Gå til innhold
Arkivverket

[#68327] Hvem er Aasele Pedersdtr. som blir viet til Ole Erichsen i Talvik, Alta 1803?


Gjest Eva Wathne
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Wathne

Lenke til vielsen 2.10.1803 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=295&idx_id=295&uid=ny&idx_side=-152>LenkeJeg har kalkulert med at hun er identisk med Aasele Pedersdtr. 19 år og ugift, bosatt i Lerretsfjord lille i FT1801. Halvbroren her, Siur, er fadder for Ole og Aaseles barn (og omvendt).Mora i FT1801, Marthe Andersdtr. er gift for 2. gang med Gutorm Pedersen, vielsen er nr 2 ovenfra (på motsående side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kristian Fors

Hei EvaJeg finner at Per Gunersen og Martha Andersdatter fra (Øefiord?) ble gift 23. p. Trin. 1781. i Hammerfest. ( side 35 3-4 kolonne i kirkeboken. Per Gundersen datter Aasel ble døpt der 10. mars 1783.I Israel Pedersen sjeleregister 1794 for ytre Talvik sogn, er Aasel ikke nevnt nevnt i Marthe Andersdatters fam. Men hun er der i registret for 1800. Hun kan jo ha vært tjenestejente i 1794, uten at jeg har undersøkt dette nærmere.Skal se om jeg får tid til å undersøke disse familieforhold nærmere.Hilsen Kristian Fors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Mange takk!!! Og får du tid til å undersøke dette nærmere blir jeg veldig glad. Føler meg nokså maktesløs når jeg skal finne ut av en landsdel som er helt ukjent, fra en steingard på Jæren.Her er stor etterslekt.Men 'nå er det natta og gråten' som de sier her.Beste hilsen og takk! Eva Wathne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Nå vil jeg gå tilbake til 'start' på denne slektsgreina. Jeg er på kollisjonskurs med et innlegg i Distreffdatabasen, og det har ikke lykkes meg å få svar på hvilke kilder som er brukt der. Jeg føler meg ikke trygg på at min løsning er fasit. (Og så får vi håpe at jeg fikser dette med lenkene...)1) Anders Olsen f.2.6.1822 LL, Talvik Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9753&idx_id=9753&uid=ny&idx_side=-6>Lenke Permanent bildelenke: Lenke. Her sier bidraget i Distreffdatabasen at foreldrene skal hete Ole Olsen f.1782 og Martha Andersdtr. f.1798, begge Talvik.g.m. Elen Andersdtr. (fra Storvig) 27.6.1853 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeBarn: Anders f. ca 1854, Ole f. ca 1858, Mikkel f. 3.9.1861 LL, Ane f. ca 1864, Erik f. 4.11.1867 LL Talvik og Aasille f. 13.7.1870 i LL, alle Talvik.2) Ole Erichsen f.1784 i Korsfjord Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenkeg.m. Aasele Pedersdtr. 2.10.1803 i T Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeBarn: Martha f. 4.11.1806, Erich dpt. 2.4.1809, Peder f. 21.9.1811, Ole f. 18.10.1814, Guttorm f. 8.3.1817, Berith f. 9.10.1819 og Anders f. 2.6.1822, alle i LL Talvik.4) Erich Olsen f. 1749 i Øxfjord, g. 1 med ukjent, g. 2 m. Berit Hansdtr. i 1779 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Hei.I ditt oppsett er nr. 4 Erik Olsen oppgitt å være f. i Øksfjord, men i ifølge Talvik kirkebok er han døpt 1. pinsedag 1749 i Talvik. Søsteren Martha er