Gå til innhold
Arkivverket

[#68295] Tema 68284 - sporløst forsvunnet etter Røyken?


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Innflyttere til Hurum og bosatt under Grønsand, Ole Olsen med frue skal være fra Røyken. Jeg finner dem ikke. Er det en vennlig sjel som kan hjelpe meg med disse menneskene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Du trenger ikke lage nytt tema når du undersøker videre om samme personer. Det gjør det bare vanskeligere når vi skal prøve å hjelpe. I det minste bør du lage lenke til den debattråden spørsmålet gjelder. Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. deres videre liv i Hurum så ble jo Karine fca.1802 så hun burde jo få barn i mange år enda. Men da må du jo så klart lete i kirkebøkene.Iflg. FS så døpte de i Hurum Elen Maria 12/3 1826, Peder dpt. 9/3 1828. De døpte Maren Kistine 16/3 1823 i Røyken. Dette må sjekkes mot kirkebøker. Det kan godt være at det er flere barn enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Først, beklager til Åse Kristiansen. Jeg trodde det holdt å sette tema nr i overskriften. Hvordan lager jeg lenke da? Til dere to andre, hei og takk for sist. Supert, jeg var nok ikke flink i går da jeg lette men her er det jo gode spor så da finner jeg kanskje disse foreldrene sine dåpsinnf. slik at jeg får sett om de er fra Røyken og bakover i tid. Litt artig det her da for mannen min iom at vi har kjøpt hus på Hurum! vennlig slektsklem fra Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

jeg lette også på FS men fant de ikke så tusen takk for det sporet! Det er så mye enklere å lete i kirkebøkene når barnas navn er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kjære Kikki!Jeg finner kun en kandidat til den Ole du søker på Fam.s LenkeHan kan passe med ca alder og er født i Røyken.Skal se om jeg finner noe mer i kirkebøkene.Ved vielsen i 1822 var han oppgitt til 30 år, og der står muligens et gårdsnavn som jeg tolker som Kongsten ( Men det kan være feil)Ved 1801-tellingen burde han være ca. 19 år, men han trenger jo ikke bo hjemme i den alder :-)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg er litt usikker på det jeg først trodde var gårdsnavn til ektefellene, ved vielsen. På Ole står det tydelig Kongsten og på bruden Storsand.Det står også Kongsten og Storsand på forlovere.Storsand er i Hurum ( bruden kan jo ha bodd der ved vielsen)Eneste gårdsnavn som likner i Hurum er Kongsdelen, men så kom jeg på at Kongsten jo var en festning i gamlebyen Fredrikstad. LenkeOle kan jo ha kommet derfra ved vielsen? Folk flyttet tydligvis mye i den tid.Ville tippe at Bruden kom fra Hurum . Skal se litt nærmere på dette.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel her er en mulig kandidat til Karine f. 1800 , og i Røyken? LenkeAlder ca. passe og hun kan ha oppholdt seg på Storsand i Hurum omkring vielsen 1822?Bare teorier til nå.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, der er denne familien i Røyken i 1801. Mulig samme datter som er ført som 1 år, navn Kari . ( skrivefeil på fornavn?) Skal se om jeg finner dåp i kirkebøker.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette er nok gården Storsand u Hurum som oppgitt bosted for Karine Pedersdatter ved vielsen 1822: LenkeHun kan jo ha vært i arbeid på gården på den tiden. Forlover var en Ingebret Evensen , Storsand.Den andre forlover var Claus Jensen , Kongsten.Fortsetter leting senere i dag.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå begynner jeg å lure på om dette kan være den Claus som var forlover, her er han i såfall på gården Kongsdelen og ikke Kongsten? Litt forvirrende dette ? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette er samme foreldrepar som senere får en Ole Olsen døpt 1784. men denne lista med kopier fra kirkeboka går ikke lenger enn til 1782. LenkeI så fall kommer vel Ole Olsen opprinnelig fra Røyken? Nå venter jeg til du har fått studert dette nærmere. Håper du kan nyte vårsola i helgen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kikki Brill

Innlegg 15 av deg: En av fadderne heter Johannes Pedersen Follestad (som er et stedsnavn på Hurum)og her er jo bror til Kari 1 år gml en Johannes, så dette er et spennende spor min venn! Røyken 1814-1856 Maren Kistine Olsdatter dåp, deres første fødte side 85 venstre siden helt nederst.De flytter fra Hurum i 1838 og skal da ha fire barn med seg til Røyken men finner ikke det fjerde barnet. Så finner jeg i 1865 tellingen for Ås i Akershus datteren Elen Maria og mann. Da bor Karine sammen med dem, er enke og skal være 73 år men da burde hun være født 1792, under vielsen i Røyken i 1822 er hun 20 år gml. Så dette er ikke enkelt. Da ser jeg på de du fant og gardsnavnet der. Tusen takk Gunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Baltzersen

Hei Kikki. Du sier at Follestad er et stedsnavn i Hurum - det stemmer ikke. Follestad ligger i Røyken ved Åros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.