Gå til innhold
Arkivverket

[#68277] Guro Madsdtr./Mattisdtr. 1640-1707 på Tvedt i Fusa, Sunnhordland, hvem var hun.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Guro Madsdtr./Mattisdtr. giftet seg 09.06.1678 i Fusa/Hålandsdal med Haldor Olufsson Ekeland/Tvedt 1616-1688. Det var hans andre ekteskap. Han var først gift med Ingegerd Hansdtr. Gjøen d.1672.Guro giftet seg på nytt 22.06.1690 med Lars Hansson Høie.Men jeg lurer altså på om noen har kunnskap om hvem som var foreldrene til Guro Mads/Mattisdtr.?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Hun er andre kone til min 7. tipp og jeg har og lurt på hvem hun er. Når vi ser på navnet hennes kan vi tenke oss at hun muligens var datter til Mats Heinesen Øyre /Aenes og Anna Andersdtr Aenes.Mor til Mats var vel Guri Sjursdtr Øyerhavn, så da kan hun være oppkalt etter sin farmor.Dernest ser vi at Haldor og Guri får en datter Inger (hans første kone oppkalt) og siden får de en datter Anna, men hun kan jo like godt være oppkalt etter hans mor.Jeg har sjølsagt ikke noe som helst bevis for dette og det er bare en hypotese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Kjellaug, og takk for bidraget ditt. Ja, jeg er jo klar over at det er vanskelig å bevise sammenhengen, men man kommer jo heller ikke videre om ingen prøver seg med nye innspill. Jeg går utfra at bygdeboken ikke har noe nytt om henne. Og det er ikke oppført gårdsnavn ved den første vielsen hennes i 1678. I 1690 skriver hun seg jo til Tvedt. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Bachen Dahle

Soga for Fusa, Hålandsdal og Strandvik, Bind III, side 256:Haldor Oluffson Egeland-Tuette g. II 1678 Guro Matzdtr., 1640-1707. (Ho g. II 1690 Lauritz Hansson Hauge, b. Eide der han var fødd).Jeg har også dette paret på vår slektstavle. Er interessert i å følge med om noen har andre opplysninger som kan belyse Guros bakgrunn.Mvh Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved koppskatten i 1645 finner vi Heine på Øyre med hustru Gyrj, samt tjenestefolkene Olle, Søneued og Marj. Dessverre er ingen barn nevnt. Men han er den eneste Heine jeg kan finne i denne tellingen.LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for et svært interessant bidrag Arnfrid. Det skiftet hadde gått meg forbi. Det er nok mye som tyder på at Oddvar kom opp med et svært passende foreldrepar til Guro Madsdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg beklager sterkt Kjellaug. Det var selvsagt du som komm opp med forslaget i innlegg nr.2. Jeg blandet sammen ulike debatter. Det er ikke alltid greit for en gammel mann, og i alle fall ikke når man vet vilke gener man har dratt med seg fra prestesønnen.Mvh. Rune :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Haha! Og jeg som leita meg nesten blind! Jeg trodde faktisk det var _mine_ prestegener som forhindret meg fra å se! men jeg får vel ta det som et kompliment at du blander meg sammen med Oddvar!Men vi må nok ha kilder til dette, finnes de montro?Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Vil bare nevne at det står Mattisdtr da Guro / Guraa gifter seg.I Strandebarm ser jeg og at Mattis-navnet er brukt på Birkenes / Byrkjenes i 1701, er det noen som har bygdebøker og kan sjekke om det var en Mattis der på 1700-tallet?I tingbøkene finner jeg en Matis Qualleneß i 1664 som nok er den samme som Matis Qualnes i 1667, en Matis Magnesen i 1668.I 1664 er det og en Matis Vallevig. Men dette kan jo være hvor som helst i Hardanger. I 1663-66 er det nevnt, sønner Mattis Steensønner (det er nok Mattis Steensen som er 80 å i 1701 på Birkenes som er deres far): [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=bd18MT60&gardpostnr=128&personpostnr=515&merk=515#ovre>LenkeKan denne Mattis Steensen på Birkenes ha hatt en datter Guro?I koppskatten 1645-46 er det en Mattis med kone Inger i Kvinnherad på Egh: Lenkeen Mattis med kone Anne på Langegatte: Lenkeen Matz med kone Herbor på Nees: LenkeDet er vel Mads Torgersen: LenkeI Strandebarm har vi en Mattis og Ziri på Fosse: LenkeOg i Strandvik en Mattis og Ingeborg på Sunfjord: LenkeMattis og Ragnilde på Lied: LenkeMattis og Agathe på Tomre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Kjellaug.Jeg er selvsagt klar over at det kan være mange alternativer. Men et sted må man jo begynne. Jeg har notert i en gammel notisbok at Heine og Guro fikk en sønn Matz i 1681 som visstnok døde innen et år. Men jeg er ikke sikker på hvor det er hentet fra.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Bachen Dahle

