Gå til innhold
Arkivverket

[#68337] etternavn


Gjest Tore Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Hansen

'Junchans' eller 'Junghans', ett etternavn som finst i FT1801 for Meldal. Noen som kjenner til dette navnet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Thomas Fredriksøn Junghans f 6-3-1678 d 26-2-1746 giftet seg 6-11-1720 med Ellen Steensdatter Meldal f 30-7-1702 d 10-10-1773.Hans far, Fredrik Junghans, f.ca 1643, varOffisiant og betjent ved Svorkmo kobberberk. Står oppført i Prestenes manntall 1664 ved 'Løchen, brugsfolk i Meldal officerene: 21? år' (Skogseth, NST XXXIII-1 s134) Hytteskriver på Svorkmo. Fornavn Friedrich. (Løkken Verk 1645-1945s83)Stor etterslekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Har nylig sett dette:Dato 01.05.1690. Skriver ved Løkken kobberverk Friderich Junchhans, gift med Elisabeth Thomasdatter Aflach, født i København som ektefødt datter av borger og skipper Thomas Aflach. Det sto også mere, som jeg ikke har notert. Tror hun hadde vært gift før. Min sviktende hukommelse kan spille meg et puss, men det er mulig at hennes forrige mann het Mads Graver.Kilde: Trondheim rådstueprotokoll for 1688 - 1692, fol. 127b. Filmrull NT 716 på Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Thomas Junghans har ifølge FS en datter Ellen døpt i Meldal 30/4-1724. Det kan kanskje være henne som er fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

Takk Astrid,muligens er det det, men jeg lurer på om det var vanlig å bruke farens etternavn på den tiden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Blandt vanlige folk var det (tilnærmet) ingen som hadde og/eller brukte slektsnavn. Men i 'de høyere lag' som f eks prestefamilier (Meldal), var det i ferd med å bli vanlig på denne tiden.Lenger syd i Europa, i Slesvig-Holsten, Tyskland osv var man 'kommet lenger' (det var mye mer vanlig). Slesvig-Holsten var dessuten svært tidlig ute med 'almen' utdanning. Dette ga mange mulighet for 'høyere' stillinger i Danmark-Norge. Junghans-navnet kom ganske sikkert derfra meg en slik utdannet person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Og i tillegg tror jeg Junghans-navnet også kan være fra Baden-Württemberg, men det forekommer vel sikkert flere steder i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

ToreJeg har notert en god del om denne slekten fordi det stadig var forbindelser mellom den og slekten Meldal. Den i (17) nevnte Henning var f. eks. gift med Anne Melchiorsdatter Meldal.Men hva er det egentlig du er på jakt etter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

(18) Forbindelsen til slekten Olsson Syrstad,evnt.Bersvendsdatter Muan, barnets foreldre til Ole (4) som døpes i Meldal 1749. Lenke nr.8 høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei ToreDen i (12) Ellen Junghans var nok sannsynligvis ikke den som var fadder - for hun døde ung.Mer sannsynlig var det dennes mor, bygdas 'grand old lady', Ellen Junghans født Meldal, som påtok seg ansvaret.En skal aldri si aldri, men jeg er temmelig sikker på at du aldri vil finne noen slektsmessig forbindelse mellom fadder og barnets foreldre - klasseskillene var adskillig større i de dager enn de er idag.Såvidt jeg kan se var det ingen av fadderens barn som giftet seg 'under sin stand', så det var nok heller en 'god gjerning' mot noen trofaste 'undersåtter' . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

(20) Jeg har heller ikke pr.i dag funnet noen familiære forbindelser og er enig i at det kan se ut som en 'god gjerning'. Det blir i alle fall notert. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.