Gå til innhold
Arkivverket

[#68294] Øvre Mellbye i Akershus - Peder Hansen og Anna Larsdatter


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Disse opplysningene fant jeg under dåpen til sønnen Hans Pedersen dåp nr 54 født 28 oct 1821, døpt 11 november kirkebok Skedsmo 1815-1827.Er det noen som kan finne opplysninger om disse menneskene for meg?

bilete6732.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hans Pedersen ble senere nevnt som husmand på Tærudgrina i folketellingene, senere Grin(d)a gård og var gift med en Inger Marie Andersdatter f. 1827 cirka. Henne greier jeg heller ikke å finne i kirkeboka for Skedsmo, ei heller giftermålet deres. Første barn skal være født 1857 og hete Lovise, så sønnen Martin i 1860, så Karl i 1864, så Anne Mathea i 1867. Mangler kun Lovise og Martin sine dåpsinnføringer for bevis for at de var barn i denne familien. De andre barna funnet i Skedsmo kirkebøker. Kanskje har de bodd et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Bjørg Hukkelberg, Jeg lette men har jammen oversett disse to i går. Igjen hjertelig takk for hjelpen! Da er det bare mammaen jeg må finne og det skal jeg forsøke i kveld. Takknemlig hilsen fra Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei! Jeg har faktisk sett litt på henne, men hun heter Andersdatter og ikke Pedersdatter. I all barnas dåpsinnf. heter hun jo Pedersdatter, så jeg er usikker. Nå har jeg lært hvordan lage lenker. ser du hvor de kommer fra under dåp for Maren Kistine nr 7 høyre side? Ser ut som om det står Kongsten og noe annet. Det er kanskje et spor. Du er snill, tusen takk! Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Røyken, Klokkerbok nr. 3 (1814-1856), Fødte og døpte 1823, side 84-85. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1123&idx_id=1123&uid=ny&idx_side=-80>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Slik jeg tyder det er han tjenestedreng alder 30 i fra Kongsten i Hurum og hun er 20 år og fra Storsand i Hurum. Han er da født 92 og hun 02. Da må jeg lete etter en mann som heter Peder på Hurum og som er bosatt på Storsand. Synes det står noe om Ødegården under forlovere. Nå er jeg spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Slik jeg tyder det er han tjenestedreng alder 30 i fra Kongsten i Hurum og hun er 20 år og fra Storsand i Hurum. Han er da født 92 og hun 02. Han bør da være nevnt i 1801 som ca 9 år. Da må jeg lete etter en mann som heter Peder for henne siden hun er født etter 1801 tellingen på Hurum og som er bosatt på Storsand. Synes det står noe om Ødegården under forlovere. Nå er jeg spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Det står vel tjenestedreng. Kan det være slik at de bare tjente på disse gårdene? Finner ikke navn der som kan passe i 1801. Hvis Kongsten er rett, finner jeg den nærmeste i Stokke i Vestfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Det står jo Kongsten i Hurum og ved søk så jeg at en mann som figurerer som døpt, far, fadder osv står oppført både under Kongsten i Sætre og Kongsdelen. Jan Claussen. Nei, disse var jammen vanskelig å finne, men hjertelig takk for alle innspill du har hjulpet med i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om innlegg her fra nr. 7 -13 egentlig hører med til dine andre temaer her om Karine Pedersdatter og Ole Olsen? Her finner jeg samme vielse som du har lagt inn og navnene Kongssten Kongsdelen og og Jan Clausen som jeg har nevnt i ditt andre tema i dag?Ble litt forvirret her nå?Hvilken forbindelse er det mellom Hans Pedersen og Inger Marie Andersdatter i 1. spørsmålet ditt her?Kan godt være at jeg bare ikke forstår dette :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Kan godt være at jeg er helt håpløs:-) Jeg burde lagt alt under ett tema, aner ikke hva jeg tenkte med, beklager som jeg også sa i forrige innlegg.I tillegg så virker det nok forvirrende fordi jeg tenker mer enn jeg skriver så her er sammenhengen:HER ER UTG.PKT SKREVET ETTER MINNE FRA ELDRE I FAM.: Hagbart Hansen Født 11.juli 1866 i Nordby i Aas. Døpt 21.oktober i Aas Døde i 1910 på Ullevål sykehus i OsloFar: Hans Kristiansen fra Kraakstad Mor: Else Marie Olsdotter fra Askehaug gård i Nordby i Aas.Søsken: Johanne (i Larvik) Maren (selskapspike på slottet i Oslo) Enga (halvsøster som dro til Amerika i 1925)Gift 4. august 1889 med Anne Matea Hansdotter Kirkebok for Skedsmo, side 279, film 8Barn: Halfdan Emanuel f: 7.juli 1893 Alfred f:1895 Dagny f:16. april 1900 Solveig f:1903Biografi Begge foreldrene døde tidlig (før han var 9 år). Søsknene ble da spredt og han ble satt bort som fattiglem til en husmannsplass som hette Ellingsrudbraaten