Gå til innhold
Arkivverket

[#68319] Sverige - hvor kom Anders Larsson fra?


Gjest Bjørg Brynildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Brynildsen

Anders Larsson var etter det jeg har funnet ut født ca.1774 i Holmedal? og døde 27.9.1833 i Høg, Karlanda. Han var gift med Anna Pettersdatter født 26.1.1773 i Nestviken, V. Fågelvik - død 23.7.1846 i Høg i Karlanda. Kan noen hjelpe meg med å finne fødselen hans og hvem som var foreldre og deres bosted? Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anders Larsson och Anna Pettersdotter hade en son Olof f 1807 22/12 och dom bodde då i Gårdtveten, Holmedal.I husförhöret Holmedal 1802-1808 hittar du dom på sidan 78 Gårdtveten och där står att Anders Larsson var född 1874 i Haijom (Hajom).Om du sen tittar i födelseboken Holmedal C:2 år 1874 så hittar du Anders född 12 aug med föräldrarna Lars Ersson och Karin Olsdotter som bor i Hajom. Inskrivningsnr 16.Det föds dock ganska många barn som får namnet Anders detta år. Du bör följa upp denne Anders i Hajom i husförhören så att du blir säker på att det är rätt person. Vänlig hälsning Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Har hittat dessa barn till Anders Larsson och Anna Pettersdotter, men dom kanske du har redan:Karin född 1802 i Sollom, HolmedalOlof f 1807 14/2 Gårdtveten, HolmedalIngeborg f 1822 22/12 Munstad, HolmedalMaria f 1815 15/9 i Karlanda.Familjen flyttade från Holmedal till Karlanda 1813.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei Ulla. Husforhørene finnes desverre ikke i denne perioden. Er det andre steder jeg kan sjekke? Kirkeboken har jeg vanskelig med å kunne lese !! Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Ja, det är otur att det inte finns husförhör i Holmedal mellan 1768-1791. Det finns fragment i A1:2a som är mycket fuktskadad.Holmedal är moderförsamling i Holmedals och Karlanda församlingars pastorat samt tillhör Karlstads stift och Värmlands län. Ursprungligen var Holmedal moderförsamling i Holmedals, Karlanda, Töcksmarks, Östervallskogs och Västra Fågelviks församlingars pastorat.Så om man inte hittar en person i moderförsamlingen kan man leta även i annexen. Men i detta fall tror jag ju att det är Anders f 1774 i Hajom och problemet är att det saknas husförhör.Har kollat Svenska avskrifter men kan inte se att det finns något från Holmedal eller Karlanda där. Här är länken som går dit: http://www.palmestal.com/avskrifter/Födelseboken i Holmedal C:2 sidan 30 har förutom nr 16 Anders f 12 augusti 1774 i Hajom, nr 21 Anders född 17 november med föräldrarna Lars Andersson och Sara Nilsdotter i Bergerud. Den sistnämnde har jag inte följt för din Anders ska ju vara född i Hajom.I husförhöret 1791-1795 hittar jag inte Lars Ersson och hans familj i Hajom som börjar på sidan 54. Däremot hittar jag Dräng Anders Larsson f 1774 Hajom på sidan 80 Liane. och några rader ovanför står pigan Anna Petersdr född Nästev(iken) inflyttad från Wikers 1793 (V.Fågelvik)I Holmedals vigselbok E:1 sidan 15 hittar jag vigsel mellan Anders Larsson i Holmdal och pigan Anna Pettersdotter i Östr. Wikaren Lysn 1799 no 15.Och i Holmedal C:2 vigselboken sidan 243 finns: Nr 5 Lars Ersson i Hög med pigan Karin Olsdr i Haijom vigd 1 april 1768.I husförhöret Holmedal 1764-1768 finns Hajom på sidan 107 och där hittar du Karin Olsdotter med föräldrar och syskon. Det står att hon är född 1743 och gift i Hög.Hög finns i Karlanda. Första husförhöret omfattar 1774-1778. Hög börjar på sidan 47 och dom åren är inte Lars Ersson kvar där vad jag kan se.Så det har varit svårt att följa familjerna och bli säker på att det är dom rätta personerna. Kanske kan man även ta en titt i dödboken och se om man lyckas finna någon av dem där och få någon mer ledtråd.Det finns sockenstämmoprotokoll från dom här åren. Protokollen rör sånt som gäller förvaltningen av församlingen. T.ex vem man utsåg till kyrkvärd, sockenskomakare, sockenskräddare eller andra som var anställda av socknen. Det finns också uppgifter om kyrkobyggen, reparationer, fattigstuga och fattigvårdsmål. Detta innebär att många som bodde i socknen nämns i protokollen och på så sätt kan man få en fylligare bild av sina anor. Jag har tittat lite i Holmedal K1:1 1734-1794 och skriften är ofta vackert öglebruten och inte omöjlig att läsa. Men det är mycket text att gå igenom och tidsödande så det fortsätter jag inte med. Om du vill öva att läsa 1700-talsskrift så kan jag rekommendera den utmärkta kursen i gotisk handskrift som finns här på Digitalarkivet. Samma gotiska skrivstil användes av prästerna i Sverige. Hoppas att du nu har fått lite idéer och några nya uppgifter att leta vidare på. Med vänlig hälsning Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Til Ulla - glemte jo å si at den yngste datteren til Anders og Anna, Marie født i 1815, flyttet til Norge og at jeg har et nydelig bilde av henne! Hun er min 2x tipp. Takk nok en gang for hjelpen. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej igen Bjørg, så roligt att du har en bild av din ana Marie! Jag önskar jag hade några bilder från 1800-talet på mina släktingar också men dom äldsta är från ca 1905-1910.Ser att en uppgift inte kommit med - då husförhörsbok saknas kan man även ta hjälp av födelseboken för att följa familjen. I Karlanda C:2 finns Erik född 14 januari 1771, son till Lars Ersson och Karin Olsdotter i Hög. Så då bodde dom iallafall där. Fler barn har jag inte hittat. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.