Gå til innhold
Arkivverket

[#68358] Hjelp med morens etternavn - dåp i Rakkestad


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Peder Nielsen og Maria døper datteren Dorthe i mai 1761.Kan noen være så snill å hjelpe meg med etternavnet på moren?Maria Stiansd.? Christiansd.? eller hva? (Rakkestad MINI nr.I 3 s.35)Permanent sidelenke: LenkeMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja, det er også en mulighet :-)Jeg har forstørret siden til 400%, men har ikke blitt noe klokere.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg tror du har rett Ola at etternavnet er Bjørn.Jeg tror dette er Dortes søster Mari som døpes i (juni?) 1757 (høyre side): LenkeJeg tror det kan være Dortes far Peder Nilsen som i FT 1801 bor på gården Revelsby som enkkemann, blind og 77 år gammel.En Niels Pedersen Rævelsbye er fadder når Dorthe døper sin sønn Ole i 1786. (Min 3xtipp)Mari Pedersdatter Glendei Skiptvedt er også blandt fadderne til Ole i 1786 og til Oles søster Maria i 1783.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk skal du ha Ola.Da fikk jeg en bekreftelse på at jeg er på riktig spor :o) *Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Jeg tror også at det er BjørnsdatterNår jeg ser på fadderene i dåpen til Dorte sa er det mine slektninger fra nabogården Baaserud, ved Revelsby Johannes Baaserud, Guri Baaserud.Og jeg tror at Johannes Andersen Baaserud 13.10 1805 bg 79 år fra Revelsby g 23.02 1747 med Inger Hansdatter forlover Peder Christophersen Gryteland og Isac Gundelsby.og Guri Andersdatter Baaserud bg 2.advent 1781, 70 år hun var g 1746 28.10 Henrik Johansen Baaserud som var b.g 90 år 03.12 1802 og deres forlovere Isak Gundelsby og Anders Pedersen fra Krossby.Revelsby 1664/66 Halvgård skylder 15 lsp Oppsitter Torer Halvorsen 60 år bruger 1 1/2 fjerding Joen Toresen 26 år bruger 1 1/2 fjerdingJeg tror at Johannes Andersen var sønn av Anders Nilsen Revelsby g før 1723 Sisel Bynildsdatterkjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk for innspill fra deg Kjersti :o)Kan den Anders Nilsen Revelsby som du nevner, være en bror av Peder Nielsen Revelsby?Ved søk etter Maria Bjørnsdatter på Familysearch,(usikker kilde) ser det ut til at Maria blir nevnt til Julem.Maria Bjørnsdatter født 25.desember 1725 Julem, Rakkestad av foreldrene Bjørn Bjørnsen (Julem?) og Kirsti TostensdatterMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei, Rigmor, her kom du jamen innpå mine aner, også. Jeg er etterkommer av Mari Pedersdatter som ganske riktig ble gift til Glenne i Skiptvet. Her er foreldrenes trolovelse i oktober og vielse 3. juledag 1755 Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 3 (1752-1777), Ekteviede 1756, Trolovede 1755, side 93. Permanent sidelenke: Lenke Jeg hadde ikke morens navn. Det ser ut til å være Maria BJØRNSdatter.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Vigdis :o)Det var artig. Jeg har 4 barn av Peder Revelsby og Maria Bjørnsdatter Julem: Mari - Dorthe - Niels og Berte.'Min' Dorthe ble gift med Søren Olsen Buer (Buslet). Broren Niels ble gift med ei Anne Larsdatter og de bor på Revelsby i tellingen 1801.Det kunne vært fint å få på plass hvem Mari Pedersdatter ble gift med. Der har vel du full oversikt Vigdis :-)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Mari Pedersdatter giftet seg med Fredrik Olsen Glenne f 1735 og død 1793 på Glennetangen. Årstallene basert på bygdebokkomitéen i skiptvet. Fredrik Olsens aner kan vi følge tilbake til Torbjørn Glenne f 1600-1620, Helge Arnesen Lunde i Varteig f 1594 og Tosten Skjælvorsen Sæves i Rakkestad f 1616. Mari og Fredrik fikk døtrene Margrethe, Berthe og Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Her fant jeg trolovelsen og vielsen i Rakkestad i oktober 1777, nederst høyre sideKildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 3 (1752-1777), Trolovede 1776-1777, Ekteviede 1777-1778, side 159. