Gå til innhold
Arkivverket

[#68296] Arnt og Siri Øyangen.i Lensvik


Gjest Aud Kalland Sterten
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Kalland Sterten

(20) Du har selvfølgelig helt rett i at dette er Marit Pedersdatter, hun og Arne bodde i Åsmul i 1723.Jeg håper vi kan klare å få noe ut av disse listene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Beret d. 1733Ole Asbjørnsen Selbekken, (19)Hans Åsmul, (23)Anne Ølstad, ?Marit Pedersdatter Ølstad, (15)Siri Indergård, ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Gunnil d. 1735Jacob Jensen Hafnen, født 1690 på Esvik i RissaOle Joensen Solem, trolig døpt 19 april 1705, sønn av Joen Olsen og Guri Olsdatter Solem.Marit Olsdatter Bjørnstad, (21)Ranni Berg, ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Gunnil d. 1737Ole Rolfsen Melangen, døpt 25 okt 1705, sønn av Rolf Larsen og Guri OlsdatterKnud Solem, har funnet en Gunnil døpt 10 feb 1737, datter av Knud og Dordi Solem. Ingen vielse og ingen flere døpte barn.Marit Olsdatter Bjørnstad, (21)Magnild Ellefsdatter Singstad, g 3 juli 1729 Joen Olsen Brattlia. De bosatte seg i Singstad. Søsteren Gunhild ble gift på Landrø. Ukjent opphav.Karen Hansdatter Singstad, f. omkring 1715, datter av Hans Olsen og Gjertrud Joensdatter Singstad. (skifte av 1765)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Arent d.1739Gabriel Arntsen Singstad, f. Frostad, 10 år i 1701, gift på SingstadOle Olsen Ingdalen, ble gift 1738 med Ranni Andersdatter (7)Kield Joensen Solem, døpt 29 sep 1721, sønn av Joen og Guri Solem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Dordi d.1741Hans Olsen Singstad, (20)Jon Larsen Nedre Tøndel, f. ca. 1712, sønn av Lars Olsen og Gjrtrud Joensdatter som bodde på Åsmul, for så å flytte til Tøndel omkr. 1711.Magnild Ellefsdatter Singstad, ( 29)Kari Hansdatter Singstad, (29)Marit Øyangen, ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Kjempeflott jobb! Har ikke flere forslag enn at jeg tror Marit Øyangen (31) rett og slett er dåpsbarnets søster, nemlig den Marit som var født 1725. Hun var vel akkurat konfirmert på dette tidtpunktet.Har du noen forslag til Anne Landrø? Hun er falt ut som fadder til Gunnil nr 1 (28)Ja, jeg håper denne jobben kan føre oss noe nærmere svaret på hvem Arnt og Siri var. De må jo ha brukt en del slektninger som faddere, og ved å sortere disse kan kanskje et bilde trå fram. Vi ser jo allerede nå at flere av fadderne var i slekt og at noen ble brukt flere ganger.Tror du har rett i at det kan være Siri som er fra Pallum. En nettside ramser opp 7 barn, ingen Siri, men Arnt så klart ;) Lenke Finnes det noe skifte etter søskenflokken på Pallum (Pallin)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Jeg kjenner ikke til om det finnes skifter etter foreldrene på Pallum. Jeg vil imidlertid låne skiftene for Fosen på microfim på nytt igjen i nærmeste fremtid. Skal også være på utkikk etter skifter fra Hafsaas og Aune.Anne Landrø må jeg bruke mer tid på. Ranni Berg er også interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Fint! Håper du finner noe spennende.Er enig i at Ranni Berg er interessant. Hvis det er Ranni Andersdatter, gift i 1738 med Ole Olsen Ingdal, kan hun i såfall vært tjenestejente på Berg i 1735.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Arent; Carl Askiem, Haagen Helset, Peder Hafsaas, Karen Blixaas, Gunild Askiem.Ranni; Carl Askiem, Peder Hafsaas, Lisbet Foss, Ingeborg Bliksaas, Ingeborg Askiem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Prøvd å sortere noen av fadderne etter farsnavn: 3 stk. AsbjørnsenGudmund Asbjørnsen LandrøOle Asbjørnsen Selbekk – fadder 2 ganger (bror av GudmundPeder Asbjørnsen Landrø. (bror av Gudmund og Ole?)5 stk. Pedersen/PedersdatterKnud Pedersen (Ulkestad), g. 6. Juni 1723 med Ingeborg Pedersdatter (faddere i hver sin dåp)Zacharias Pedersen HaarsaagerMarit Pedersdatter (Åsmul og Ølstad) – fadder 3 gangerIngebor Pedersdatter Ølstøren (Ølstad), mulig døpt 24 nov 1700, datter av Peder og Ranni Ølstad, og søster av Knud Pedersen Ølstad. 