Gå til innhold
Arkivverket

[#68296] Arnt og Siri Øyangen.i Lensvik


Gjest Aud Kalland Sterten
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Fra Lensvikboka: Omkring 1721 har Arnt Knutsen Pallum flyttet dit som leilending. Han var født i 1701 på gården Pallum i Rissa av foreldre Knut Haftorsen Pallum og Marit Johnsdtr Pallum, født Overskaug.. Han ble døpt 03.04.1701 i Rissa kirke. Han ble gift i 1720 med Siri Andersdatter, en datter av den forrige leilendingen Anders Størkersen. [url="http://www.geocities.com/Heartland/Plains/4105/Lensvikboka/111OYANGEN>LenkeEr det flere som har stusset over at Arnt ikke er å finne blant barna til Knud Haftorsen på Pallum i 1701 ? Han er heller ikke døpt i 1701. Knud Haftorsen døper imidlertid to døtre, begge ved navn Ane i 1700 og 1701. Mor til Siri vil ifølge Lenvikboka være Elen. De døper ingen av sine døtre Elen etter Siris mor.Arnt Øyangen døde 1751, gravlagt 5 des 1751. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Vi finner Peder Arrensøn, 35 år på Hafsaas og Anders Sifuersøn, 31 år på Biørneraas i 1701.Jeg er ikke selv etterkommer av Arnt og Siri, men har Anne Haftorsdatter Pallum i min anerekke :)Jeg finner en Arent døpt 8 sep 1700, far Anders og Marrite Oune Permanent sidelenke: Lenke-Peder Hafsaas er en av fadrene. Noen som vet hvilket Aune / Aunet det kan være snakk om her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Har du noen oversikt over fadderne til barna til Arnt og Siri? Det kan kanskje gi en pekepinn hvor vi kan lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Anders døpt 29 juli 1721; Gudmund Landrø, Ole Selbekk, Knud Ulkestad, Brønnil Ølstøren, Beret Øyangen. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16162&idx_id=16162&uid=ny&idx_side=-26>LenkeMarit døpt 4 april 1723; Hans Singstad, Sacharias Kirkmyr, Marit Åsmul, Beret Ysland, Kari Pallum. Permanent sidelenke: LenkeMarit døpt 18 mars 1725; hjemmedøpt av Jens Bjørnstad, ....(en fra Ysland som jeg er usikker på navnet på), Kirsten Landrø, Kirsten Haug. Permanent sidelenke: LenkeKnud døpt 25 mai 1727; Ole Bjørnstad, Peder Landrø, Bent Pallum, Giertru Singstad, Elen Pallum. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Siri døpt 26 des 1730; Jens Bjørnstad, Hans Åsmul, Ingebor Ølstad, Ingebor Ølstad, Marit Ølstad. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16162&idx_id=16162&uid=ny&idx_side=-64>LenkeBeret døpt 26 april 1733; Ole Selbekken, Hans Åsmul, Anne Ølstad, Marit Ølstad, Siri Indergård. Permanent sidelenke: LenkeGunnil døpt 30 mai 1735; Jacob Hafnen, Ole Solem, Marit Bjørnstad, Ranni Berg, Anne Landrø. Permanent sidelenke: LenkeGunnil døpt 10 feb 1737; Ole Melangen, Knud Solem, Marit Bjørnstad, Magnild Singstad, Karen Singstad. Permanent sidelenke: LenkeArent døpt 6 sep 1739; Gabriel Singstad, Ole Olsen Ingdalen, Kield Solem. Permanent sidelenke: LenkeDordi døpt 22 okt 1741; Hans Singstad, Jon Tøndel, Magnild Singstad, Kari Singstad, Marit Øyangen. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Tilbake til Anders og Marit Aune nevnt i innlegg 3.De døper sin datter Randi 21 mai 1705 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16162&idx_id=16162&uid=ny&idx_side=-17>Lenke Også ved denne dåpen er Peder Hafsaas fadder.Kan det være Randi som er fadder for Arnts datter Gunnil i 1735 ?Ole Olsen Ingdal gift 7 nov 1738 Stadsbygd med Ranni Andersdatter. Forlovet 25 okt, - forloverne var Peder Hafsaas og Evind Ingdahlen. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei! Jeg mener det står Knud Ysland som fadder på Marit i 1725 (5). Veldig svak skrift tilsier at fornavnet avsluttes med en d.