Gå til innhold
Arkivverket

[#68364] Hans Petter Danielsen f.,28.05.1828 Hol Vestvågøy


Gjest Jostein Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Riseth

Hei !Hans Petter Danielsen ble gift 26.10.1855 i Flakstad med Marta Marie Selliseth. Jeg vet en del om deres barn, men jeg er først og fremst interessert i om noen vet hvor Hans Petter og Marta Marie døde og når . Og hvem var Hans Petters foreldre ?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

I Hol bygdebok, Justad, s 115, står det at Daniel Pedersen nevnes første gang på Justad i 1825. Han sitter på Nedrejorden. Videre står det at han sitter på løpenummer 102 inntil 1843, da han dør, 73 år gammel.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Takk til både Bjørg og Vibeke. Det var overraskende at Hans Danielsen bodde i Brønnøysund den siste tiden han levde. Ser han var enkemann , så Marta Marie må være død før 1912. Hans Danielsen ble jo svært gammel og Marta Marie var jo født noen år tidligere i 1820. Er det noen som har funnet dem i FT 1900 ?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Da begynner brikkene å falle på plass når det gjelder Marta Marie og Hans Petter. Når det gjelder Hans Petters mor så vet jeg kun at hun het Martha Ursin. Når hun er født , død , vet jeg ikke. Når det gjelder barna til Marha Marie og Hans Petter , så skal det være ei datter Davida Arnolda Magdalena som skal være født ca 1859. Hvor er hun født ? Dato? Hvor ble det av henne ? Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !FT 1900 var interessant. Hans Petter Danielsen hadde ei datter Kaja f.05.10.1857 i Flakstad. I 1900 bor Hans Petter hos Johan Paulsen og kona hans , Kaya , Kan det være Hans Petters datter ? Fødselsåret stemmer ikke helt , men det er jo ikke uvanlig i FT .Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

FT 1865 viser Hagbart og Kaja. De skulle jo hatt ei datter født i 1859 hos seg, hvis hun levde. Nå bor de i VåganLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei!Ja , det ville vært naturlig, men jeg har notert noe om at Davida skal ha blitt adoptert av Marthas søster Kaja Marie og hennes mann Edvard Kvale fra Vega, De skal ha vært bosatt i Brønnøysund. De burde finnes i 1865 FT. Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Fant Davida i 1900 FT. Hun var gift og bosatt i Fjeldsø i Brønnøy. Så da ser det ut til at det meste er på plass. Takk til alle for bidrag. Hvis det dukker opp enda noe mer så er jeg takknemlig for det.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Ann-Mary Engum

