Gå til innhold
Arkivverket

[#68282] (HED-OPP) Halvor Olsen


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Peder Halvorsen f. 28. feb 1824 på Bingsrud i Snertingdal - døpt i Hunndal (Vardal - Gjøvik) 4. mars 1824 - Vardal 1814-31 MINI s. 53 1824 nr. 22 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9307&idx_id=9307&uid=ny&idx_side=-53>LenkeForeldre er HALVOR OLSEN og Elene Bergersdatter - inderster på Hastadejen på Hadeland.Peder blir konfirmert i Hof kirke 6. okt 1839 - Hof 1822-41 MINI s. 1076 1839 nr. 38 LenkeSe forøvrig annet tema vedr. Peder's mor - Elene Bergersdatter her......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Prøver et skudd i blinde. Tror navnet på bosted er feiltyda. Prøver meg på Flatsla, Lunner på Hadeland. Der er også en Halvor OlsenLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk for innspillet, Bjørg!Det kan være at du har helt rett! Det finnes i GM1886 (altså en del senere) gårder som heter Flatla i Lunner og hvor det er anmerket at de uttales Flasla. Dessuten har du jo FT1801-henvisninga di - hvor det står Flatsla.Forøvrig i GM1886 er det en Halvor Olsen som eier gnr. 27 bnr. 1 Flatla nordre i Lunner - neppe samme mann, men kanskje barnebarnet?Vedr. Hastad(ejen) som jeg trodde det var, så finner jeg i Oppland noe som kan ligne - nemlig Harstad (uttales Hastad), men det ligger i Torpen. Det er vel ikke på Hadeland, men derimot i Gudbrandsdalen. Så da har jeg vel mistolket gårdsnavnet!Et spørsmål som reiser seg er hvorfor sønnen Peder blir døpt på Gjøvikskanten når de har egen kirke (fra 1100-tallet)i Lunner og de står som bosatte - inderster på stedet som da etter all sannsynlighet ligger i Lunner?Men mest lurer jeg selvfølgelig på om det er noen som kjenner til denne Halvor Olsen, 13 år på Flatsla i Lunner i FT1801 som bor sammen med sin far Ole Hansen, 50 år, enkemann, bonde og gårdbruker! Er denne Halvor min mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

Nei, det er han ikke i det hele tatt. Han giftet seg i 1807 og ble gardbruker på Flatla. Glem Flatla.Jeg vil heller tyde bodstedet til Stastad - som er gard i Gran på Hadeland, ligger på vestsida av Viggadalen, mens Gullen og Molden ligger på østsida, litt lenger syd.Her er et interessant innspill. I KB for Gran 1824-42 s61-62, er skannet - LenkeBernt Halvorsen f 28.1 1826 [!?] døpt 4.3 1827; foreldre Ungkarl Halvor Olsen Oustad i Ullensager og pigen Elina Børgersdatter Todderudeyet [er trolig Totterud] i Hoffs Præstegieæld i Østerdahlen [nå i Åsnes i Solør]. Faddere: Iver MoldenEyet, Jens og Lars MoldenEyet, Anne MoldenEyet, Ragnild GuldenEyet.Anmerkning i KB: ... Moderen saget at Barnet ey er døbt, og ingen efterretninger ............. derom[?]....... Daab, blev samme døbt. Barnet er født paa Bioneskoven [som er på vestsida av Randsfjorden].Dette var et amputert forslag på å tyde anmerkningen. Klammene har jeg tilføyet.Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ad fyrste lenka i (1):Foreldra til Peder er 'Inderster paa Flastadejen paa Hadeland'Anmerkningane: Hiemmedøbt af Moderen. Barnet født paa Bingsrud i Snertingsdalen. Barnets Daab confirmeret i H: K: den 14de[?] Maj. Efter senere indkomne Oplysninger er dette Barn uægte, og den anmeldte Fader Halvor Olsen, er efter Provst Stenersens[?] Attest gift Mand og boer i Lunder Annex i Jevnager Præstegield.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