i Kraakstad, delvis forsørget av fattigvesenet og dels som gårdsgutt.Han ble gift 4. august 1889 med Anne Mathea Hansdotter fra Skedsmo. Flyttet til Bogstadveien 38b hvor Halfdan ble født i 1893 og Alfred i 1895.Da han flyttet til byen, begynte han som 'pudretkjører' (dotømmer). Etterhvert utviklet dette seg til et eget søppelkjøringsfirma. Han hadde også en lekter som han brukte til å tømme søppel på øyene i Oslofjorden med. (Det var han som bygde Langøyene) Tatt i betraktning at han ble tidlig foreldreløs, og vokste opp som fattiglem og gårdsgutt, klarte han seg svært bra. Han ble selvstendig næringsdrivende, noe som var litt 'fint' dengang. Han var en snill familiemann. ---------------------------------------------------------- Jeg lette først etter Hagbarts foreldre. Da fant jeg med god hjelp av Bjørg Hukkelberg og Anne Tonby frem til foreldreparet Hans Christiansen (Hans Peter Christiansen i kirkebok) og hun jeg trodde het Else Marie Olsdatter fant Bjørg Hukkelberg ut het ELEN i stedet. Hans ble født i 1824 i Drøbak og Elen Marie 1826 i Hurum. (Her vi nå bor)! ------------------------ KARINE PEDERSDATTER: 1865 er hun enke og losjerer hos datter og svigersønn: Nordby Nordby Aas Askehaug Akershus Hans Kristians. Husmand med Jord g 43 m Drobaks Prgj. Sporret 2593 22 Elen Olsd. hans Kone g 41 k Hurums Prgj. 2594 23 Karen Hansd. Datter ug 14 k Aas Prgj. 2595 24 Johanne Hansd. Datter ug 12 k Aas Prgj. 2596 25 Maren Hansd. Datter ug 8 k Aas Prgj. 2597 26 Emilie Hansd. Datter ug 3 k Aas Prgj. 2598 27 Karine Pedersd. Logerende e 73 k Hurum Prgj. -------------------------------------Deretter var det å finne barna deres og så foreldre videre bakover. Bjørg og Anne har funnet det meste for meg og sent i går fant jeg selv ut at Karine Pedersdatter som var mor til Elen Marie bodde hos datteren i 1865 tellingen.Fars navn, Ole dukket opp under dåpen for barna Elen Maria og Peder, Maren Kistine ble født i Røyken i 1823 og det fjerde barnet har jeg ennå ikke funnet. Men Bjørg Hukkelberg fat ut at de flyttet tilbake til Røyken i 1838: INNFLYTTING Innflyttar Arbejdsfolk Gift Ektemann Ole Olsen M Røgen Sogn Med Sognepræst Christ. Holst hans Attest dat: Røgen Præstegaard 10 Julii 1824. Mands og Konens alder er og anført i Attesten. ------------------------- Hurum MINI 9 320 2 1824 1007 1824 K: Flyttet med sin mann og datter.K:27 Aar gammel Innflyttar Arbejdsfolk Gift Kone Karine Pedersdatter K Røgen Sogn Med Sognepræst Chris.Holst hans Attest dat: Røgen Præstegaard 10. Julii 1924: Mans og Konens Alder er og anført i Attesten.UTFLYTTING --------------------------- Hurum MINI 10 379 7 1838 1831 K:og Hustru Karine Pedersadatter og 4 Børn Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Flytta til 228 Utflyttar Arbeidsmand i Drøbak Gift, Ektemann Ole Olsen M Hurum Prestegjeld Røgen -------------------------- DÅP FOR MAREN KISTINE I RØYKEN 1823 --------------------------- Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Røyken, Klokkerbok nr. 3 (1814-1856), Fødte og døpte 1823, side 84-85. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1123&idx_id=1123&uid=ny&idx_side=-80>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Nå har jeg akkurat snakket med mine gode naboer som er herfra og de sier at presten nok har skrevet feil for det heter Kongsdel/Kongsdelene og er i Sætre her på Hurum. Så da er Kongsten i Stokke, Vestfold utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette var mye historie på en gang, Kikke! Da begynner det å lysne for meg også.Litt av en søkejobb har det vært her .Godt du har fått det meste på plass etter hvert.Ha en god kveld !Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Tydehjelp, brudepar nr 3 1851 Hans Jacob Pedersen og Inger Marie Andersdatter, hva står det på fedrenes navn sitt bosted? Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Klokkerbok nr. I 1 (1830-1854), Ekteviede 1851, side 204. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7620&idx_id=7620&uid=ny&idx_side=-205>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Her er Inger Marie sin dåp. Kan noen tyde hele teksten? Dåp nr 33 på høyre side for døpte jenter, Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Ministerialbok nr. 8 (1815-1829), Fødte og døpte 1825, side 68. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=754&idx_id=754&uid=ny&idx_side=-72>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Foreldre: Anders Olsen Lahaug og Anne (først skrevet Andrea, men ser ut som rettet). Faddere: Lars Lahaugeje og kona Lisbeth, Ane Braanaas, Ole Møjeneje, Ole Flitsteneje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.