Gå til innhold
Arkivverket

[#68332] Karl Severin Torkilsen, f. i Arendal 1869 - jeg finner'n ikke.


Gjest Asmund Lien
 Del

Recommended Posts

Gjest Asmund Lien

I FT 1900 for Kristiansund N forekommer en pølsemaker Karl Severin Torkilsen, bosatt i Massastrædet 723, f. i Arendal 1869. Han var ugift. Han ble nevnt som far til et 'uekte' barn i Kristiansund, Hildur, f. 19. januar 1901. Jeg har dessverre ikke klart å finne denne mannes fødsel innskrevet i kirkebøker for Arendal, verken i 1869 eller de nærmeste årene. Jeg ville bli glad om noen som er mer drevne i slektsforskning kunne hjelpe meg å bekrefte at denne forsvundne pølsemakeren faktisk har eksistert. Vennlig hilsen A.L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Arendal kan jo være en omtrentlig stedsangivelse. Han kan f.eks. være døpt i Tromøy eller i et annet av Arendals nabosogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asmund Lien

Tusen takk for respons. For meg er sogneinndelingen omkring Arendal litt vanskelig. Camilla, jeg får ikke lenken din til å virke, men jeg fant kandidaten likevel. Bare så synd at farsnavnet ikke stemmer. Det skulle jo helst være Torkild, men det kan kanskje ha kommet en stefar i bildet senere. Siden moren var fra Mandal, kan det jo tenkes at Karl Severin ble konfirmert der, men så langt har jeg ikke funnet noen konf. med passende navn. Asm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Kanskje det var det som var løsningen. I dåpen som Camilla fant, er moren oppført som Karen Sefine fra Mandal.Det må vel være henne som gifter seg her i Kristiansand med Johannes Thorkildsen? Par nr 17 Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 15 (1867-1880), Ekteviede 1877, side 421. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Konfirmasjonen nr 39 Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Klokkerbok nr. B 15 (1881-1890), Konfirmerte 1883, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asmund Lien

Det er nok rette mann - som konfirmant bruker han altså stefarens etternavn Thorkildsen. Tusen takk for hjelpen. Dette klarte jeg ikke alene. A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asmund Lien

Kirsti - jeg undres på hvordan du fant fram til vielsen i Kristiansand. Kan du forresten forstå anmerkningen med de tre datoene? Asm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei igjen.Jeg søkte på FS etter Karen Hansdatter gift med en Torkildsen, i tidrommet 1870 - 1880. Da dukket hun opp.Siden FS ofte inneholder feil, sjekket jeg kirkeboka, og det stemte.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.