Gå til innhold
Arkivverket

[#68299] Omreisende gullsmed Anton Petter Pettersen, nevnt 1816


Gjest Ronny Rismyhr Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Ekteparet Anton Petter Pettersen og Petro Olsdatter hadde dattera Anne Sofie til dåpen i Elverum kirke den 1. januar 1816 (Lenke, høyre side, nr. 2). Anne Sofie var født 15. desember 1815.Paret nevnes som omreisende og var nok bare kort tid i Elverum. Alle fadderne har tilknytning til Vestre Sætre i Sørskogbygda. Jeg regner derfor med at paret har oppholdt seg der.Det er ingen flere kirkelige handlinger i Elverum som kan knyttes til denne Anton.Er det noen som vet mer om denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Nei, den tråden kjente jeg ikke til. Takk, Randi!Det henvises der til enda en tråd hvor Anton Petter er omtalt: Lenke petter&nr=2&antinnlegg=4&startnr=&antall=&spraak=n#ankerJeg kommer tilbake etter å ha sett nærmere på hva som står i de to trådene. Spennende!Oppdaget for øvrig at det har sneket seg inn en feil i mitt åpningsinnlegg. Fødselsdatoen til Anne Sofie skal være 16. desember, ikke 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Anne Sophie konfirmert i Gjerdrum 25. september 1831 (Lenke, høyre side, nr. 21). Det er notert der i ettertid at hun er gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

'Anne Sophie Pettersdatter' ble gift i Gjerdrum 22. mars 1842 med Petter Tommassen Kjærstadflaen: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7632&idx_id=7632&uid=ny&idx_side=-172>Lenke, nr. 7.De var husfolk på en plass under Heni i 1865: LenkeDe er nevnt i Gjerdrum bygdebok bind 2, s. 371, under husmannsplassen Logna. Det står at Anne S. døde 1869. Kirkeboka viser at hun døde i Gjerdrum 13. mars 1869:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Petronelle kalles Pernille ved konfirmasjonen til døtrene Anne S. i 1831 og Ellen K. i 1834. I 1834 er Pernille tillagt Henieie som tredjenavn og bosted. Som nevnt i debatt 61425 og 61467 er det grunn til å gå ut fra at hun er identisk med 'Pige' Pernille Olsdatter, '44' år, som 17. november 1831 ble gift i Gjerdrum med enkemann Hovol Anderssen på Henieie, '70' år (ministerialboka: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7630&idx_id=7630&uid=ny&idx_side=-208>Lenke, klokkerboka: Lenke).Hovol og Pernille fikk utafor ekteskap dattera Anne, født 1. september 1830 (Lenke, høyre side, nr. 25). Bosted var Henieie. Det står at dette var hennes 6. leiermål og hans 2.Det ser ut til at de også fikk ei datter i 1826, Karen, f. 8. juni 1826 (Lenke, høyre side, nr. 17). Bosted var Askeie, og de framstår i innførselen som et ektepar.Ettersom Pernille står oppført med seks leiermål i 1830 og hun kalles 'Pige' i 1831, kan man vel gå ut fra at hun aldri var gift med Anton Petter Pettersen, selv om de framstår som et ektepar i kirkeboka for Elverum i 1816. De holdt vel bare sammen. Hun kalles da også pige 1818, ved dåpen til Ellen K. i Sunndal.Av de seks leiermålene kjennes foreløpig fire (Anne Sofie 1816, Ellen Kirstine 1818, Karen 1826 og Anne 1830).Pernille Olsdatter Henieie døde 11. april 1835 med oppgitt alder 48 år (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Fint at du gjorde en oppsummering her, Ronny!Jeg har tatt en rask gjennomgang av døpte i Gjerdrum fra 1807 til 1815 for å se om ovennente Pernille/Petronelle hadde noen leiermål før hun fikk Anne S. i Elverum med Anton Petter - fant ingen.Har sjekket FT (landsdekkende) for 1801 - her er det jo flere altenativer rundt de stedene hun var aktiv.Men - burde hun ikke vært innført i fogdens protokoller ved sjette leiermål? Jeg er lite kjent med kilder i Gjerdrum, eller Gjerdrum generelt - nok en av årsakene til at jeg har lagt denne 'nøtten' tilside.Det er vel lite sannsynlig at hun reiste alene til Sunndal, så enten er vel Anton Petter død før hun får Elen K. med gullsmed Kalberlade - eller så traff hun Kalberlade gjennom Anton i 'gullsmedmiljøet' og forlot Anton for ham, eller så forlot Anton henne.Jeg kan ikke finne Anton død i Sunndal. Andreas Kalberlade dør 1818 i Trondheim (kilde Brodahl - Tronhjems Guldsmeder III).Det er jo en lang reise for en enslig kvinne med i hvertfall 2 barn fra Sunndal til Gjerdrum (hvis de hadde med seg Anne S. til Sunndal). Kanskje Anton fremdeles var i 'kulissene' siden han er oppført som far både ved Kalberlades datters konfirmasjon og vielse?Pernille/Petronelle var rundt 28 år da hun fikk Anne S. og siden vi mangler barn fra to leiermål, har hun kanskje fått disse før 28 års alderen?Her er det nok løse tråder å ta tak i - dette er nesten 'roman-mat'.Andreas Kalberlade var han sønn av gullsmedmester Bernt Christopher Kalberlade født 1732 i Danmark (kjente de kanskje Anton Petter Pettersen fra Danmark??? Her er det bare å bruke fantasien!)han døde i Tr.heim 1798 og Anna Sophia With Geelmuyden 1734 (Bergen)- 1809 (Tr.heim).Vi får holde hverandre informert hvis noe skulle dukke opp! Min adresse er guro-re@smartcall.no.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.