døpt samme sted 3. søndag i Faste 1745.Det er litt merkelig at Ole Eriksen Lerresfjord og Anna Pedersdatter blir gift 1734 i Talvik. Men får sitt 1. barn døpt i 1745. Hvis det er de samme personene?Ole Eriksen født 1713, er trolig sønn til Erik Olsen. Han er springmann 1713. og betaler skatt iallfall til 1752.Jeg finner ikke Erik Olsen gift i Talvik kirkebok. Men kan nok finne navnet på konen i Communikasjonslistene.Anne Pedersdatter var trolig datter til Peder Henriksen død 1736 og Karen Olsdatter fra Loppa. Karen dør ca. 1724, skifte 10. juli 1725. Peder Henriksen hadde 2 brødre Svend og Ole , som var gift i Korsfjord. Deres foreldre var Henrik Olsen og Ragnelle Pedersdatter. Det var et skifte etter Annas kusine Kirsten Olsdatter 10 des. 1761. Hun dør barnløs og Anna Pedersdatter var en av arvingene.Peder Gundersen f. 1758 var trolig sønn til Gunnar Olsson Sundioe (Gunder Olsen) og Margaretha Olsdotter i Kautokeino. Mange av hans søsken ble gift i Alta- Talvik sogn.Martha Andersdatter mor het trolig Aasel. Skolemester Anders Mathisen i Hammerfest sogn var gift med Aasel Paulsdatter fra Talvik sogn. Han finnes i de geistlige skifter, tror det var i 1779. Det finnes også en Anders Mathisen i manntall 1762, gift med Aasel Olsdatter. Skift etter ham engang i 1770 åreneHilsen Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Mange takk!!! Nå skal jeg gå igjennom alle disse nye opplysningene. Kan jeg få fortsette å stille spørsmål angående denne anetavla? 1) Elen Andersdtr. f. 28.6.1830 i Høevig, d. 21.1.1875 i LL, Talvik g.m. Anders Olsen (i innlegg 5) 27.6.1853. 2) Anders Hansen Storvig f. 1784 i Rafsbotn (gift 1: 3.10.1808 i Talvik med. Berit Nielsdtr.). Gift 2: 1.5.1825 i Talvik med Anne Nilsdtr. f.12.5.1804 i Bekkerfjord. Anne Nilsdtr. var datter av Nils Olsen Bekkerfjord f. 1775, (skifte 31.10.1831) g.11.10.1802 med Ane Christine Mortensdtr. f. 1779. 4)Hans Andersen f. ca 1758, g.m. Berit Pedersdtr. 1783 i Talvik. Jeg leste et notat engang om at han hadde kjøpt Storvik i 1793. Håper jeg ikke har sporet helt av her.Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Hei, Er det også lov å spørre hvilke andre arvinger som er nevnt i skiftet etter Kirsen Olsdatter i 1761?Hilsen May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Ja, her må det være lov å spørre. Ellers kommer vi ingen vei. Jeg forventer ikke at Kristian Fors har skiftene 'for hånden', så nå bestiller jeg fra statsarkivet i Tromsø kopi av 2 skifter med navn Anders Mattiassen/Mattisen og tar da også med skiftet etter Kirsten Olsdtr. Nå kan det bli litt ventetid før de kommer og kopiene er heller ikke like gode alltid. Men vi skal nok klare navnene i hvert fall.Apropos skifter så blir avmakten over manglende kunnskaper om denne landsdelen påtrengende. I skiftet etter Ole Erichsen i Korsfjorden 1772 er det bl.a. nevnt 'rund fisk'. Er det laks som menes? Her er også nevnt kar til å ha melk i. Hadde de kyr? Det er ikke nevnt, heller ikke rein, men reinskinn. Sølvbelte - javel, båt og fiskegarn er greit. Dette er et stort bo som har tilgode penger både hos lensmannen i Kauokeino og lensmannen i Aviovarra.Det var veldig greit å få opplysninger om Gunnar Olsson Sundio og Margaretha Nilsdtr. i Kautokeino. Jeg sitter med heftet 'Befolkningen i indre Finnmark på 1700-tallet', men har til nå ikke klart å få 'landkjenning' mellom permene der. Spennende. Nå fikk jeg det siste eksemplaret som NSF hadde. Kan interesserte bestille dette heftet annet steds fra, f.eks. fra forfatterne?Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Hei.Jeg skal prøve å sette opp en liten anetavle for 1) Anders Hansen f. 1784 2) Hans Andersen f. 1762, gift 18. p. Trin. 1782 med 3) enke Berit Pedersdatter, f. 1756 i Langfjord 4) Anders Olsen Hotti fra Avjuvarre, flyttet 1737 til Rafsbotten Alta, gift 2. gang ca. 1744 i Kautokeino med 5) Elen Pedersdatter. 6) Peder Jonsen fra Langfjord, døpt 1719, gift 1744 med 7) Bergitte Sivertsdatter, Lerresfjord, døpt 1724. 8) Olof Nilsson Hotti Suondavara, Enontekis 9) Kerstin Olsdotter. 10) Usikker. 11) Usikker. 12) Jon Pedersen, Langfjord, gift 1711 med 13) Marit Pedersdatter 14) Sivert Sarresen 15) Aasille OlsdatterDet opplyses at Anders Olsen var Fieldfin da hans og Elen Persdatter barn Peder ble døpt 1735 i Talvik. Og den eneste Anders Olsen som flyttet til sjøen på dette tidspunkt var Anders Olsen Hotti.Det var skifte 7. aug. 1767 etter Gunder Olsen Sunde, enke Marit Nielsdatter (ikke Olsdatter) 10 barn fra to ekteskap, 4 sønner og 6 jenter. I vår bok 'slekter i indre Finnmark' side 553 er det omtale av slekten, og den kan føres tilbake til 1500 tallet.I 'Befolkningen i indre Finnmark' er han 1741 omtalt i fam. 47 side 28. som Gunnar Olofsson. I 1752 i fam. 32, og er fam 51 i 1762Boken 'Befolkningen i indre Finnmark' har jeg endel eksemplarer av. Den koster kr. 150. Så det er bare å bestille. Min e-post adr. er: kri-for@online.noHilsen Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Til May Teistevoll.Det var et ganske omfattende skifte etter Kirsten Olsdatter, enkemann var Peder Hansen. Hennes far Ole Henriksen hadde to brødre som også het Ole Henriksen, men bare den yngste Ole hadde etterkommere.Han var død, men hadde vært gift i Langfjord, og hadde etterlatt seg følgende barn: 1) Henrik, 2) Peder, 3) Nils 4) Ole, 5) Ragnhild, 6) Maria 7) Anna.Dessuten var det farbroren Svend Henriksen,og avdøde farbror Peder Henriksen barn: Barn fra 1. ekteskap: 1) Ole, 2) Anna, 3) Karen, og barn fra 2. ekteskap: 4) Henrik. 5) Zvive, 6) Ragnhild.Morbror Nils Guttormsen i AltaFaster 1) Marit Henriksdatter,Faster 2) Karen Henriksdatter som var død, barn: 1) Peder Mortensen, 2) Svend Mortensen, 3) Henrik Mortensen, 4) Berte Mortensdatter, 5) Elen Mortensdatter, 6) Ragnhild Mortensdatter. Som alle er myndige og gifte. Netto formue 19 rd.Hilsen Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Takk, Kristian. Det er alltid spennende når det er skife etter barnløse. Jeg ser at Anna Pedersdatter, g.m. Ole Erichsen, Korsfjord, har en halvsøster som heter Ragnhild. Det er mulig at dette er Ragnhild Pedersdatter g.1755 med Morten Mortensen, Korsfjord. Skiftet viser