Relation to Head of House: HeadOccupation: noneRent/home value: Owned, 10.500 USDAge at first marriage: 22 yrs. (Engel), Ingeborg (26 yrs.)Household Members: Name Age Engel Matheson 68 Ingeboig S Sandborz 44 Ted C Sandborz 8 Dagmar Matheson 35 Sigvard Brox 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og her har vi Marie M. i census for 1920, fremdeles ugift. Engel er blitt enkemann.1920 United States Federal CensusName: Marie M Anderson [Marie ?? Anderson] Home in 1920: Seattle, King, Washington Age: 38 years Estimated Birth Year: abt 1882 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Adopted Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Single Race: White Sex: FemaleYear of Immigration: 1899Household Members: Name AgeEngel M Matheson 57 Dagmar Matheson 26 Johanna B Matheson 21 Slgvard J H Brox 82 Marie M Anderson 38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Marie Magdalene er i 1920 'housekeeper', mens hun i 1910 var 'dressmaker at home'.Dagmar arbeider på kontor, mens Johanna er 'artist at Dept. store' (dekoratør ?).Engel er 'at home'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Foretrekker å si at Engel er en 'she', hun var gift med Theodor, som må være død allerede før tellingen i 1910!Cencus 1920. Ser for meg ut som de har flyttet til Seattle, King, Washington. Og her heter hun igjen Marie!Så Cencus 1930. Engel har flyttet til Los Angeles, California. Sammen med to døtre og 'den gamle' Sigvart Brox.Mest sansynlig så har Marie (Mary) blitt igjen i Seattle. Fordi i april 1968 dør det en Mary Anderson, (f. 11.06.1878) Zip til adressen hvor dødspengene ble sendt er 98122, som er Seattle eller East Union. Ref. SSDR 1937-1993.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja det er mulig du har funnet hennes dødsfall, men her er en annen kandidat:Washington Death Index, 1940-1996Name: Mary Anderson Date of Death: 4 Apr 1943 Place of Death: Seattle Age: 64 Estimated Birth Year: abt 1879 Gender: Female Certificate: 1809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Er det noen mulighet for å finne Marie (Mary) Anderson i Cencus 1930? Seattle eller LA? Har ikke tilgang til den tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg skal ta en ny runde med søk i USA-dataene...... det er jo mulig hun fant seg en 'canadier' og flyttet over grensen, jeg ser det er mange Mary Anderson i Canada, men jeg har ikke Ancestry-tilgang utover USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Finner desverre ikke Marie (Mary) i 1930 census, har da sett på både med Anderson, og andre etternavn.Kansje noen med tilgang til Ancestry-data for Canada kunne se etter henne der, f.eks. i Vancouver-området ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evald Markussen

Sammenfatning/ Konklusjon Innlegg nr. 2: Jeg holder meg til at det er 'vår' Marie som er oppført sammen med familien Mathisen ved telling år 1900. Dette rimer godt med det som Bernt anfører i innl.nr,24 hvor han hevder at Marie reiste over, sammen med denne familien. Det faktum at Marie her hjemme bodde i nabobygda, styrker denne påstand. Bosted: New Whatcom, Whatcom, Washington.Innlegg nr.26. Census år 1910:Her finner vi Marie igjen med samme familie. Det ser ut som husfar Theodor er gått bort, mens hans kone , Engel M. Mathisen er husets hovedperson, og Marie er anført som datter sammen med med Engel`s øvrige barn. Bosted: Bellingham Ward 1Innlegg nr. 28 - Census 1920: Er dette 'vår' Marie Andersen ?. Jeg er villig til å gå ut fra det. Dette til trods for at alder er noe avvikende. Det forhold at Engel M. Mathisen igjen er oppført sammen med Marie M. Anderson og 2 av Mathisen-døtrene at Sigvard J.H.Brox, styrker min oppfatning av at vi er 'på rett spor'. Jeg konstaterer at Marie fremdeles er single. Bosted: Seeatle , King, Washington.Innlegg nr. 30. Bernt Jenssen anfører her bl.a (census 1930) at Engel Mathisen har flyttet til Los Angeles, Californoa og finner det sansynlig at Marie har blitt igjen i Seattle. Begrunnelsen er bl.a at han finner en Mary Andersen som døde i Seattle i 1968 hvor fødselsår og dato nesten stemmer med 'vår' Marie. Hvis dette er riktig, mangler vi data for Marie for tiden etter 1920 og fremover. Finnes det noen som har adgang til databaser som kan være til hjelp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Hva med å løfte dette temaet over til DiS Slektsforum, Emigranter, USA.Legge inn en etterlysning der med referanse til dette forumets nr. 68263. Der er det stor mulighet for å få hjelp direkte fra USA.Bare et tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.