5 stk. Olsen/OlsdatterHans Olsen Auset, – fadder 2 ganger, g. med Gjertrud Joensdatter SingstadJens Olsen Bjørnstad f. Ølstøren – brukt 2 ganger (hjemmedåp og fadder)Ole Olsen BjørnstadMarit Olsdatter Bjørnstad – fadder 2 ganger, gift med Jens Olsen Ølstøren, f. 1697Ole Olsen Ingdalen, gift 1738 med Ranni Andersdatter Aune 6 stk. Joensdatter/JoensenKirsten Joensdatter, g 11 juli 1723 med Peder Asbjørnsen LandrøGjertrud Joensdatter SingstadHans Joensen Åsmul (hvis riktig person)Ole Joensen SolemKnud Joensen Solem (hvis riktig person)Kield Joensen Solem (Trolig bror av Knud og Ole. Foreldre Joen Knutssøn, f. ca 1647 og Guri Olsdatter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Jeg har vært uten tilgang til nettet i går og store deler av dagen i dag, men nå skal det være i orden igjen.Det var fint med den listen sortert på farsnavn.(32) Anne Landrø kan være Anne Joensdatter Landrø f. ca 1715 gift 1737 med Christen Andersen Størdal. De flytter til Kårli omkr. 1740. Anne har jeg registrert som en mulig datter av Joen og Lisbet Landrø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Hei Aud!Ja, det var da en del med samme farsnavn. Kanskje flere er i slekt enn det vi tror og vet? Hvorfor de ulike er valgt, og hvorfor noen er fadder flere ganger får en jo til å spekulere... Faddernes farsnavn viser dessverre ingen med patronymet Andersen/Andersdatter - i allefall ingen sikre så langt - og det er litt rart.De gårdene som fadderne i innlegg 37 kommer i fra, - vet du hvor disse ligger? Det er jo ikke Lensvikgårder, så kanskje er det slik at både Siri og Arnt var fra en annen bygd? Det er kanskje derfor det er litt tynt med nære slektninger som faddere? Gården Aune/Aunet kan nok også plasseres i samme område som gårdene over skulle jeg tro.---Og så noe annet. I Lensvikboka, under Havna, står det følgende om boplassene på Havnas grunn: 'Hvem som har bodd på de forskjellige boplasser er det vanskelig å få noe sikre opplysninger om. Fra 1723 og utover var det en Arnt og Siri som bodde på en av disse plassene. De hadde mange barn til dåpen.'Er dette en sammenblanding med paret på Øyangen tro? Vil høre med deg, som er godt kjent med Stadsbygds kirkebok, før jeg finkjemmer denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei igjen,De gårdene vi finner i innlegg 37 mener jeg alle ligger i Stadsbygd, i området nord for Rødberget. Der ligger også Storaunet eller Aune som du skriver.Forloverne for Arnt og Siri var nettopp fra dette området, Hafsaas og Bjørnerås. Jeg er imidlertid ikke godt kjent med slektene på andre sida av fjorden.Jeg har funnet Marit Storaunet gravlagt i mai 1748, 76 år gammel. Permanent sidelenke: LenkeNår det gjelder paret Arnt og Siri på Havna, må det være feilskrevet for Arnt og Elen, de mener jeg flytter fra Havna til Grønningen på Lensvikstranda. Jeg har ikke farsnavn på dette paret, men de er trolig innflyttere til Lensvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Hmm - da bodde jo de nærmere kirka enn de som bodde i Lensvika på andre siden av fjorden. Likevel er det flest faddere fra Lensvika, ser det ut som. Hvis enten Arnt eller Siri har slekt i Statsbygd, skulle man kanskje forvente at vi ville finne flere fra dette området som faddere. Nei - dette forstår jeg ikke helt, men det er sikkert noe jeg ikke har fått med meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Jeg forstår tankegangen din, og jeg har undret meg over dette selv. De hadde vel to kirker i Stadsbygd prestegjeld på denne tida, ei i Stadsbygd og ei i Rissa. De fra Lensvik ville som oftest benytte annexkirken i Rissa, mens de fra selve Stadsbygda naturlig nok brukte den i Stadsbygd. For Arnt Andersen sitt vedkommende betyr det at familien hans fra Aune/Aunet ikke benyttet samme kirke. Kan det også ha vært et moment at de ønsket å bygge relasjoner til sine nye naboer ?Jeg kan ta to eksempler. Sevald Jensen på Øvre Tøndel vet vi kommer fra Rokset i Rissa. Han og Marit får syv barn, vi finner tre av de døpt. Kun en fadder har jeg registrert fra hans slekt i Rissa, Anders Rokset, stefar til Sevald.Ole Børresen vet jeg også er fra Vattengård, - han bosetter seg i Grønningen. Ved dåpen til døtrene Dorthe og Kari har jeg ikke registrert at noen fra hans slekt i Rissa er på fadderlistene.Jeg mener ut