ihvertfall at denne Morten Mortensen ikke selv hører til slekten.Hilsen May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Hei.Det er en rekke skifter som berører Ragnhild Pedersdatters familie. Jeg tar noen med her. Det første er.Skifte 17. okt. 1708 i Bergsfjord, Loppa etter Henrik Olsen, enke Ragnelle Pedersdatter, Barn: 1) Peder, 2) Ole, 3) Svend, 4) Ole og 5) Ole Henrikssønner, og 2 døtre: 6) Kari og 7) Marthe Henriksdøtre. Formue 91 wog og gjeld 91 wog Amtmann Erik Lorck beordrer likevel at enken skal få beholde 35 wogSkifte 10. juli 1725 i Loppa etter Karen Olsdatter, em. Peder Henriksen, 3 barn: 1) Ole Pedersen, 2) Anna og 3) Kari Pedersdøtre. 83 wog - 89 wog.Skifte 17. nov. 1725 i Talvik etter Marit Guttormsdatter, em. Ole Henriksen, 1 datter: Kirsten Olsdatter.Skifte 29. aug. 1753 i Loppens sogn etter Morten Svendsen, enke Karen Henriksdatter, barn: 1) Svend, Mortensen 2) Henrik Mortensen, 3) Peder Mortensen død: 2 sønner, samt 4) Birte Mortensdatter, 5) Eli Mortensdatter, og 6) Ragnille Mortensdatter. Netto formue 97 wog Svend og Henrik er myndige. Formynder for Ragnille blir Jacob Jacobsen Skjervøy.Skifte 29 juni 1756 etter Karen Nilsdatter, Nils Henriksen kone i Tverrfjord. Hennes mor Marthe Henriksdatter, full bror Henrik Nilsen og en full søster Kirsten Nilsdatter. Marit Henriksdatter var trolig gift med Nils Olsen Langfjord Loppa. I skattemt. fra. 1722 til og med 1747. I 1762 bor Marit hos sin sønn Henrik Nilsen i Tverrfjord, som er ugift. En Kirsten Nilsdatter også i Tverrfjord var gift med Johannes Anothsen.Skifte 5. juli 1757 etter Elen Kvivesdatter, søster 1) Berit Kvivesdatter gift med gamle Morten Andersen, og 2 søsterbarn etter avdøde 2) Kirsten Kvivesdatter, a) Hans Paulsen myndig, b) Aasel Paulsdatter gift med Missions skolemester i Alten. c) Kirsti Paulsdatter Samt avdøde 3) Ragnhild Kvivesdatter barn: a) Henrik Pedersen, b) Kvive Pedersen, og c) Ragnhild Pedersen gift med Morten Mortensen.Skifte 2. sept. 1888 etter enke Ragnhild Pedersdatter Korsfjord, barn: 1) Berit Mortensdatter gift med Peder Pedersen, 2) Elen Mortensdatter 27 årDet er en rekke andre skifter, som også har berøring med slekten.Hilsen Kristian 3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Hei,Jeg er helt overveldet, tusen takk Kristian! Da var Ragnhild Pedersdatter halvsøster til Anna som jeg håpet på. Vet du noe om hennes mann Morten?Når det gjelder Erik Olsen ser jeg at Henninen i hans hovedoppgave om Alta skriver at han var fullskattemann i Avjovarre i 1699, og halvskattemann i Avjovarre i 1701, 1702 og 1703. Eller, skriver han, er dette en annen Erik Olsen? I 'Liste over de kvener som er nevnt i skattemanntallet for Alta mellom 1701 og 1801' viser skattemanntallet for 1704 bl.a. Erik Olsen fra Aviovarre. Henninen skriver videre 'Etter å ha vært borte fra Alta i 1707-1712, er han på ny springmann i 1713.'Hilsen May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Hei May.Du spør hvem Ragnhild Pedersdatters mann Morten Mortensen var. Hans opphav var nytt også for meg, som har holt på så mye med slekter fra