Gå til innhold
Arkivverket

[#68322] Marie Annette Jensdatter til Amerika i 1887


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Tjenestepike Marie Annette Jensdatter reiser til Amerika i 1887, nr. 12, men kan noen tyde Gårdsnavnet, samt det som står under merknadene/attester: Lenkemvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ser ut som 'Attest s. 20. Aug.' og Fødsel, Konfirmasjon, Ækteskabs Frihed'Betyr vel at hennes flytteattest er signert 20. aug. 1887 og at hun er både døpt, konfirmert og ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tusen takk! Klarer du å tyde gårdsnavnet, også? Kan ikke skjønne annet enn at dette er datteren til Jens Hansen Korsmo (Sand) og Eli Nielsdatter, født 23. januar og døpt 17. april 1862 i Ullensaker. Jens var jernbanemann, og de bodde på Modum da Eli, som var fra Rørvika i Hole (søsteren til min tippoldemor) døde i 1865. De tre barna (Marie Annette var yngst), vokste opp på Rørvika, og det skulle også være moro å finne ut hvordan det gikk med henne 'over there'. Giftet hun seg, fikk hun barn ol.?mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, det er henne i innlegg 3. Moren var nylig død og hun var der i 1865-tellingen. De to brødrene, Niels Peter og Martin Julius er fostersønner hos tante Karen og onkel Kristian på nabogården Rørvigen (170b). Marie Annette Jensdatter Rørvigen ble konfirmert i Hole 1. oktober 1876,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser ut som gårdsnavnet slutter på -stad. Det er ikke så veldig mange gårder i Hole som slutter på det: Bjørnstad og Fjeldstad som det vel ikke kan være. Så er det Svorstad, Strømstad og Hundstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Hundstad, kanskje? Ser ut som strek over U, men den første bostaven ligner ikke mye på H...... Spiller ikke den helt store rollen, trur eg, det ER nok den jenta jeg leiter etter. Fant en Marie Jensd. fra Hole som reiste til Chicago med Rollo 2. september 1887, og det er vel samme pige. Skulle være moro å følge hennes Skjæbne i Amerika, så hvis noen vet noe, er det flott!mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Astrid!Det ser ut som der står 'sammesteds', altså frå same staden som Anne Olsdtr. som står oppført ovanfor, 'paa Heimlid[?]'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tror du har helt rett, Gunnar, så streken jeg var opptatt av, betyr vel dobbelt m., men hvor i all verden ligger Heimlid (Hjemly?)? Nå ble jeg nysgjerrig og håper noen holeværinger er på nett...Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Marie Annette fikk en sønn, Håkon, utenfor ekteskap med Johan Andersen fra Bærum, døpt 12. september 1886, trolig har hun samme bosted som da hun emigrerte - kanskje noen kan tyde bostedet - synes ikke det ligner helt på Heimlid? Nr. 15: Lenkemvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Astrid!Stemmer det betre med Humledal? Det kan sjå ut som om det står det i lenka i (1), òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk skal dere ha! Det er iallefall et sted (plass e.l.) i Hole som heter Homledal/Humledal, så det virker mer 'vettugt', ja!mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.