Angående Hans Petter Danielsen så hadde han en sønn som het Hagbarth. Hagbarth Marelius Danielsen ble gift med Kristine Bugge Hansdatter.De giftet seg 27 okt 1887. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6654&idx_id=6654&uid=ny&idx_side=-144>LenkeHagbarth Danielsen og Kristine Bugge Hansdatter i 1900,på Voldsminde i Trondheim: Lenke Legger inn det jeg fant om Hagbart Danielsen,født 1863:Hagbart Danielsen,kona Kristine og barna deres i 1900,i Voldsminde 7 i Trondheim.Hagbart er født 1863,Lofoten,Kristine er født 1864 i Brønnø: LenkeEldste barnet til Hagbarth Danielsen og Kristine,Olga Kristine, ble født 11 april,på Syltern i Brønnøy.Døpt 21 mai 1888 (dåp nr 13) LenkeHagbarth Marelius Danielsen og Kristine Bugge Hansdatter giftet seg 27 okt 1887. Brudgommens far:Styrm. Hans Danielsen. Brudens far:Grdbr.Hans Christensen Syltern (Vielse nr 13) Lenke Hagbart Danielsen i 1875,på Salhus i Brønnø.Bor hjemme hos foreldrene Hans Danielsen og Marie(Martha Marie)Søsteren til Hagbarth, Kaja Edvarda er der også: LenkeHagbart Danielsen i 1865,på Vinje i Vågan. NB! Her brukes navnet Hansen som etternavn på Hagbart.Bor sammen med foreldrene og søstra Kaja Edvarda : LenkeDåpen til Hagbarth Marelius,født 16 aug,døpt 20 sept 1863. Foreldre: Ind(Inderst )Hans Danielsen og Martha Marie (dåp nr 44) LenkeDåpen til Hagbart,fra FS(Family search): Lenke Hagbarth's søster,Kaja Edvarda Quale,ble født 5 okt 1857,og døpt 24 mai 1858,i Flakstad,Nordland: (nr 11) LenkeStyrmand Hans Petter Danielsen og Martha Marie Selliseth giftet seg 26 okt 1855 i Flakstad(nr 18).Bruden var fra Kolvereid.Hans Danielsen's far het Daniel Pedersen,ifølge opplysningene ved vielsen: LenkeFant konfirmasjonen til Hans Peter Danielsen Justad.Konfirmert i 1844(nr 10)Mora het Martha Michelsdatter Justad. LenkeSkuleprotokollar for Buksnes 1839-1843: Hans Danielsen Justad: 1840: Lenke 1841: Lenke 1842: Lenke 1843: Lenke Hans Petter Danielsen som ble vaksinert i 1832,4 år gammel.Vaksinert 25 /9-1832: LenkeHans søster, Dorthea Marja, ble vaksinert samtidig som Hans Petter .Vaksinert 25 /9-1832,5 1/2 år gammel LenkeDet ble også hans bror,Marckus Andreas.Vaksinert 25 /9-1832,1 1/2 år gammel: LenkeEn annen bror av Hans Petter Danielsen,Peter Andreas,5 år, ble vaksinert 15/9-1826: LenkeTror muligens det kan være snakk om 6 søsken til av Hans Petter Danielsen. Faren,Daniel Pedersen får vaksinert 5 barn samtidig 28 aug 1823: Michael U,10 år: Lenke Peder A.,13 år: Lenke Rakel U,6 år: Lenke Ingeborg M.,3 år: Lenke Peder A,1 1/2 år: Lenke og 9/9-1823 blir Ole,1/8 år,vaksinert: LenkeIngeborg M,(se vaksinerte)ble konfirmert i 1838.Hun var da 18 år gammel: LenkeSer ut til ar barna's far,Daniel Pedersen var forpakter på Stene i 1816: Lenke Mora til Daniel Pedersen,Daareth Pedersdatter, ble gravlagt 16/11.1818: Lenke Angående denne familien så ser det ut til at noen andre også forsker på samme familie,Se innlegg på Dis Norge om Markus Danielsen.Litt ekstra opplysninger her.Lenke Så går jeg tilbake til Hans Petter Danielsen: I 1858 flyttet Hans Petter Danielsen ,kona Martha Marie Selleseth,og barna Adolph Ingvald og Kaja Edvarda Quale fra Flakstad : (høyre side) LenkeHans Danielsen's sønn,Adolph Ingvald( Hagbarth's bror),var født 12 feb 1856: (nr 11) LenkeFant ikke Adolph Ingvald sammen med resten av familien i 1865,så kanskje er han død da?I 1900 bor Hans Petter Danielsen hos datteren Kaja. Kaja er da gift med Johan Paulsen og de har 4 barn ved tellingen i 1900: LenkeJohan Paulsen og Kaja hadde en sønn Harald,som ble konfirmert i 1902(nr 11): LenkeEt av barna til Hagbarth Danielsen,Hans Marelius,født 1893,har en etterkommer som er en venninne av meg.Legger du inn e-postadresse kan jeg formidle kontakt med henne.Så går jeg til KRISTINE BUGGE HANSDATTER SYLTERN(som var gift med Hagbarth Danielsen): Dåpen til Kristine Bugge Hansdatter(Hagbarth Danielsen's kone),født 22 feb 1865,døpt 30 april 1865. Foreldre Hans Christensen Syltern og Ingeborg A. Hansdatter.(dåp nr 111) LenkeHans Christensen Syltern i 1865: LenkeDåpen til Hans Christensen Syltern og Ingeborg A. Hansdatter's øvrige barn :Lothe Christine,døpt 7 aug 1859(Fra FS): Lenke Dåpen,fra kirkeboken(nr 30) Lenke Hanna Amalie,døpt 30 nov 1862(Fra FS): Lenke Dåpen,fra kirkeboken(nr 58) Lenke Lothe Kristine Pareli,døpt 30 des 1860(Fra FS): Lenke Dåpen,fra kirkeboken(nr 71) Lenke Foreldrene ,Hans Olai Christensen Syltern og Ingeborg Anna Hansdatter Aunet giftet seg 1 nov 1858: (Vielse nr 6): Lenke Dåpen til Hans Olai Christensen,født 24 jan 1834(nr 1) Foreldre: Christen Jonsen Syltern og Olava Haagensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hans Petter Danielsen's foreldre var Daniel Pedersen og Martha Michelsdatter.Daniel Pedersen bodde på Steine i 1816(innlegg 18)Finner ei Martha Malene Michelsdatter som ble født på Steine i 1788.Døpt 9 nov 1788. Foreldre Michael Eliseusen og Berithe Marie Nielsdatter: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=dp18601773&gardpostnr=532&personpostnr=1594&merk=1594#ovre>LenkeSøsken: Jens Loss,døpt 13 juni 1790: LenkeAnne Elisabeth,døpt 20 mai 1792:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Mange takk Ann-Mary for nye opplysninger. Noe hadde jeg funnet ut etter hvert , men familien til Hagbart Danielsen hadde jeg ikke greie på. Når det gjelder eldste sønn til Hans Danielsen og Marta Marie , Adolph Ingvald , så har jeg notert at han døde i 1861 i Tysfjord. Jeg har imidlertid ikke dødsdato.Det kunne vært greit å fått vite litt mer om Hagbart og Christines etterkommere. Du nevnte en eventuell etterkommer som kunne bidra. Min emailadresse er : josteinriseth@hotmail.comEllers vil det bli spennende å se hva bygdebøkene for Brønnøy vil inneholde. Margaret Miller m.fl. er i gang med arbeidet.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Jostein! Skal overlevere e-postadressen din til min venninne.Tror nok det er en del etterkommere på Hagbarth.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Legger inn dette foreløpig:Hagbart Danielsen,kona Kristine og barna deres i 1900,i Voldsminde 7 i Trondheim.Hagbart er født 1863,Lofoten,Kristine er født 1864 i Brønnø: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1601&kenr=077&bnr=0015&lnr=02>LenkeEldste barnet til Hagbarth Danielsen og Kristine,Olga Kristine, ble født 11 april,på Syltern i Brønnøy.Døpt 21 mai 1888 (dåp nr 13) LenkeHagbarth Marelius Danielsen og Kristine Bugge Hansdatter giftet seg 27 okt 1887. Brudgommens far:Styrm. Hans Danielsen. Brudens far:Grdbr.Hans Christensen Syltern (Vielse nr 13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Hei! This is my grandmother Magdalenas ( f.1889 Brønøe ) family.If you want family information you can contact me at bergiverson@shaw.ca Ron Berg-Iverson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.