Gå til innhold
Arkivverket

[#68300] Marthe Christophersdatter - Løten - Købehavn


Gjest Rolf Erik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Erik Larsen

Marthe Christophersdatter er født i Løten 24.5.1862 og konfirmert i Løten 15.10.1876. I Kirkeboken er tilføyd: 'Utv. Kjøbenhavn 98'I den danske 'Database over arbeidsophold for fremmedfødte i Danmark 1812-1914' fremgår at hun (med litt endret skrivemåte av etternavnet: Christoffersen) i følge politiets notater kom til Købehavn 7.9.1898. Hun hadde opphold hos Grosserer Bruun, Jægersborg Alle 31. Det er også notert en ankomsdato 11.6.1900 fra København og Fredriksberg, som antagekig har tilknytning til oppholdstillatelsen/arbeidstillatelse. Næringsveg: Tjenestepige.Under et besøk av kvinnelig slekning fra USA i 1960, utbryter en slekning på Hamar: 'Å så lik hun er tanta Marthe'. Denne Hamar-kvinnen var kun 3 år når Marthe utvandret, og kan vel vanskelig huske disse likhetene uten at Marthe senere må ha vært på besøk til gamlelandet på ferie eller permanent?Jeg leter etter opplysninger om eventuelt ekteskap, eventuell retur til Norge og død/begravelse.Er det noen som kan bistå med å finne nevnte opplysninger om Marthe? På forhånd takk!Mvh. Rolf Erik Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rolf Erik Larsen

Jeg prøver meg igjen. Er det noen som kjenner oppslagsmulighetene i Danmark, og har anledning til å hjelpe meg med å finne opplysninger om Marthe? Se innlegg 1. På forhånd takk.Rolf Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.