Gå til innhold
Arkivverket

[#68365] Mogens Kristoffersen 'fra Krydsherred' i 1723.


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Kan noen hjelpe meg med hvor i Krødsherad denne Mogens kan komme fra. Jeg finner ingen utveg her.Mogens (Mons) Kristoffersen Monseplassen/Veikåker-eie. Når de blir trolovet, står det at Mogens Kristoffersen er ”fra Krydsherred”. Husmann i Veikåkereie. Skifte på Veikåker 1739. Brutto aktiva var på 46 riksdaler. Netto til deling 17 riksdaler. I 1727 stevnet Østen Gjestsen Bottolvsgarden Mons Svendsen og Mons Kristoffersen fordi de hadde tatt seg til å hogge tømmer i Redalsameiet, 12 tylfter i alt. De hadde ryddet seg bråter og slått engbråter ennå de var husmannsfolk i plassen og svarte 5 ort hver i leie, de hadde plassen sammen (Monseplassen/Svendsplassen). Nå ble de dømt til å vike plassen som Østen skulle overta og de måtte erstatte tømmeret og svare 6 riksdaler i kostnader.Trolovet 31. mai og gift 10. oktober 1723 i Norderhov Lunder anneks?) med Kari Botolvsdatter Ørteshovd/Flaskerud i Sokndalen. Gift (2) 29. september 1738 i Krødsherad med Knut Ellefsen. I Krødsherad bygdebok, side 641 står det at eierne av bruksnr. 1 og 2 på Redalen samt eierne av Bottolvsgarden løste inn husa på Monseplassen i 1757 av en Knut Eilivsen med 36 riksdaler. Det er ikke bevist, men deres sønn kan ha vært: 1. Bottolv Knutsen, død før 1801. Gift med Berit Halvorsdatter, født ca. 1751. Død 1836. Kom til Bottolvsplassen under Veikåker. Seks barn nevnes, bl.a. Kari.Barn mellom Mogens og Kari, 1-6.1. Kristi Mogensdatter, født. Begravet 22. søndag i Trinitatis (25. juni) 1724.2. Kjersti Mogensdatter, døpt 3. juledag (27. desember) 1726.3. Brynil Mogensdatter, døpt 9. oktober 1729.4. Mari Mogensdatter, døpt 4. pinsedag (15. mai) 1731. Gift med Svend Pedersen Monseplassen under Redalen, født ca. 1720. Død 1804.5. Åse Mogensdatter, døpt 27. desember 1733. Død før 1739.6. Petter Mogensen, født 1734.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan vel egentlig ikke hjelpe deg, men ser at forloverne i 1723 er Ole Kios og Ole Land. Forlovere var jo ofte slektninger, og det er kanskje en ide å følge opp disse i eventuell bygdebok?. En av de 2 Ole kan f.eks. være bror av Mogens?? Jeg har også Mogens og Kari i mitt slektsprogram, men har det samme som deg av opplysninger om dem. . Jeg hadde ikke barn på dem fra før da. Min ane er Helge Botolfsdatter døpt 09.03. 1710, som var gift med Bendik Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.