Kan dette være kandidater, dersom faren het Mattis? Og hun er oppkalt etter moren?LenkeEller er det kanskje for langt unna Hålandsdalen?Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Hei Rune, du mener vel Haldor og Guro, tenker jeg (det er vel disse genene igjen!!)Jeg har og notert diverse barn uten å ha sjekket alle kilder enda. De giftet seg i 1678, men jeg har ikke noen barn før Lars / Lariss 1680-1680 dåp oppe til høgre: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11614&idx_id=11614&uid=ny&idx_side=-10>Lenke Døsfallet hans (9 uker gml) er på neste side, venstre kolonne.Så kommer Matz / Mattis 1681-1681 Død nede til venstre: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget dit Berit. Jeg tror ikke nødvendigvis at avstanden betyr så mye, men vi vet at man i stor utstrekning hentet ektemenn/hustruer i ' nabolaget' for ikke å si i familien. Det er svært mye inngifte i dette området mellom tr og firemenninger og tildels søskenbarn.Guro ville vel helst ha vært kalt opp etter mormor eller farmor.Det er kjent fire barn i ekteskapet mellom Guro og Haldor. Det er Lars 1680-1680, Madz 181-1681,Inger 1682-1726 og Anne 1683-e 1720.Haldors foreldre hel Oluf og Anne, mens Guros antatte foreldre het Mads/Mattis og Anne.Da finner vi altså at farmor og morbor het begge Anne, morfar het Mads/Mattis, Inger er trolig oppkalt etter Haldors første hustru, Ingegerd Hansdtr. Gjøen.Hvor Lars kommer inn i bildet vet jeg imidlertid ikke, med mindre Guro også hadde vært gift tidligere og at Lars da er oppkalt etter hennes første mann. Hun var angivelig født ca. 1640, og var således ca. 38 år da hun ble gift med Haldor.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg har vært inne på samme tanken, Rune. Finner ingen annen grunn til at deres første s0°nn het Lars / Larris.Men det ser ihvertfall ut som hun gifter seg OPP igjen med en Lars! LenkeDet at det står pike skal vi ikke henge oss opp i for jeg har sett utallige tilfeller av slik avskrift her. Men det er jo mulig at det var en annen Guro Mattisdtr på Tveita (jeg finner det lite rimlig da)Vi finner henne ikke gift i Os, men dersom hun kom fra Strandebarm eller Kvinnherad, kan hun ha vært gift der først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vi kan være rimelig sikre på at det er den samme Guri det er snakk om. Haldor Olufsson Tvedt døde i 1688 og Guri skrives til Tvedt da hun giftet seg med Lars i 1690.Om vi studere oversikten over gifte i Os ser vi at det kun er en kvinne som skrives som Matzdtr. alle andre skrives i en eller annen variant av Mattis. Nå var det visselig mer enn en Mads i dette området på nesten 150år.Jeg tror vi derfor forløpig skal holde oss til Madz ut fra navnet på sønn nr.2.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, men sønn n° 2 står Mathiss da han dør, dåpen har vi vel ikke funnet. Så vi må vel være åpne for flere muligheter, hun står også Mattisdtr da hun gifter seg første gang. Jeg er ikke sikker om det står Mattsdtr eller Matisdtr da hun gifter seg med Lars Hansen (hvem er han?)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her må man vel prøve å eliminere noe, framfor å tilføye noe. Haldor var født på Ekeland og døde på Tvedt. Om vi ser på andre personer i dette området, hvor langt er det sannsynlig at Haldor dro for å finne et kjerringemne etter at kona Ingegerd Hansdtr. døde i 1672 og etterlot seg 6 barn i alderen 2-20 år.Om vi ser på historikken med svært tette familiebånd i området, så tror jeg personlig ikke at han dro særlig langt for å finne en ny kone.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

På FS fant jeg noen som oppgav henne som født på Varaldsøy, men uten å nevne foreldre. Det kan jo være fullstendig galt ettersom det var lagt inn av en privatperson. Lenke Men årstallet for hennes dødsfall ser ut for å stemme med det vi har 1707. Ellers finner jeg Hålandsdalen, Eide og Hordaland!!Ellers er jeg enig med deg at han nok fant henne i nærområdet!Hva med de kandidatene fra Strandvik i innlegg 11, er det noen som har bygdebøker for Fusa og kan sjekke dem fra Strandvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Jeg tror det er for knapp tid til at Mats Heineson Ænes kan være far til Guro. Jeg har notert meg, trolig fra bygdeboka, at barna hans er født 1655 - 77. Mats søster Guro er født ca. 1645, og da er det bare teoretiske muligheter for at han er gammel nok til å få barn i 1640. Kandidatene i innlegg 11 er et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du har et godt poeng der Norodd.Men om vi nå ser nærmere på kandidatene i innlegg nr.11 , så ser vi at der er tre par hvor kona heter Anne eller Inger/Ingeborg. Gården Sunnfjord er grei, men hvor finner vi gårdene Egh og Langegatte?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.