Gå til innhold
Arkivverket

[#68336] Sverige- Peter Johan Bengtson


Gjest Else Hana Flønes
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Hana Flønes

Håper noen kan hjelpe meg med opplysninger om Peter Johan Bengtson.Han var sagarbeider.Gift med Ingeborg Kristine. Kjenner til to sønner. Karl Johan Bengtson fødd 4.1.1897 og Ernst. Karl Johan er døpt i Arendal 28.2.1897. Vet at Karl Johan og Ernst byttet navn til Åhrman. Kan det ha vært Ingeborgs etternavn? Noen av barna til Peter Johan og Ingeborg Kristine emigrerte til Amerika.Karl Johan var frisørmester i Løvånger i Sverige. Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Hana Flønes

Lurer på hvorfor Karl Johan byttet etternavn til Åhrman. Åhrman høres svensk ut. I dåpsattesten hans i Barbu sokn, Arendal står dette:' Justisdepartementets bevilling av 27.9.1937 til å anta navnet Åhrman som slektsnavn istedet for Bengtson. Se jur 87. 1937'. Er det noen som vet hvordan jeg kan sjekke dette? Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Navnesaker ble i 1937 behandlet av Justisdepartementets 2. / 3. sivilkontor. Materialet ligger forhåpentligvis i RA i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei ElseSvarer deg her på din debatt jeg. Jeg har funnet noe.Peter Johan ble født den 11/7-1861 døpt 14/7 på i Åryd forsamling i Blekinge län. Alle videre stedsnavn nå er i Blekinge län om jeg ikke skriver noe annet. Hans foreldre var drängen Bengt Persson og hustru Emelia Jönsdotter.Via folketellingen 1890 kan jeg gjenfinne dem i et husforhør 1890-1899 på Ellestad Nr 1 i Hällaryd, side 13. Da er familien slik:Bengt Persson Åhrmann født 11/3-1838 Hällarydhustru Emelia jönsdotter 16/7-42 årydBarna: sjømann Peter Johan 11/7-61 Årydsjømann Nils 25/9-67. Død 7/9-89Amanda 20/12-78 åsarumMathilda 14/3 evt 18/3-83 ÅsarumJohanna 16/4-86 HällarydFørst og fremst fikk du vel her en antydning til navnet Åhrman i og med at Peter Johans far også het det. Peter Johan flyttet i 1893 til oversikten over obefintliga. I 1890 er familieinfoen lik, de bor på samme plass. Bortsett fra Nils født 1867 som jo da døde året før.Når det gjelder Peter Johan så har Emibas registrert 2 emigrasjoner på han. Den første var den 21/12-1894 fra siden over obefintliga side 554. Han var da ugift og flyttet til Arendal. Men, så må han jo ha reist tilbake til Sverige igjen.Den neste flyttingen er i 1921 og infoen på emibas er slik:Post 370115Bengtsson, Peter Johan Stenarbetare (gift man)f. 11/7 1861 i Åryd, Blekinge län (Blekinge)Utvandrad 9/6 1921 från Bryggorna, Karlshamn, Blekinge län (Blekinge) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 4414Emibas emigrationsakt: Karlshamn K 1921 009Da var han gift med ingeborg Kristina. Infoen om henne på Emibas var da slik:Post 370113Bengtsson Andersson, Ingeborg Kristina Stenarbetarhustru (gift kvinna)f. 21/4 1858 i Barbu, Aust-Agder fylke, NorgeUtvandrad 9/6 1921 från Bryggorna, Karlshamn, Blekinge län (Blekinge) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 4414Emibas emigrationsakt: Karlshamn K 1921 010Onormerade namnformer:Utrikes födelseort: Barby, Arendal Födelseland: NorgePeter Johans familie i sverige fra 1900 tellingen:Register: Folkräkning 1900 (Blekinge län) Om personen Namn: Emelie Jönsdotter Hemförsamling: Karlshamns Hemort: Bryggorna Kontrakt: Listers och Bräkne Län: Blekinge Födelseår: 1842 Födelseförsamling: Åryd Blekinge län Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M)Bengt Persson Ahrman, f. 1838 i Hällaryd Blekinge län, Arbetskarl Emelie Jönsdotter, f. 1842 i Åryd Blekinge län Amanda, f. 1878 i Asarum Blekinge län Johanna, f. 1886 i Hällaryd Blekinge länHilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Hana Flønes

Hei Anne Lene! Tusen hjertelig takk for opplysningene!! Jeg fikk en telefon fra ei dame i Porsgrunn som hadde hørt at jeg driver med slektsforskning. Hun har undret seg på hvorfor faren hennes hadde skiftet navn i 1937. Nå har du løst den gåten!! Skal bli kjekt å kontakte henne i morgen. Igjen tusen takk:) Med vennlig hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.