indre Finnmark.I Ekstraskatten 1762 bor Denne familien i Korsfjord, og moderen Birthe Rasmusdatter bor hos de. Dette må jo være hans mor.Ved å gå tilbake på vår bok 'Befolkningen i indre Finnmark' finner jeg i Mantalslängden 1741 for Kautokeino som fam. 25: Brita Rasmusdotter enke etter Mårten Ivarsson fra Alta, død 1739. Hun hadde 2 barn over 15 år, og 3 under det.1) Kerstin Mårtensdatter, f. ca 1722. Hun hadde 18 år gammel fått barn 20. jan. 1740, med sin 21 årige tremenning Aslak Mikkelsen Bongo, som døde ca. 1741 (Slektskapet var på morsiden, Margeta Mortensdatter var fra Alta og søskendebarn til Morten Iversen. Dette var en veldig gammel Alta slekt. De hadde eiendommen Kongshamnnes, som Amtmann Kieldsen ulovlig konfiskerte) Kerstin giftet seg på nytt med Aslak Persen Gaup, fikk et barn Mårten 22 sept. 1742, men hun døde kort tid deretter.2) Margareta Mårtensdatter.3) Carin Mårtensdatter, f. 29. sept. 1727.4) Mårten Mårtensson, f. 22. aug. 1730.5) Ivar Mårtensson, f. 1736, død 1751.Brita Rasmusdotter var datter til Lensmann Rasmus Nilsson Hotti og Elin Päifvesdotter Hun hadde tidligere vært gift med Olof Gunnarsson fra Kvænangen, og hadde 2 døtrer med ham.Du kan lese mer om dette i vår bok 'Befolkningen i indre Finnmark på 1700 tallet'Når det gjelder Erik Olsen, så har nok Henninen oversett at denne Erik Olsen var død 1705. Dette står i manntallet for Alta. Det samme står også i det svenske manntallet for Kautokeino. Der står det også at hans hustru var død 1712. Henninen har flere feil i sitt oppsett. Bl. annet at Anders Knudsen som kom til Alta 1698 ble kalt for Anders Andersen, og at han bare bodde på Langnes. Denne feilen går også igjen i Alta bygdebok, og Anders kvens hus fra 1723, blir tilegnet Anders Kittelman. At Anders Knudsen kven hadde hus i Alta, går fram av at han leier det bort i 1710- 12 til sorenskriverenken. I Alta kirkebok under communikanter, blir han 18. p. Trin 1705, som nr. 34 kalt for Anders Knudsen ved elven, og nr. 25 var hustruen Margrethe SimonsdatterHilsen Kristian Fors

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Hei igjen.Margrethe Simomsdatters nr. var selvfølgelig nr. 35.Erik Olsens hustru het iallfall i 1727 Lucie Sarresdatter. Hun var trolig datter til Sarre Olsen fra Langfjord i mt. til 1710.Det var skifte 11. sept. 1783 etter Morten Mortensen Korsfjord, enke Ragnhild Pedersdatter, barn: Berit og Elen og Mortensdøtre.Skifte 4. mars 1888 etter Kvive Pedersen Lerresfjord, som omkom på sjøen ved Hammerfest, enke Aasel Hermandsdatter, barn fra 1. ekteskap med Anne Kvivesdatter 1) Kvive Kvivesen ( f. 1759) 2) Ragnhild Kvivesdatter (f. 1750) 37 år, gift med Nils Juntesen. Barn med Aasel Hermannsdatter: 3) Berte Kvivesdatter 18 år (f. 1769), 4) Hermand Kvivesen 17 år (f. 1771), 5) Anne Kvivesdatter 15 år, (f. 1773) 6) Lisbeth Kvivesdatter 13 år, (f. 1775) 7) Ole Kvivesen 9 år (f.1779)Hilsen Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Takker så mye igjen, Kristian, for all informasjonen du har gitt. Det var flott at du, nettopp på bakgrunn av din store kunnskap om slektene i