fra dette at familien i Øyangen har en klar kobling til Pallum, med to tanter og en onkel av dåpsbarnet representert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Ja, koblinga til Pallum synes grei, men det hadde selvsagt vært fint om vi kunne bevise hvordan slektslapet var. Kirkeboka starter ikke før 1700, så dåpen til Siri (hvis det er henne) må vel ha vært før dette. Har du funnet Siri og/eller Arnt som faddere til 'Plallumfolk'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Etter rask sjekk: Alle barna, untatt Arent, ble døpt i Rissa kirke. Arent ble døpt Statsbygd kirke. Så du har rett i innlegg 43 ang. dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Arnt eller Siri har jeg foreløpig ikke funnet som fadder på Pallum.Jeg vil se på de eldste skiftene for Fosen i dag. Vi får se om det kommer noe positivt ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Jeg har så langt ikke funnet noe i skifteprotokoll nr. 1 og 2. som kan være nyttig i forhold til Arnt og Siri. Jeg leter videre i nr. 3 over påske.Jeg har imidlertid funnet en dåp på Egset, Nils og Kirsten døper sin datter Ingeborg 19 juli 1722. Marit Aune er fadder. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16162&idx_id=16162&uid=ny&idx_side=-30>LenkeNils og Kirsten døper Christopher 6 feb 1727, Marit Aune er igjen fadder. Permanent sidelenke: LenkeHer er en lenke til Slektsforum, hvor det kommer frem at Nils Arntsen Egset kommer fra Hindrem i Leksvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Fra Stadsbygdboka, b. IV, side 227:Lensmann Asbjørn Pedersen Ekset ca. 1575-1624 var gift med Randi i sitt første ekteskap.Sønnen Peder f. ca 1604 var gift med Gjertrud Fjølås i Ingdal. De fikk etterslekt på Fjølås, og på gårdene Størdal, Øvre Tøndel og Kibneb i Lensvik.Vi finner Asbjørn, 28 år, på Fjølås i 1665. Lenke Han er trolig far til Ole, Peder og Gudmund Asbjørnsønner som alle er fadre for Arnt Øyangens barn. De er kanskje valgt som fadre p.g.a. sin forbindelse til Ekset.I mitt første innlegg skriver jeg at Anders Bjørnås er en av forloverne ved vielsen i 1722. I innlegg 3 har jeg tolket dette til å være feilskrevet for Bjørnerås. Anders Bjørnås er mest trolig fra gården Bjørnås i Leksvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Litt om Storaunet fra Stadsbygdboka.Storaunet.Gnr: 13/4Husmannsplass under Prestegården fra ca 1680.Bruket ligger ved Prestelva ved grensa mot Kvidalsvaldet. Området her langs elva mellom Kvidal og Kasset har hatt forskjellige “aune“-navn. Fra nord mot sør finner vi Lilleaune, Torkaune, Storaune, Olderen, Midtaune, og Melaune. Vi finner ikke spor etter flere enn fire husmmannsplasser på strekningen, så et par plasser må ha hatt ekstranavn. Det synes som om Storaunet også er kalt Lilleaunet.StoraunetGnr: 13/8Husmannsplass under Prestegården fra ca. 1690.Denne er den største av de to plassene med samme navn. Og det var den andre (13/4) som i dagligtale måtte finne seg i å bli nevnt som Lilleaune. Den største plassen måtte gjennom lengre tid ta til takke med daglignavnet Tøraunet eller Tørkaunet / Torkaunet.Ca 1690-1705, Anders Joensen Storaunet, 1650-Anders var i 1701 ”fattig, aftient soldat”, og sønnen Arn var to år. Ved folketellinger den tida hefta ein seg ikke bort med kvinnfolk, så eventuelle døtre, kone og tanter, må vi gi avkall på å vite noe om, for vi har ikke funnet andre kilder som forteller noe meir om denne første husmannen på Storaunet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Videre finner jeg dette under Solemsaunet i Stadsbygdboka.Solemsaunet ( Prestaunet, Ottaraunet, Aune )Gnr: 13/17Husmannsplass under Prestegården fra ca. 1645.Hovedbruket Solem var fra gammelt av leilendingsbruk under presteembetet i Stadsbygd, mens en del av Solemsvaldet tidlig ble husmannsplass under prestegården med arbeidsplikt på denne.Anders husmann.Denne Anders husmann på Solemsaunet er nevnt i 1660-åra. Han er visstnok far til den neste brukeren.Bruker 1690-1713, Anders Andersen Aune, 1657-1708. Han var gift med Marit. Barn: Arnt, f. 1700, Randi, f. 1705.Jeg kan ikke finne denne Anders Andersen i Manntallet av 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.