Meget bra transkibert! (5). Jeg er ikke så dyktig. Da må vi kanskje tilbake til Lunner. Jeg har nokså god oversikt over alle i som er ført i kirkebøker i Jevnaker/Lunner på den tiden. Halvor Olsen Flatla 1787-1855 bodde vel ikke på noe FlatlaEie. Flatlagårdene hadde en del husmannsplasser sørover mot Mylla. I dette området finner jeg to-tre gifte menn som heter Halvor Olsen. En av disse [?f1786] gifter seg i 1809 og igjen i 1839, og dør i et LunnerEie i 1853. Ett barn Karen f Kalvsjøhagen 1809, d 2 mnd gml. Da første kona døde, begraves hun fra Beltern - som var et LunnerEie i samme Mylla-området. Men om denne Halvor kan ha bodd på et FlatlaEie 15 år før, vet jeg ikke. En annen Halvor Olsen 1759-1841 finner vi på Volla/Jorstadvolla som ligger litt legnger vest. Passer heller ikke.Ut fra de opplysninger jeg har, kan jeg ikke si noe mer om Halvor. Foreldreparet i (4) kan ha tilfeldig navnelikhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Tusen takk for innspill og tydinger, Per Jacob og Gunnar!Ad 4 - dette barnet var ikke jeg klar over, men det er vel hevet over enhver tvil at det er samme moren Elina/Eline vedr. fødselen på både Peder og Bernt.Så er spørsmålet om det er samme faren vedr. de 2 nevnte fødslene? Holder dem inntil videre adskilt!Er det noen som kan tyde helt komplett anmerkningene vedr. dåpen i innlegg 4, så hadde jo det vært veldig fint?!Vedr. Bernt, så har jeg forsøkt å lete etter ham (det er vel sannsynlig at han ble med moren og (halv)broren til Hof). Har lett etter ham vedr. konf. Hof prgj. 1839-46, døde i Gran 1828 tom 1839, døde i Hof. prgj. 1828 tom 1843.Men finner ingenting på ham! Nå er det vel ikke spesielt sannsynlig at han ble født i Gran (bare døpt) i og med at han står som unummerert i KIB og også er over 1 år når han døpes!Så er spørsmålet hvor han er født og hvor det blir av Bernt? Har ikke funnet noen annen i Globalt søk med dette navnet født 1825-27 - enn en person i Eidsvold i FT1875! Han står som født i Eidsvold så rent teoretisk kan det jo være ham!Faren til Bernt står jo som Halvor Olsen Oustad i Ullensaker (ved dåpen i Gran - innlegg 4)og det er sannsynlig at dette kan være ham i FT1801 på ovennevnte sted 5 år gammel med 4 øvrige søsken og foreldre Ole Halvorsen,Huusbonde, 47, Begge i 1ste ægteskab, Bonde og gaardmand, 2. opsider og kona Ingebør Jacobsd 44år. Barn: Jacob Olssen 14, Ole Olssen 11, Halvor Olssen 5, Anne Olsdatter 5 og Eli Olsdatter 4.Noen som kjenner disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Mor til Bernt Halvorsen i (4) er fra Tidderue i Hof, som er det samme som Titerud (og muligens plassen Titsangen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk for innspillet, Arild! Stedet du antyder er nok riktig det ja!Lenka i mitt innlegg 7 - til FT1801 Oustad i Ullensaker ble visst uteglemt! [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f18010235&gardpostnr=42&personpostnr=737&merk=737#ovre>LenkeFinner et par Halvor Olsen'er i Hof blant de døde - kan noen av disse koples til dette temaet?Finner en gårdsmann Halvor Olsen død 17. nov 1834, 57 år nr. 168 i Hof prgj. Lenke Finner en husmann Halvor Olsen (Vaaler) død 10. feb 1838, 44 år nr. 20 i Hof prgj. LenkeForøvrig er moren til Peder og Bernt i dette temaet også mor til Christopher Johnsen - se tema 68219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.