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Kan Peder Arrensøn Hafsaas være farbror til Arnt Andersen og Marit Andersdatter? Peder var ca 55 år da Arnt giftet seg. Arnt var omtrent 21 år, så aldersmessig skulle dette passe. Far til Arnt og Marit skulle da med andre ord hete Anders Arrensøn (Arntsøn) Aune (hvis Peder og Anders har samme far). Anders Aune døde kanskje før sønnen giftet seg?Hva vites om Peder Hafsaas og hans barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Takk til John Tore.Det virker sannsynlig at Peder Arntsen Hafsaas er onkel til Arnt og Randi.På Storaunet finner jeg en Anders Joensen, 50 år med en sønn Arn 2 år.Anders Joensen kan være en halvbror av Peder Arntsen Hafsaas, men det er også mulig at mor Marit er datter av Arnt Rasmussen Hafsaas 1640-1698. Det finnes kanskje et skifte etter Arnt Rasmussen Hafsaas.[url="http://stadsbygd.pgvhosting.com/individual.php?pid=I04817&ged=Dlh1.GED>LenkeRandi Andersdatter (Aune) Ingdalselven døde i juni 1749, 44 år gammel. Det står vel at hun 'druknede sig selv i Elven i Raserie'. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Nå har jeg funnet noe som kan være svært interessant. Som innerst på Hafsaas finner vi en Joen Arrensen, 39 år, med en sønn Arren, 1 år gammel.Arne Joensen Åsmul blir gift 12 juli 1722 med Marit Pedersdatter. Forloverne var Joen Solem og Jon Ølstøren. ( 7 april 1722 ) Dette paret flytter til Ulkestad, også nevnt som Ølstad. De fikk mange barn. Arnt og Siri Øyangen er på listene over fadre for to av barna.Joen Åsmul gravlagt 5 des 1751, 101 år gammel.Arnt Ølstad gravlagt 16 juni 1743, 42 år gammel. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16163&idx_id=16163&uid=ny&idx_side=-48>LenkeKan Joen Arrentsen Hafsaas ha flyttet til Åsmul ? 15 mars 1705 døper Joen og Brønnil Åsmul ei datter Beret Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Ja dette kan være av interesse!Siden Anders Aune døde i 1708, er det stor sannsynlighet at enka Marit gifta seg på nytt. Kanskje var det nettopp Peder Arntsen Hafsaas hun gifta seg med? Da opptrer han i såfall som stefar. Synd det mangler flere år i kirkeboka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Aud - det er litt vanskelig å følge eventuelle slektsskap. Kunne du prøve deg på et hypotetisk slektstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

En av fadderne i 1730 og 1733 er Marit Ølstad. Så vidt jeg forstår av Lensvikboka er dette den samme Marit som nevnes i innlegg 12, nemlig Marit Pedersdatter som er gift med Arne Joensen Åsmul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Jeg skal prøve på et lite slektstre. 1 Arnt Andersen Øyangen, f. Aune 1699 - 17512 Anders ( Joensen ) Aune 1657 - 17083 Marit Arntsdatter Hafsaas i Arnt Andersen Øyangen f. Aune 1699 - 1751 gift 1721 med Siri Knudsdatter Pallum f. ca. 1697 ii Randi Andersdatter Ingdalselven f. Aune 1705 - 1749 gift 1738 med Ole Olsen Ingdal6 Arnt Rasmussen Hafsaas 1640-16987 Fru Hafsaas i Joen Arntsen Åsmul f. Hafsaas 1662 - 1751 g m Brønnil ii Peder Arntsen Hafsaas 1666 - 1741 g m Sissel 1660- 1738 iii Marit Arntsdatter Aune f. Hafsaas f. ca 1670 g m Anders Joensen Aune 1651 - 1708Dette blir hypotetisk. Joen Arntsen Hafsaas kan kanskje ha vært enkemann da han giftet seg med Brønnil. Ei Brønnil Åsmul ble gravlagt 21 april 1754, 74 år gammel.Jeg tar med ei liste over barna til Arnt Joensen Ulkestad, f. Åsmul 1700 - 1743 og Marit Pedersdatter.1) Joen Arntsen Ølstøren 1722 - 1802 g m Gjertrud Hansdatter Singstad 1730 -1763. De bodde i Singstad før han kjøpte Ølstøren i 1766.2) Peder Arntsen Ulkestad 1727 - 1767 g m Kirsten Olsdatter Sterten 1728 - 1803. De bodde i Ulkestad.3) Brønnil Arntsdatter Ulkestad 1729 -4) Paul Arntsen Ulkestad 1732 -5) Marit Arntsdatter Ulkestad 1734 - 17436) Hans Arntsen Ulkestad 1736 - 17377) Kari Arntsdatter Ulkestad 1738 - 1806 g m Ole Olsen Frostad 1730 - 1804. De bodde i Solem, i Øyangen og flyttet så til Stensdalen i Agdenes.8) Hans Arntsen Ulkestad 1741 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Det hypotetiske slektstreet er interessant, men det gjenstår å få det verifisert - og det krever litt :)Tenkte jeg skulle prøve å finne ut mer om hvem fadderne til Arnt og Siris barn var. Noen er enkle å plassere, mens andre må det brukes mer tid på (Synd det ikke skrives patronym...) Men dette arbeidet får vente litt - skal ut å løype!