Gå til innhold
Arkivverket

[#68313] Anna Marta Isaksdatter, Lånan


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Jeg har noen spørsmål som jeg står fast med i forbindelse med Anna Marta/Margreta Isaksdatter som finnes på Lånan i Tjøtta i F.T. 1801: LenkeHun var f. om. 1742, mens hennes annen ektemann, oppsitter Nils Larsen, var f. om. 1744. De inngikk ekteskap i oktober 1772. Hun hadde vært gift tidligere, formodentlig mellom 1760 og 1772, men jeg har ikke funnet den angjeldende ekteskapsinngåelse.Det finnes to med navnet Anna Isaksdatter som inngår ekteskap mellom 1750 og 1770, og begge kan utelukkes. Det er 1.) Anna Isaksdatter g. m. Johan Jonsen i 1749, Alstahaug, som på grunn av alderen neppe han være den riktige, og 2.) Anna Isaksdatter, Morten Falchs kone Dordi Isaksdatters søster, g. m. Hans Nilsen i 1755, Nesna. Hun var † om. 1774.De fikk døtrene Boletta, f. 14. sø. e. tr. 1782, og Peternella, som skulle være f. om. 1792. Jeg har ikke funnet den sistnevnte.Jeg kan i alle fall nevne Bolettas faddere: Johan Larsen på Bukkøy (muligvis Nils Larsens bror), Lars Larsen på Tåvær (muligvis Nils Larsens bror), Barbro Olsdatter på Tjøtta, Pernilla/Peternella Olsdatter på Bukkøy (muligvis Nils Larsens mor, jf. oppkalling og bosted) og Else Elisabet Pedersdatter på Tåvær (g. m. Peter Broch Gyth).Mine spørsmål er:1. Hvem var Anna Isaksdatters og Nils Larsens foreldre?2. Hvem var Anna Isaksdatters første ektemann?3. Hvor er Peternella Nilsdatters dåp?Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg har nyss funnet ut at Johan Larsen og Pernille Olsdatter på Bukkøya var gift, og ikke henholdsvis Nils Larsens bror og mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg fant endelig også Peternellas dåp, som var 7. sø. e. tr. 1790, og gjengir fadderne: Anton Mikkelsen på Sør-Åkerøy, Samuel Eliassen på Prestøy, Elisabeth Margrethe Tanche Nilsdatter på Sørøy, Barbro Jonsdatter på Skogsholm og Lava Mortensdatter på Hestøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Nils Larsen er nevnt i skiftet etter sin far, Lars Johansen, i skifte på Gåsvær i Herøy i 1785. Lars Johansens ektefelle (og trolig Nils sin mor) var Elen Nilsdatter. Broren Johan Larsen på Bukkøya er også nevnt.Jeg har ikke funnet opphavet til Anne Isaksdatter. Hun var først gift med Poul Jensen (skifte 1771 på Lånen). Poul Jensen hadde før dette vært gift med Maren Nilsdatter (sk. 1767). Poul og Anne hadde døtrene Maren og Paulina.Anne Isaksdatter skiftet i 1824. Begge døtrene fra første ekteskap var da døde, men Maren etterlot seg ei datter. Fire barn i andre ekteskap er nevnt.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Takk for hjelpen, Geir Tverå.- - -Det er merkelig at Anne Isaksdatters ekteskap med Paal Jensen (mellom 1767 og 1770) og dåpen til deres to døtre Maren og Paulina (mellom 1767 og 1772) ikke finnes i kirkebøkene for Tjøtta og Herøy sogn, samt Alstahaug prestegjeld, i tiden 1767-73.Det er også merkelig at Lars Johansens far Johan Knutsens førstefødte sønn, som var nettopp Lars Johansen, ikke skulle la seg finne i kirkebøkene. Lars Johansen skulle være f. om. 1744. Johan Knutsen giftet seg i 1739 med Maren Nilsdatter. Skiftene etter Johan Knutsen og Maren Nilsdatter viser at Johan Knutsen hadde sønnene Lars, Jens Kristian (f. 1742), Knut (jeg finner heller ikke ham) og Daniel (f. 1752), men at kun de tre sistnevnte hadde Maren Nilsdatter som mor. Det betyr at Lars Johansen antagelig var f. før 1739.Det at personer kan være vanskelige å finne, vil vanligvis skyldes flytting, men de ovennevnte personer synes å være forholdsvis bofaste og hjemmehørende i Herøy. Jeg mistenker (derfor) at kirkebøkene har lakuner o g s å i tiden 1740-50. Er her andre som har erfaringer som tilsier det?Kunne noen forresten bistå med å tyde ekteparet Johan Knutsen og Maren Nilsdatters stilling og bosted (høyre sideark, 1. sø. e. tr.): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Johan Knudsen og Maren Nilsdatter. Det står Husvær.I skifte Husvær (Alstahaug) 1739 finner jeg Marit Larsdatter Hovedperson. Ektefelle Johan Knudsen. Lars Johansen sønn, 14 år.Se også skifte Tåvær 1775 (Jens Johansen død). Oppført halvbror Lars Johansen.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

re no 5, tror det står garsidder på Husvær.Det er ofte presten var 'lat' og mange personer mangler.Sandnes kirke, Alstahaug er forresten under Stamnes! i tiden 1714-1737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg leser Boesidder (bositter).Det var vel først i 1767, da Sandnes kapell ble revet, at det ble bygd ny kirke på Stamnes, og Stamnes sogn ble opprettet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg selv leste «bon(de)sidder», hva nu det kunne ha vært, så det er nok riktigst hva Geir Tverå skriver.Jeg formoder at en bositter var (noe av) det samme som en oppsitter.Takk til dere begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitty Olsen

Jeg tror jeg har funnet ut hvor Anna Isaksdatter var fra. I kirkeboka for Vega finner jeg at Poul Jensen, Lånan og Anne Isaksdatter, Grimsøy gifter seg i Vega i 1767. Jeg kan ikke finne henne døpt for det er en del sider som mangler i kirkeboka for det tidsrom hvor hun antas å være født. Kan forøvrig nevne at det ikke er så langt mellom Vega og Lånan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.