Gå til innhold
Arkivverket

[#68288] Mosaisk trossamfunn, Kristiania - kilder


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei,så sent som 1851 ble det tillatt for jøder å bosette seg i Norge. I Folketellingen 1865 finnes det enkelte som er oppgitt som medlem av det 'mosaiske' trossamfunn. En av disse er 'L. Samson', 29 år gammel handelsborger fra Holsteen.I 15.11. 1881 gifter 'Victoria Fanny Margrethe Samson', født 1.3.63 seg med 'Henrik Carl Louis Bernau' f 25.6.51. Hennes far er oppgitt å være Abraham Levi Samson. Hans far er Carl Louis Bernau. Informasjonen om dette finnes i Lysningsprotokollen til Oslo Domkirke.Generelt: Ble de 'vanlige' kirkelige hendelsene for medlemmer av mosaiske trossamfunn foretatt og notert i kirkeprotokoller som er lagt ut på nettet eller finnes det egne protokoller for disse?Spesielt: Hvor finner jeg mer om opphavet/barna til ekteparet nevnt over? Jeg har funnet Bernau-familien i 1865/75-tellingene og indikasjoner om at husfader er fra Berlin.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg tror ikke du finner immigrantregistre fra 1850-årene, med mindre det er noe i Justisdep. (Riksarkivet) knyttet til passkontrollen. Mange har tidligere erfart at jøder figurerer i kirkebøker, i hvertfall i utlandet. (Sist jeg leste om det, var i den tyske debatten om presidentkandidaten J Kerrys slekt.)Bernau er forøvrig et stedsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Gå direkte til noen som har greie på dette, f.eks. Jødisk Museum i Oslo, http://www.jodiskmuseumoslo.no/. På nettstedet deres er oppgitt e-postadresser og telefonnummer.Vil bare minne om at det er et jødisk museum i Trondhjem også, om noen søker opplysninger fra den byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

I Oslo byarkiv ligger det i Magistratens arkiv noe som heter: Innberettninger fra Dissentermenighetene. Dette er årlige lister over fødsler, begravelser og giftemål, samt inn- og utmeldinger for dissentermenighetene i byen (deriblant de mosaiske), sendt inn til myndighetene. Jeg husker ikke når serien begynner, men tror desverre det er ca. 1890.Disse opplysningene ble så sendt videre og i vekslende grad ført inn i statskirkens kirkebøker, som da ennå hadde en viss funksjon som folkeregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei,mange takk for nyttige tips så langt.Bernau navnet ser ut til å komme fra Berlin. Samson familien som er nevnt i 1865 tellingen ser ut til å komme fra Schlesvig Holsteen.Finnes det slektsfora/kilder på nett for disse stedene på tidlig 1800-tall?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei igjen,i forlengelsen av det opprinnelige spørsmålet ville jeg sette pris på hjelp til å tolke detaljene fra Oslo Domkirke 27. april 1862.LenkeHer gifter (ovennevnte) 'Handelsborger Levi Abraham Samson (Isralit) og Jfr. Maria Amalia Kattarina Wichmann (...)'Videre oppgis han å være fra 'Schelswig (...)', 22 år, hans far er 'Abraham Samson'.Hun er fra ..... , 23 år, og hennes far er 'Georg Wichmann'.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Oldesloe er lik dagens Bad Oldesloe og ligger langs (litt nord for) strekningen mellom Hamburg og Lübeck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Flere barn:Victoria Fanny Margrethe døpt 29.05.1863, Trefoldighet, OsloAgnes Emilie Bernhardine døpt 28.04.1865, Domkrk, OsloCatinka Johanne Regine dpt 26.05.1867, DomkrkGeorg Philip dpt 27.03.1870, Osloalt ifølge Familysearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.