Gå til innhold
Arkivverket

[#68360] Hjelp til oppslag i Kvinnherad 2 - Gards- og ættesoge ,gården Gjerde i Mauranger


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har tilgang på nevnte bok, kunne jeg trenge hjelp til oppslag på gården Gjerde. På 1600 tall finner jeg en Siri Svendsdtr. på Skogseid i Sunnhordland og broren hennes Sjur Svendsson på Holdhus. De hadde begge odelsjord i Gjerde. Sier bygdeboken noe om en Svend på Gjerde seint på 1500 tallet eller tidlig på 1600 tallet? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei RuneMens du venter på at noen kan gjøre oppslag for deg, legger jeg inn en link til et diplom fra 1621 vedk. Christoffer Johansson på Gjerde som solgte odelsjord i Berge i Fusa sokn, Strandvik skipsrede.Lenkemvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for et interessant bidrag Karin. Og så håper jeg jo fortsatt på at noen kan være behjelpelig med et oppslag på gården Gjerde.Det må visst ha vært relativt folksomt på denne gården. For i tillegg til denne Christoff Johansson skal det på samme gården og omlag samtidig befinne seg en Peder med barna Engel 1623-1696 og Brite 1625-1687. Jeg er også interessert i hva boka sier om denne Peder. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Det er ingen Svein nevnt på Gjerde på den tiden. (Kvinnherad 2, side 426). Det opplyses at garden ble selveiergard mot slutten av 1500-tallet etter å ha vært krongods. Brukere på den tiden var Helge, nevnt 1519, Byrge n, 1563 og 1580, Samson Nilssen, gift med Marta, n. 1603. Sistnevnte eide en part i Folkedal i Granvin, i Spildo, øvre, Instanes i Kinsarvik, i Høyland ved Sandnes. I 1647 eide han 1 pund, 5 merker smør, 1/3 hud, i kalvskinn og 1 skilling i Gjerde. En Isak Teigland eide en større part.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei, Nei bygdeboka Kvinnherad 2 seier ingen ting om desse 2 du nemner først. Helge er den første brukar i følge det som er skriftleg i 1519. Samson Nilson skal i 1603 ha eigd ca. halvparten av Gjerde. Samson hadde ein son Peder som vart neste brukar, ser ut for at han dø i 1669. Ingen Engel og Brita etter denne Peder. Peder Samsonson hadde born Samson, det står ikkje f. år, men søstera Anna var fødd 1651, då kan det vel ikkje vera denne Peder. mvh Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Stor takk til Arne og Magnar for respons på mitt spørsmål. Da har jeg kanskje bommet geografisk, for jeg ser jo nå i koppskatten av 1645 at der er gårder med navnet Giere/Gjerde både i Strandebarm og Kvinnherad.I Strandebarm befinner det seg en Peder med sønn Engel og tjenestejente Anne, samt Samson med sønn Peder og tjenestejentene Guri og Siri.I Kvinnherad finner jeg Hans med hustru ingebor og barna knut og Madlen, samt Niels med hustru Ingebor.Det er jo da en smule forvirrende, for de som er i Strandebarm stemmer jo rimelig godt med det dere har funnet i Kvinnheradboken. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge oversikten over bygdebøkene for Hordaland og gårdene som er nevnt der, finner jeg at det i Bind II av Kvinnheradbøkene er en gård Gjerde både i Mauranger og Hatlestrand. Stemmer dette, og i så fall sjekket dere begge gårdene?. Jeg ser jo også at det skal være en gård som heter Indre Gjerde i Bind III, hovedsoknet.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Peder Samsonson Gjerde, Mauranger, hadde ingen søner som heiter Engel, jfr. Kvinnherad II. Derimot var det ein Engel Pederson Gjerde på Omastrand, Strandebarm som er son til Peder Hallvardson Tveit, Mundheimsdalen. Engel Pederson Gjerde, budde seinare på Kjæravik, Varaldsøy Han hadde systera Brita som vart gift på Tveit Mundheim bruk nr. 4.(MRK: Det er 3 Tveit-gardar i dette området, Strandebarm, Varaldsøy og Mundheimsdalen.)Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Arne.Da fikk jeg svar på hvem denne Peder var. Det var altså Peder Halvardsson Tveit jeg prøvde å finne, og som da altså hadde barna Engel og Brita.Ellers er det jo en smule forvirrende med så mange gårder med samme navnt i området og ikke minst at de samme navnene på folket som bor der går igjen i flere slektsledd. Og det er jo etterhvert også klart at mange av disse var i slekt med hverandre også gjennom ekteskap i andre-tredje og fjerde ledd.Da får jeg prøve om jeg kan finne denne Svend på Holdhus. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.