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei igjen, Rigmor!Da Mari Pedersdatter ble gravlagt 2 okt 1793 i Skiptvet, var ektemannen Fredrik Olsen død allerede året før. Litt av et liv for de tre døtrene! Den eldste gjenlevende datter - Margrethe, jeg fant en datter Maria født høsten 1778, men hun skal ikke være nevnt i skiftet - og må ansees død, giftet seg knapt 14 år gammel i 1794!! Det er tidlig. Hun bodde ved vielsen på Lystad og giftet seg med Gudbrand Olsen derfra.Jeg finner ingen av jentene konfirmert i Skiptvet eller Rakkestad. Undres på hvor de var mellom morens død i oktober 1793 og giftermålet til Margrethe høsten etter? De må ha vært hos slektninger, men hvor? Har du tips?i ft-1801 er Berthe gift på Solberg ytre i Skiptvet og Inger er hos Margrethe på Lystad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Vigdis :o)Kjempemoro at vi har felles forfedre:-) Familie har bestandig betydd enormt mye for meg. Jeg har ikke studert denne biten som du nevner, men stusser jo når jeg hører om ei jente på 14 år som inngår ekteskap. Kan det virkelig være riktig? De må vel ha bodd hos noen i familien vil jeg tro. De tok vel godt vare på hverandre den gangen?'Min' Dorthe døde jo også veldig ung. Hun ble født 19.april 1761 og giftet seg 19.september 1783 med Søren Olsen Buer, men døde etter bare 5 års ekteskap 25.mai 1788 og Søren inngikk nytt ekteskap etter hennes død. Søren og Dorthes sønn Ole f. 13.mai 1786 er min forfar. Han ble gift med Ragnhild Gulbrandsdatter. (Noen flere opplysninger om Ragnhild har jeg ikke for hånd, da jeg hadde datakræsj før jul) Ole og Ragnhild fikk Maren Dorthea Olsdatter Buer f. 5.oktober 1812. Maren Dorthea ble gift 1.april 1841 med Svend Larsen Væhle f. 9.juli 1819 (sønn av Lars Christensen Stregerud og Johanne Mikkelsdatter Væhle)Svend og Maren Dorthea fikk datteren Karen Regine Svendsdatter f.22.oktober 1841. Karen Regine ble gift 10.november 1859 med Anders Mathisen Grimsrud f. 24.november 1834.Anders var sønn av Mathias Nilsen Torp (Storetorp) og Anne Torstensdatter Kileboplass. Vet ikke om du har noen interesse av disse opplysningene, men nå står de nå der :o)Ellers er navnene i min slekt fra gårdene Nakkim - Mellegård - Sveen - Stregerud - Fuglenes m.m.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg tror nok det er rett alder. Da hun døde i 1816 står det at hun er 35 år gammel, og det stemmer med at hun er født 1781. Det er utrolig tidlig. Jeg har ikke vært borti i andre kvinner i slekten som var så unge ved giftermålet.Barna fikk verger når de var umyndige, og jeg tror de ble tatt vare på så langt man maktet. Jeg er interessert i om du vet hvor tante Berte i (10) bodde? Fredrik Olsen hadde søsken i Varteig, men Tune har ikke konfirmantlister fra denne perioden, dessverre. Jeg tror det er nærliggende at de flyttet til tante eller onkel, siden jeg ikke finner konfirmasjonene i Skiptvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Vigdis :o)Når det gjelder hun som gifter seg 14 år gammel, har jeg rett og slett aldri hørt om noe lignende. Hun kan jo ikke engang ha rukket å konfirmere seg den jenta da. Hun var jo bare et barn.Jeg har vel ingen tips å komme med når det gjelder hvor barna kan ha bodd. Det nærliggende er jo å tro at de har blitt tatt vare på innen familien, eller at de har måttet komme seg ut i arbeidslivet for å få penger til det daglige brød.Vet du forøvrig hvem som var foreldre til Peder Nielsen Revelsby? Han er vel født omkr. 1724, da han sies å være 84 1/2 år når han døde i juni 1809. Jeg har forsøkt å lete etter ham, men sliter veldig med øynene og det er ikke alltid så lett å få med seg det som står.Som nevnt tidligere døde jo også Dorthe Pedersdatter veldig ung. Hun ble bare 27 år gammel. Foruten sønnen Ole Sørensen hadde Dorthe og Søren datteren Maria, som ble døpt i Rakkestad 2.november 1783. Jeg har ikke lett etter hvem hun ble gift med, eller om hun ble gift.