Gå til innhold
Arkivverket

[#68350] Hans H. Michaelsen Norum, Våga i Rødøy


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Saken gjelder Hans Heitmann Michaelsen/Mikkelsen (Norum), f. 1826, sønn av Henrikke Olsdatter og Michael Nielsen Hvid Norum. Jeg ser at han fikk en stor etterslekt, og antar derfor at noen allerede har gransket på hans opphav.Jeg har etter noe trått og tungvint arbeide klart å stable opp det følgende:Første slektsledd1. Hans Heitmann Michaelsen (Norum)Annet slektsledd2. Michael Nielsen Hvid Norum3. Henrikke OlsdatterTredje slektsledd4. Niels Olsen Weiland/Weilant Norum5. Benonetta Susanna Michelsdatter Lundemand6. Ole7. - - -Fjerde slektsledd8. Ole Olsen Storch Norum9. Inger Catharina Weiland/Weilant10. Michael11. - - -12. - - -13. - - -Det får holde.Jeg lurer på hvem Henrikke Olsdatters og Benonetta Susanna Michaelsdatter Lundemands foreldre var. Dersom noen også har kjennskap til Inger Catharina Weilands opphav, så mottaes gjerne opplysninger om det.Jeg henvender meg først og fremst til de som allerede sitter med svaret, men takker ellers for all hjelpsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Nå vet jeg ikke hvilket årstall hun skal være født,den Inger Catharina du spør etter. Finner ei Inger Catharina Nilsdatter Weilandt,f. ca 1741. Hun er nevnt i skiftet etter moren,skifte åpnet i 1763,Hellena Pedersdatter,Korsnes i Tjeldsund.Inger`s far er Nils Weilandt,Korsnes i Tjeldsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg ser at Inger Catharina Weiland ifølge folketellingen for 1801 i Rødøy skulle være f. om. 1742, Lenke, hvilket stemmer godt med hva du har funnet. Det kan godt være henne, men for sikkerhets skyld: Forteller skiftet noe om hennes oppholdssted ved skiftet etter moren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

I skifte etter moren står det bare datter 22 år,ugift,men fant skifte etter faren Nils,skifte åpnet 04.10 1786: Inger Chatarina Nielsdatter Wejlandt,Esvika i Helgeland.Datter av avdøde.Gift.Ektefelle Ole Norum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fra FS: Benonetta Lundemann Michaelsdatter,født 1777,Svinvær. Foreldre: Michael Hvidt og Karen Hansdatter [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100217300843&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDåpen,fra basen 'Døpte i Rødøy'.Her står det at hun er døpt i 1779,ikke 1777,som FS oppgir: LenkeFra FS: Benonetta Susanna giftet seg 3 jan 1804,med Niels W. Norum: LenkeVielsen,fra basen 'Vielser i Rødøy'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Nja, jeg stoler ikke helt på opplysningen om at hun skulle være Michael Hvids datter. Giftermålet er imidlertid god fisk.Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

«Døbt Pigen Karen Hansd. af Ki... hendes af... Michel ... Svinvær: uægte Benonita Lundeman. Fest. Jens Kielstrup, Jochum Friedrich Kielstrup, Maren Heggelund, Ane Maria, Ane Hansd.»Kanskje noen klarer å tyde resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Benonita var dotter til Mikael Blix Hvid (f. oml. 1757 i Svinvær i Rødøy) og Karen Hansdtr Tjong nedre (1750-1826). Mikael var son til Hans Blix Hvid og Karen Sofie Olufsdtr Schøning. Dei to var tremenningar. Deira felles oldeforeldre var prosten Hans Lauritsen Blix (1596-1666) og Ingeborg Svendsdtr.Karen Hansdtr Tjong var dotter til Hans Olsen Nedre Tjong og Else Larsdtr Øvre Tjong. Farmorsmor til Hans var Synnøve Jensdtr Skanke, dotter til Jens Pedersen Skanke og Maren Hansdtr Kruse. Jens var handelsmann i Trondheim. Det vart skifta etter han 7. mars 1685.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Steinar Olsen

heiKan legge til noe har på Nils Weilant ca 1711 - juli 1786 g. 13/1-1738 m. Helle Pedersdtr Aagaard som er datter av Peder Aagaard Larsen g.m . Siri Dinesdtr Friis Siri er datter av Dines Olsen Friis og Maren Olsdtr skifte 30/5-1694 i (Kabelvåg?) Vågan. De bodde på Kornes og Kjøpsnes, tekstfiler finnes på Tysfjord kommunes hjemmeside.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.