Gå til innhold
Arkivverket

[#68349] Hvem var Niels Olufsson Aaase/Skogseid i Fusa, Hordaland sønn av? (1588-1674)


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg prøver å fiine ut hvordan en del av familiene i Fusa/Strandvik/Hålandsdal/Strandebarm var knyttet sammen. Og siden jeg beveger meg i et tidsrom med relativt få tilgjengelige kilder, prøver jeg å få hjelp fra noen av Digitalarkivets mange dyktige brukere.Niels Olufsson skal være født rundt 1588 på gården Aase. Han giftet seg trolig rundt 1612 med Siri Svendsdtr. som trolig var fra Holdhus.Skiftet etter Siri 22.05.1669 viser at de hadde barna:1.Morten Nielsen 1616-1668. gift med Kristi Gitlesdtr. Han var død før mora og etterlot seg barna Gietle, Nils, Ole, Sigrid på Orre og Brite på Dybsland.2. Engel på Skogseide ca 1621-1684 gift med Ragnhild Olufsdtr. Orre3. Valborg ca 1618- e 1669 gift med Johannes Hammersland4. Sigri ca 1619-1693 gift med Torchild Oma5. Anne ca 1625- e 1669 gift med Hans OmaEr der noen som kjenner til opphavet til Niels Olufsson og kona Siri Svendsdtr.? Og er det noen som kan svare meg på hvem døtrene var gift med? (Johannes Hammersland, Torchild Oma og Hans Oma.) Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her er det jeg har notert fra bygdeboka (Fusa III 155):'Nils var odelsbonde, brukar 1627-74, åtte i 1636 4 p. sm., 1h., 20 skilling, men budde på 1/2 l. 9 mrk. sm., 1/2 h., elles åtte han i Mehus, Holdhus, Skogseid og hadde odel i Muranger med kona.'Jeg kan tenke meg at Sigrids mann er sønnesønn til Torkel Sæmundson Oma død 1597 og Sunniva Ivarsdtr Sandvik d 1603.Men jeg har ikke notert alle barna deres. Det er og mulig at Torkjell Sæmundson Oma var gift mer enn en gang for jeg har notert en sønn Ivar Torkelsson Oma (1560-1620) gm en Samsonsdtr SundalSå har jeg notert to sønner (begge mine 8. tipper)Ørjan (Jørgen) Torkjelsson f ca 1570 og Arne Torkjelsson f ca 1590.Vi kan da tenke oss at denne Torchild Oma var oppkalt etter sin farfar. Men det er jo bare hypoteser fra min side.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget ditt Kjellaug. Det er nok ikke usannsynlig at denne Torchild Oma er i slekt med Thorchild Sæmundsson Oma. Dessverre er det lite med etternavn i 1666 manntallet, men det kan vel tenkes at bygdeboken hvor Oma er med kan fortelle oss noe mer om det.Niels og Siri eide altså jord både i Skogseid, Holdhus og Mehus. Sier bygdeboken noe om hvem som holdt til på Holdhus?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser jo nå at det finnes gård med navn Holdhus både i Fusa/Strandvik området (bind III) og i Samnanger. Nå lurer jeg på hvor Siri Svendsdtr. kom fra. Men hun hadde en bror Sjur, og jeg ser i 1666 manntallet at det på gården Holdhus i Hålandsdalen at der er en Siffuer Svendsson 66 år gammel, så da er det kanskje der jeg skal. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, det er mye mulig.På Holdhus i Samnanger (og kalt Ytre Hisdal) - var det en Siffuer i 1621 og en Sjur f ca 1660. Så vi ser navnet har vært i bruk her og. På den andre siden ser jeg ikke Svend / Sven / Svein brukt på Holdhus - Samnanger, men det var ellers brukt en del på 1700-tallet i Samnanger.Men det er vel mest trolig at hun kom fra nærområdet, spesielt dersom du vet hun hadde en bror Siffuer og alderen passer med han på Holdhus i Hålandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Bachen Dahle

Fra Soga for Fusa, Hålandsdal og Strandvik, bind III, side 155, fremkommer følgende opplysninger om Nils og Siris barn:Morten, 1613-1666/68 Engel 1661-84, på Br. nr. 4 valborg, d. 1669, g. Joannes Johannesson Hammersland, 1616-97 Sigrid d. 1693, g. ikr 1650 Torkel Knudson Oma, b. Oma Anna, g. ikr. 1665 Hans Olson -oma, b. Oma.Skifte etter Nils og Siri var soleis 11/3 1674......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Bachen Dahle

Fra Soga for Fusa, Hålandsdal og Strandvik, bind III, side 155, fremkommer følgende opplysninger om Nils og Siris barn:Morten, 1613-1666/68 Engel 1661-84, på Br. nr. 4 valborg, d. 1669, g. Joannes Johannesson Hammersland, 1616-97 Sigrid d. 1693, g. ikr 1650 Torkel Knudson Oma, b. Oma Anna, g. ikr. 1665 Hans Olson -oma, b. Oma.Skifte etter Nils og Siri var soleis 11/3 1674......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for bidraget ditt Berit.Der fikk jeg svar på hvem som var døtrenes ektemenn.Skifte etter Siri var 22.05.1669 ettersom hun døde før jul 1668.Skiftet er datert 22. mai 1669, hun var død 'nest for Jul', og etterlot seg enkemannen Niels Ollsen og barna: 1) Morten Skogseid, død, etterlatt seg barna Giettleff, Niels, Ole, Sigrj Aare og Brite Dybsland, 2) Engell Skogseid, 3) Valborg, g.m. Johannes Hammersland, 4) Sigrj g.m. Torchild Oma, og 5) Anne, g.m. Hans Oma. Boet eide odel i Skogseid, 1 laup 1 pund 9 merker, Holdhus, 2 pund 2/3 hud, og Mehus, 2 spand smør 1/2 hud.Arvingene var enige om at faren skulle sitte med jordegodset sin levetid, mot at han betalt ut halvparten av landskylden etter fratrekk av odelsskatt.Datoen du viser til Berit må være skiftet etter Nils. Han døde i 1674. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Bachen Dahle

Fra Bygdeboka bind III, side 65 forts:Under 48 Holdhus:Siffuer Svendson n. bruker 1633-66, i 1642 g. Marita Endresdtr. Sjusæter. Han åtte i Gjerde i Mauranger og i Sjusæter, og i Mundheim 1/2 1.sm.,1/2 h. - Marita Eindresdtr var syster til Svend Endresen på Haukås i Strandebarm,Jon Toften, Hagtor på Fosse, Torbjørn på Solberg, og Ragnhild. Desse selde i 1658 sin odel til broren Ole Eindresen på Sjusæter. - Siffuer hadde sønene Tomas og Torbjørn.Dette bidro kanskje til mer forvirring.Mvh Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Berit for nytt interessant innlegg. Da har jeg rimelig god kontroll på etterkommerne, men mangler fortsatt svar på hvem som kan ha vært foreldrene til Niels Olufsson Aase og kona Siri Svendsdtr.Holdhus/Skogseid.Så vidt jeg kan se av bygdebokoversikten til DIS-Norge så var der gårder Holdhus omtalt både i Samnanger bind I og i Fusa,Hålandsdalen og Strandvik bind III. Det kunne vært fint å vite hva disse bøkene kan fortelle om folket som levde på Holdhus tidlig på 1600-tallet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.