distriktet, nå fant fram til enda en ny slektssammenheng :-)Hilsen May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Takk - begge to - for utfyllende informasjon! Boka 'Befolkningen i indre Finnmark' er behørig bestillt på fjernlån. Er den å få kjøpt?Jeg fortsetter å terpe litt her, håper det er OK. Muligheten for navneforveksling er stor i alle retninger ser jeg.Mikkel Andersen f. 3.9.1861 LL (Foreldre Anders Olsen og Elen Andersdtr. i innlegg 5) giftet seg med sin 3-menning Anne Nilsen 26.7.1896 i Talvik. Jeg begynner med hennes farsslekt:1) Niels Eriksen f.5.6.1826 LL (g.1 med Martha Sjursdtr., g. 2 med Anne Olsdtr. Bekkerfjord).2) Erich Nilsen f. 6.2.1799 L.fj. g. 3.11.1822 i Talvik m. 3) Berit Guttormsdtr. f. 29.1.1799 Komagfjord.4) Niels Nielsen f. ca 1764 'finsk', g. 14.9.1788 i Talvik m 5) Lucie Nilsdtr. f. 1766 Talvik.10) Niels Mortensøn 11) Birthe Erichsdtr.6) Guttorm O. Komagfjord f. 1763 Talvik, g. 1788 i Talvik m. 7) Aasele Andersdtr. f. ca 1762.12) Olle Guttormsen f. 1737 Talvik, g. 29.9.1761 i Talvik m. 13) Birte Pedersdtr.24) Guttorm Persen 25) Elen Joensdtr.Takker på forhånd dersom noen kan lese litt korrektur her!Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Hei Eva.Skal forsøke å lage en liten anetavle for 1) Erik Nielsen. Tror du har rett om Berit Guttormsdatters aner, til 24 Guttorm Persen2) Niels Nielsen, f. 1765 i Lerresfjord, gift 1788 med.3) Lucie Nielsdatter, f. 1766.4) Niels Qvivesen, døpt 1732, gift 1. gang 1754 med5) Karen Pedersdatter, f. ca 1730, d. 1770.6) Niels Mortensen, f. 1727 i Komagfjord, gift med7) Berit Eriksdatter, f. 1733.8) Qvive Nielsen, gift 1714 med9) Kirsten Andersdatter.10) og 11) usikker, kanskje fra Masi.12) Morten Nielsen Panas, gift 1714 med.13) Karen Hansdatter.14) Erik Olsen, gift ca 1712.15) Lucie Sarresdatter.Det var skifte 8. mai 1719 etter Niels Qvivesen, enke Eli Eriksdatter, barn: 1) Peder Nielsen død, enke Susanna Nielsdatter, barn: a) Niels Pedersen, b) Eli Pedersdatter, c) Kirsti Pedersdatter, 2) Ole Nielsen, 3) Qvive Nielsen, 4) Erik Nielsen, og 4 døtrer: 5) Berit Nielsdatter, 6) Malena Nielsdatter, 7) Anna Nielsdatter, 8) Ingri Nielsdatter. Alle myndige og gifte. Netto formue 122 wog.Erik Nielsen som er omtalt tidligere her. var altså yngste sønn til Niels QvivesenDet var også skifte 16. feb. 1689 etter Qvive Mogensen, enke Ingri Nielsdatter, barn: 1) Niels og 2) Sifuer Qvivesen, 3) Ragnild, 4) Kari, 5) Birgitte Qvivesdøtrer. Alle fullmyndige, Ragnild gift med Niels Olsen, Kari gift med Sifuer Erichsen, Birgitte gift med Raste Erichsen. Arven delt etter de nærværendes vilje.Panas er også en gammel slekt i Alta.Det er ganske mye å finne ut av de skannete sjeleregistrene, særlig alder på de forskjellige. Likedan kan en finne ut en god del av Kommunikant listene.Ekstraskatten 1762 burde vært gitt ut, det er mye å hente der.Hilsen Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Mange takk!!!Skal nå prøve å fordøye alt dette før jeg tar tak i Niels Eriksens kone: Anne Olsdtr. Bekkefjord f. 29.12.1839 gift 30.6.1862. Jeg skal komme tilbake til