Gå til innhold
Arkivverket

[#68274] Skifte: Ole Sjursen Aakre Strandvik : 1808-1818


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Ole Sjursen Aakre Strandvik 203 A.b.1 1808-1818Kan jeg få opplysninger om dette skiftet?mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dato 25. august 1813, enke Christi Haldorsdtr og sønnen Siur Olsen, 4 år. Verge for sønnen Torbjørn Ørjansen Hatletvedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, Kjellaug, kan enken Christi Haldorsdatter være den s.s. ble døpt 17 feb 1770, død e. 1819 og event. (også?) ble g.m. en Ole Olsen Aakre?Og, hvem var de to Olers foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Hvor fant du dette giftermålet? Jeg finner verken barn eller giftermål og har leita fram til 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Eneste jeg har vedr. Ole er skiftet etter hennes mor Anna:Skifte i Strandvik 15. okt. 1819 (Skifteregister, Sunnhordland 1668-1859, protokoll A.a14 1819-1826 s. 50): Barn: Anders Sjursen Koldal, Knud Sjursen Skogseide, død, etterlatt seg Johannes (21) og Sjur (18), Engel Sjursen (59), Sjur Sjursen Kronstad i Skjold skipreie, Anders Haldorsen Skogseid, død, etterlatt seg Haldor (20), Peder (17), Anders (7), Herborg g.m. Anders Knudsen Liaaten, Anne (21 1/2), Eline (15), Madela (11) og Martha (9), Aagaathe Halvorsdatter (51) enke e. Engel Hansen Bjøndal, Christi Halvorsdatter g.m. Ole Olsen Aachre, og Ingeborg Halvorsdatter (46) døvstum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ser av mine notarer at paret Christi Haldorsdatter og Ole Sjursen Åkre var fetter og kusine. Siden Ole Sjursen vel døde før 1813 må ektemann nr. 2 Ole Olsen være reell og kanskje også en nær slektning, f. eks. en fetter av Ole nr. 1.Kjenner du til Ole Sjursens besteforeldre på farssiden? Kan det ha vært f.eks. Ole Hansen Svinesteen og Alis Olsdatter Femanger? Eller Ole Olsen Aakre g. før 1749 m. Barbra Nielsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

I skiftet etter han, ser vi at han har en datter Barbara. Jeg er således overbevist om at foreldra var er det siste paret: Yngve Nedrebø, SAB / DA, 20.3.2009 15:58 (2) 'Dato 26. juli 1798, enke Inger Andersdatter og barna Ole Sjursen, 13, verge Torbjørn Ørjansen Hatletvedt, og Aagaathe S., 21 og Barbara S., 15 år.'Det må være feil alder på Barbara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, jeg hadde glemt det som stod i skiftet i farten! (innlegg 7) Dertil står hun som 'gaardmandskone' da hun døde i 1836, så Ole Olsen må ha dødd på Aakre (?) etter den tid. De må ha gifta seg før 1816 for jeg finner ikke noe etter den tid.Får sjekke 'døde' etter 1836, det er ikke noe skifte etter han så vidt jeg kan se.Ole Olsen Svinastein Aakre og Marta Olsdtr kan ha fått en sønn Ole, det er det store muligeter for. Men jeg har ikke sjekket deres barn, har bare en Hans her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, jeg hadde glemt det som stod i skiftet i farten! (innlegg 7) Dertil står hun som 'gaardmandskone' da hun døde i 1836, så Ole Olsen må ha dødd på Aakre (?) etter den tid. De må ha gifta seg før 1816 for jeg finner ikke noe etter den tid.Får sjekke 'døde' etter 1836, det er ikke noe skifte etter han så vidt jeg kan se.Ole Olsen Svinastein Aakre og Marta Olsdtr kan ha fått en sønn Ole, det er det store muligeter for. Men jeg har ikke sjekket deres barn, har bare en Hans her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Den først datteren Barbro må ha dødd før 1782, for Sjur og Inger døper en ny datter med samme navnt 25.08.1782. Det passer bedre med alderen oppgitt ved farens skifte i 1798.Se posr nr 2 på venstre side i kirkeboka. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11621&idx_id=11621&uid=ny&idx_side=-59>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg tipper han vi leter etter er sønn av denne: Ole Olsen, Døpt Dom. Reminiseere 1749 i Strandvik, Os som sønn av Ole Olsen Aakre og Barbra Nielsdatter m. faddere Haldor Haavig, Anders Lægland, Ole Hansen Svinesteen, Marithe Haavig og Christi Schaar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er skifte etter Barbra Nilsdtr. ÅkreYngve Nedrebø, SAB / DA, 21.3.2009 11:48 (2) Dato 3. juni 1767. Hun etterlot seg enkemannen Hans Monsen, og hadde fra første ekteskap med Siver Olsen Lothe sønnen Ole Siursen, gift og bosatt på Qvahle, og datteren Marthe Siursdatter, g.m. Hans Hansen Aachre. I ekteskapet med Ole Olsen Aachre hadde hun barna Siur Olsen, 20, Ole Olsen, 15, og Marithe Olsdatter, 23 år. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.