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!LITT eldre enn 14 år var kanskje Margrethe Fredriksd. da hun ble viet i nov. 1794 .... ? Det er vel en viss sannsynlighet at det er hun som blir konf. fra Glendetangen i Skiptvedt i 1793, 14 år gml. - nr. 35, spalte helt t. h.:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skiptvet, Ministerialbok nr. 3 (1758-1793), Konfirmerte 1789-1793, side 352-353. Permanent sidelenke: Lenkemvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det er sikkert hun du har funnet der Egil :o)Det må vel likevel være noe i nærheten av en rekord å bli gift så tidlig.Jeg trodde jeg var tidlig ute som giftet meg 17 1/2 år gammel og måtte ha kongelig bevilling, men der er jeg slått med god margin :-)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Flott at du fant konfirmasjonen til Margrethe, Egil! Når det gjelder alderen har jeg mine ord i behold. Jeg hadde allerede slått opp dåpen hennes og den er 4. Søndag i det nye året - 1781, hun er nr 6 på høyre side Skiptvet, Ministerialbok nr. 3 (1758-1793), Fødte og døpte 1781, side 120-121. Permanent sidelenke: LenkeMargrethe blir konfirmert samme høst som moren dør, og fordi jeg ikke finner søstrenes konfirmasjon, må Berthe og Inger Fredriksdøtre bo utenfor Skiptvet noen år.Rigmor, jeg har ikke foreldrene til Peder Nilsen Revelsby, men skal ta en titt i kirkeboka. Har du noe mer om Berthe Pedersdatter Revelsby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

I følge *Dage* blir dåpsdatoen 28. januar 1781. *Normalt* er hun da født 1-2 uker tidligere. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Vigdis :o)Jeg har ikke noe på Berthe Pedersdatter Revelsby annet enn hennes dåpsdato 21.mars 1766. (Rakkestad, Ministerialbok nr. I 3 (1752-1777), Fødte og døpte 1766, side 51) Jeg har ikke gått så mye inn på de forskjellige søsknene til Dorthe, da jeg har så enormt mye jeg skal ha på plass igjen, etter den fatale tabben min.Jeg kikket litt på Familysearch hvor Bjørn Bjørnsen Julem sto oppført med far Bjørn Bjørnsen. Denne Bjørn Bjørnsen sto oppført med 3 andre barn utenom Bjørn: Pernille Bjørnsdatter død 16.april 1742 (Rakkestad, Ministerialbok nr. I 2 (1741-1751), Kronologisk liste 1742, side 13) Ragnhild Bjørnsdatter død 2.juli 1752. (Fant det ikke i kirkeboka) og Hans Bjørnsen død 10.april 1771 (Fant det ikke i kirkeboka)Bjørn Bjørnsen Julem og Kirsti Tostensdatter fant jeg med barna: Ragnhild f. eller dpt. 20.februar 1721 - Pernille f. eller dpt. 22.juli 1723 (ikke funnet i kirkeboka) - Maria f.eller dpt. 25. eller 26. desember 1725 (ikke funnet i kirkeboka) - Gunhild f.eller dpt. 2.mars 1728 (ikke funnet i kirkeboka - Christen dpt. 2.mars 1735 (Rakkestad, Ministerialbok nr. I 1 (1722-1740), Kronologisk liste 1735, side 42)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har funnet at Maria, datter av korporal Bjørn Julem, er døpt 26. des. 1726, altså tjueseks! Men kan vi være sikre på om det er vår Maria Bjørnsdatter?Når det gjelder REVELSBY har jeg funnet i panteregisteret (under skanna tinglysningsdok.) at Peder Nilsen og Maria Bjørnsdatter på KORUMSKOGEN kjøpte og fikk skjøte på Revelsby av Nils Andersen, som etter skjøtets ordlyd ikke kan være faren, først i 1773. Det er også et skiftebrev etter Nils Andersen i 1777 hvor arvingene er hustruen Mari Knudsdatter, sønnen Ole Nilsen, og datteren Anne Nilsdatter. Ingen Peder der.Ved Berthes dåp 1766 står ganske riktig Peder Nilsen som bosatt på Korumskogen.Rigmor, det hadde vært supert å få inn Revelsby, Peder Nilsen og Maria Bjørnsdatter i stikkordene på dette temaet. Nå har vi jo funnet så mye stoff i tilknytning til denne familien og til gården. :D Du kan enten sende en mail om det, eller jeg kan lage et nytt tema hvor jeg lenker hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har undersøkt tinglysningsdokumentene for Korum. Der var et skiftebrev etter Nils Arnesen, men ingen Peder blant barna.Jeg skal se i neste register om det kan være spor av Peder Nilsen.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Vigdis :o)Så fint Vigdis! Du må gjerne starte en ny tråd vedrørende dette. Jeg må få komme tilbake til dette igjen imorgen, for jeg er ikke i form. Håper på en bedre dag imorgen og ny giv :-))Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.