henne hvis jeg får lov....Hjertelig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Ref. Innlegg 20:1) Anne Olsdtr. Bekkefjord f. 29.12.1839 gift 30.6.1862 m. Niels Eriksen.2) Ole Nilsen f. 5.11.1812 Bekkefjord, Talvik, gift 2.9.1833 i Talvik med3) Marit Baardsdatter f. 12.10.1809 Lfj. Talvik.4) Niels Olsen Bekkerfjord f. 1775 Bekkerfj. Talvik. Død 6.9.1831 Talvik. Gift med5) Ane Christine Mortensdtr. f. 1779 Talvik.6) Baahr Nielsen f. ca 1775. Gift med7) Anne Qvivesdtr. f. ca 1774.8) Ole Monsen, død før 1801. Gift med9) Ane Nielsdtr. f. ca 1737.10) Morten Nielsen død før 1801 Talvik. Gift med11) Ragnhild Persdtr. f. ca 1746 Talvik(?)Da har vi kommet gjennom det jeg har registrert på denne slektsgrenen fra Lille Lerresfjord. Håper på litt hjelp her også!Med vennlig hilsen og TAKK!Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Hei.Først må jeg si noe om Erik Olsen (ikke Nielsen). Det var skifte 11. nov. 1718 etter enke Aasele Siursdatter, enkemann Peder Olsen, 5 barn med 1. mann Olle Pedersen: 1) Erik Olsøn, 2) Qvive Olsøn, begge myndige, 3) Peder OLsøn, 4) Iver Olsøn er umyndige, og 1 datter 5) Karen Olsdatter 12 år. Netto formue 157 wog. formynder blir de eldste brødrene.Skal sette opp en en anetavle begynner med nr.4 i ditt oppsett.4) Niels Olsen Bekkarfjord, gift 11. okt. 1802.5) Ane Christine Mortensdatter.6) Baard Nielsen, f. 1775 i Oldervik, gift 1800.7) Anne Qvivesdatter, f. 1773, St. Lerresfjord.8) Ole Monsen, 1724, død 1786, gift 2. gang med 1767 med9) Anna Nielsdatter, f. 173910) Morten Nielsen, f. 1752, død 1792. gift 1774.11) Ragnhild Pedersdatter, f. 1749.12) Niels Olsen, f. 1745, i Hammerfest, gift 1770.13) Marit Baarsdatter, f. ca. 1745 i Hammerfest.14) Qvive Pedersen, han var 61 år i sjeleregister 1788.15) Aasel Hermandsdatter, 1745 i Lerresfjord.16) Mogens Nielsen, kven, i mt. 1722, gift 1721.17) Inger Nielsdatter.18) Niels Joensen, trolig fra Porsanger.19) Inger Andersdatter.20) Niels Mortensen, f. 1729 i Alta.21) Margrethe Juntesdatter, f. ca 1730, (en kven pike?)22) Peder Andersen, Alta.23) Marit Jonsdatter.24) Ole Olsen, Hammerfest.25) Karen Qvivesdatter, Hammerfest.26) Baard Andersen, Oldervik, Hammerfest sogn.27) Berthe Nielsdatter.Flere slekter kan føres lengre tilbake, men det får greie seg for nå.Hilsen fra Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Hei igjen. Det var noe som jeg ikke så før innlegget var ferdig. Det var om nr. 14 Qvive Pedersen. Han er nevnt tidligere bl. annet i innlegg nr. 16, som sønn til Peder Henriksen og Ragnhild Qvivesdatter. Han ble gift 1. gang 1749 med Ragnhild Qvivesdatter. Kanskje at man overså dette tidligere fordi det ble brukt K i steden for Q.Skal på nytt sette opp en anetavle, nå etter nr. 20) Niels Mortensen. Dette fordi han kommer fra gamle Alta slekter.1) Niels Mortensen.2) Morten Jacobsen, 18 år ved skiftet 1718 etter moren. Gift 1. gang 1720 med Margrete Simonsdatter død 1725. gift 2. gang 1725 med3) Karen Torbensdatter, f. før 1705.4) Jacob Nielsen, f. ca. 1675, betalte skatt fra 1697, skysskaffer 1704-1719, død 1730, skifte 10. juni 1730. Gift 2. gang med Karen Juntesdatter.5) Maritte Pedersdatter, død 1718 oppgitt alder 50 år. Skifte 9. aug. 1718, barn: 3 sønner og 2 døtrer: 1) Morten Jacobsøn 18 år, 2) Peder Jacobsøn 13 år, 3) Jon Jacobsøn 10 år, 4) Anne Jacobsdatter gift med Niels Sarrasøn, 5) Ingrid Jacobsdatter.6) Torben Olsen, Kåfjord, i skattemt. 