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Ja, jeg er enig i at det må arbeides mer med dette. Noen forbindelse til Anders Størkersen kan vi ganske sikkert utelukke. Anders var først gift med Lisbet Mortensdatter som døde omkring 1693. Barna Nils, Ellen og Lisbet er nevnt i skiftet.Anders ble gift med Elen, og fikk Anders 1699 (feil år oppgitt i Lensvikboka),Ane 1700, Ane 1705 og Ole 1706.Anders var forøvrig 'Saug=Mester' ved Ouset Saug i Hemne, -det må ha vært en lang arbeidsvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Vi kan vel starte med fadderlisten for Anders d. 1721:Gudmund Asbjørnsen Landrø, skifte av 1732Ole Asbjørnsen Selbekk, bror av arvelateren i skiftet av 1732Knud Pedersen Ulkestad, g 6 juni 1723 med Ingeborg PedersdatterBrønnil Ølstøren, trolig gift med Joen Olsen Ølstøren, 7 år i 1701Beret Øyangen, ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Marit d. 1723Hans Olsen Singstad trolig f. Auset, han er 11 år i 1701, enkemann etter Gjertrud Joensdatter Singstad som døde 1763. ( skifte 1765 )Zacharias Pedersen Kirkemyr, LenkeMarit Åsmul, ?Beret Ysland, g m Lars Ysland, barn; Ole, Anders, Christen. Hun er en av mine aner som jeg ikke har patronymikon på.Kari Knudsdatter Pallum el. Pallin, f. 1683 Kilde DisTreff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Marit d. 1725Jens Olsen Bjørnstad, f. Ølstøren, 3 år i 1701 g m Marit Olsdatter BjørnstadKnud Ysland, dette er vel neppe Knud Larsen Ysland, 50 år i 1701Kirsten Joensdatter Landrø, g 11 juli 1723 med Peder Asbjørnsen LandrøKirsten Haug, ? Jeg tror ikke hun er fra Haugen, eller Yslandshaugen i Lensvika. Se forlovelse 8 mai 1701, Joen Hou og Dorthe Olsdatter. Forlovere fra Fagergaard og Bustad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Knud d. 1727Ole Olsen Bjørnstad, 16 år i 1701Peder Asbjørnsen Landrø, g m Kirsten Joensdatter Landrø (21)Bent Knudsen Pallum el. Pallin, [url="http://stadsbygd.pgvhosting.com/individual.php?pid=I15472&ged=Dlh1.GED>LenkeGjertrud Joensdatter Singstad, g m Hans Olsen Singstad (21)Elen Christophersdatter Flatunet, g m Haftor Knudsen Pallum el. Pallin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Siri d. 1730Jens Olsen Bjørnstad, f Ølstøren (21)Hans Åsmul, en Hans Åsmul gravlagt 8 sep 1735, 25 ½ år gammel, mulig sønn av Joen og Brønnil ÅsmulIngebor Pedersdatter Ølstad, (19) - g m Knud ØlstadIngebor Pedersdatter Ølstøren (Ølstad), mulig døpt 24 nov 1700, datter av Peder og Ranni Ølstad. søster av Knud ØlstadMarit Pedersdatter Ølstad, (15)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Du verden, her går det unna - du er flink! Har også kikket på fadderne og det ser ut til at vi har mye likt (Klarte ikke så mange som deg...)Forslag til 20:Marit Åsmul tror jeg må være Marit Pedersdatter (Ølstad), gift med Arne Joensen Åsmul.Spørsmål til 22:Peder Landrø har du identifisert som Peder Asbjørnsen Landrø. I Lensvikboka nevnes en Peder Jacobsen på Landrø. Det er kanskje størst sannsynlighet for at det er Peder Asbjørnsen, men hvordan få klarlagt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Svar til 22.Det stemmer at Peder Jacobsen bodde på Landrø, men ikke så tidlig som omkring 1727. Peder Jacobsen må være født ca. 1710.Peder Asbjørnsen og Kirsten bodde på Landrø og døper barna Anne, Gudmund, Joen og Ingeborg i tidsrommet 1724-1736.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.