Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jan Erik Torp

[#68323] Tellevik, Åsane 1682-1700 Ole Håvardsen eller Ole Olssen?

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Torp

Det har nylig kommet en flott slektshistorie (bind 1 av 4) for Åsane utenfor Bergen. Men jeg lurer på følgende: Under gården Tellevik, Bruk A 1682-1700 står det (s 14):'Ole Håvardsen Håland f. ca. 1660 på Osterøy, d. 1700 g. 1682 m. Margrethe Jensdtr. Tellevik (bnr A) f. ca. 1662, d. 1731. Ole var sønn til Håvard Olsen og Kristi Einarsdtr. Håland på Osterøy'Men når jeg sjekker opp dette ekteskapet i de søkbare kildene som finnes, eller i de skannede kirkebøkene synes det som om Margrete Jensdtr Tellevik gifter deg med en Ole Olsen Håland (eller Tellevik). For å ta primærkildene (de er riktignok ikke så lett å lese...):Midt i høyre kolonne her [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070507680021.jpg>Lenke står det vel Festo Michalis ... Ole Olss Haaland og Margrete Jensd: Tælvig.'Og øverst i venstre kolonne her

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kenneth Bratland

Her er en skiftedesignasjon (der umyndige arvinger er nevnt) etter Thomas Håvardsen Øvstegard f. ca. 1661 d. 1744, som var bror til Ole Håvardsen Tellevik: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=DESIGN&gardpostnr=1922&merk=1922#ovre>LenkeHer vil du se at 5 av barnebarna til Ole Håvardsen er nevnt i skiftet etter sin grandonkel Thomas.I 1666 manntallet finner du familien på Håland:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Erik Torp

Takk for opplysningene, du har åpenbart mye bedre innsikt i dette puslespillet og tilgang til flere kilder enn det jeg har. Jeg ble bare litt skeptisk når det var benyttet feil farsnavn to ulike steder i kirkeboken. Jeg har gravd i mange kirkebøker, men det er sjelden jeg finner slike feil (men jeg har kanskje bare vært heldig så langt).Nå må det vel sies at noe vanntett bevis er vel ikke skiftet det henvises til heller, men enig i at det er et sterkt indisium. Ole og Christi Jens. passer jo med barnene til Jens Olsen, og at vergen er fra nabogården Ytre Hordvik styrker vel antakelsen om at det er disse det dreier seg om. Barneflokkene til Marta og Anna Olsdtr kjenner jeg ikke, men det er vel en av disse to som er mor til Rasmus, Ole og NN som er nevnt til slutt i skiftet. Her er Ole Knudsen Houchaas formynder, og han er vel selv barnebarn av Ole Håvardsen (og for den saks skyld min 4xtippolder).Når det gjelder denne Ole Knudsen Haukås er det forresten umulig å finne han døpt i kirkeboken. Han skal være døpt i 1710, men dette året er det bare ført i kirkeboken at Knut Olsen Haukås får en sønn Ifver Lenke At Knut Haukås hadde en sønn Ole er det ingen tvil om, og noen Iver finnes det ikke andre spor etter, så dette er vel nok et eksempel på at kirkebøkene ikke alltid er til å stole på.Jeg skal nok få tak i gards- og ættesoge for Hamre, etter hvert, men jeg tror nok jeg samler opp litt før jeg gjør det.Til slutt: Takk igjen for en flott bygdebok for Åsane. Siden mine aner bakover brer seg ut over hele Åsane kommer jeg nok til å kjøpe de neste bindene også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.