1697, død 1725, 43 år, skifte 6. nov. 1725, barn 5 sønner og 3 døtrer: 1) Ole, (min stamfar, 2) Melkior, 3) Petter, f. 1706, 4) Morten f. 1709, 5) Jon) f. 1712, 6) Karen f. før 1705, 7) Elen f. 1715, 8) Maren f. 17197) Elen Jensdatter (Juntesdatter), f. ca. 1680.8) Niels Ellefsen fra Senja, kom 1682 til Alta, (2 barn i Adelaers mt. 1690), død 1713 85 år. Skifte 24. okt. 1713, enke fra 2. ekteskap Marit Juntesdatter, deres 3 sønner og 3 døtrer: 1) Jon 20 år, 2) Niels 10 år, 3) Iver 8 år, 4) Gunille 24 år, 5) Kari 12 år, 6) Eli 4 år.Niels Ellefsen og hans festeqvinde Marit Juntesdatter ble i 1690 dømt til leier måls bøter, for å ha fått barn for tidlig.9) Navn på 1. kone var trolig Gunhild Jacobsdatter, død før 1690.10) Peder Mortensen, Kongshamnnes, død 1702. Han var lensmann i ca. 30 år til og med 1695. Skifte 21. feb. 1703, barn: 1) Anders, 2) Niels, 3) Peder, 4) Ole, 5) Lars, 6) salige Mortens (druknet 1696) datter Lucia Mortensdatter, 7) Maritte gift med Jacob Nielsen, 8) Agneta ugift.11) Navn ukjent.12) Ole Nielsen, Kåfjord, han og hans kone er gamle i Adelaers mantall 1690, bor da hos sin sønn Jon Olsen, med broren Torben. Skifte 18. sept. 1704 etter Melkior Olsen, enke Birgitte Nielsdatter, søsken: 1) Niels Olsen, 2) Torben Olsen, 3) salig Jon Olsen, barn: a) Peder Jonsen, b) Eli Jonsdatter, formynder farbror Niels Olsen, 4) Guri Olsdatter gift med Joen Olsen, 5) enken Birgitta Olsdatter.13) Hustruens navn er ukjent.14) Junte Iversen, f. i Kolari. Hans far, den svenske bonden Ifwar Kolare var den første som slo seg ned i Masi. tre av hans barn flyttet til Alta, disse var 1) Junte (jens, Johan) Iversen, hustruens navn ukjent, 2) Peder Iversen kven død 1704. Henninen har oversett at han var død da, og forsetter videre med Peder Iversen fra Avjovarre, som flytter dit 1705. 3) Aleth Iversdatter gift med Niels Eriksen i LangfjordDen eldste kjente stamfar for slekten var Per Kolar, f. ca 1550. Har skrevet en artikkel kalt 'Slekten Kollar i Alta'.Hilsen Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

HeiJeg skulle hjelpe en fra Lille Lerresfjord (som krigen hadde plassert i Sør-Norge) med et slektstre. Dette var nytt område for meg, og resulterte i et 'usikkert' slektstre som jeg la ut som innlegg 1 for korreksjon. Mange takk for alle innlegg som har gitt bidrag til et nå temmelig sikkert tre! Selvfølgelig er hovedkorrekturen blitt gitt av Kristian Fors som jo har publisert mye fra dette området. Uten hans autorative konklusjoner vill mye fremdeles bare vært forslag.Tusen takk!hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Hei KristianDin artikkel om Slekten Kollar i Alta skulle jeg gjerne lest. Hvor har den vært publisert? Hilsen May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.