Gå til innhold
Arkivverket

[#68382] Hotell i Arbos gate, Kristiania 1923


Gjest Randi Fjellbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Fjellbu

Min tippoldemors niese skal ha omkommet etter en brann her iflg familiehistorien.Jeg har funnet dødsannonsen i Rjukan Dagblad 9 april 1923 der det fortelles at hun døde den 7 etter et ulykkestilfelle. I en liten notis på foregående side fortelles det at hun fikk brennede koks på klærne og døde på sykehus av skadene.I Dagbladets aftenutgave 10 april 1923 s 6 er hun å finne under anmeldte dødsfall, men jeg finner ingenting i avisene i en 14 dagersperiode _før_ dødsfallet. Jeg har lett i Dagbladet og Tidens Tegn. Kanskje er det andre aviser jeg kan kikke i.Men; hvor kan jeg finne hvilket hotell det eventuelt er snakk om?? Jeg har forsøkt å google, men mine opplysninger ble for vidtdekkende tror jeg.Det jeg begynner å lure på er om dette er fjæra som har blitt til en hel hønsegård... En hotell brann i hovedstaden burde vel kommet i avisene selv om det nærmet seg påske og den store brannen på Hemnesberget fikk store overskrifter....Jeg burde sikkert klart å finne ut hvor jeg skal finne dette hotellet selv, men kjenner nå at hodet nærmer seg bomullsfarm, så jeg kaster meg i det og håper noen her kan hjelpe.Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Er du sikker på 'Arbos gate'? Er dette fra notisen i Rjukan Dagblad?Kan ikke finne noen slik gate historisk. Vi har Arbinsgate, Arupsgate eller Mariboesgate f.eks./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Vel, beklager det er en Arbos gate i Oslo. Jeg var litt kjapp. Det ligger på Majorstuen, langs kirkeveien mellom Majorstu-huset og Frognerparken./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Det måtte evt være å kikke i Aftenposten for samme periode. Min erfaring fra den tiden er at de hadde forskjellig vinkling og prioritering. (Da som nå) Så det kan godt stå i den ene avisen uten at det stod i den andre./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Hvis det var et hotell i Arbos gate i Kristiania bør vel det være nevnt i Oslo byleksikon.Men jeg forstår trådstarter dithen at det er mulig avisomtale av ulykken hun er på jakt etter? Da er vel Aftenposten eller Morgenposten (Christiania Nyheds- og Avertissements-Blad) aktuelle steder å lete?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du skriver at det sto at det var en ulykkeshendelse. Man ville neppe kalt en hotellbrann for det.Arbosgate er en liten gatestump mellom Kirkeveien og Majorstua skole på Majorstua. Jeg prøver å legge inn et kart fra Opplysningen 1881, og det gikk ikke. Gå til 1881.no og søk etter Arbosgate, og deretter skråfoto. Da får du et tydelig bilde stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Oslo byleksikons avsnitt om Arbos gate nevner ikke hotellet overhodet. Men det er vel bare å slå opp i Oslo adressebok så finner man vel ut av det.Men som Berit Knudsen i innlegg 6 er inne på, dødsfallet skyldtes brannskader etter ulykkestilfelle med koks, ikke 'hotellbrann' (som vanligvis tolkes som at hotellet brant ned). Det utelukker selvsagt ikke at ulykken var nevnt i en lokalavis, men neppe med mer enn en liten notis.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Fjellbu

Familiehistorien sier hotellbrann, men notisen sier glødende koks, derav min teori om at dette er fjæra som har blitt til en hønsegård gjennom tiden.... Så det jeg vel er på jakt etter er vel en dato for når dette hendte og hvilket hotell hun evt. var på/jobbet på ved tilfellet.Når jeg nå har gått gjennom Dagbladet og Tidens Tegn, slår det meg at det er veldig mange 'småsaker' fra rundt omkring som havnet i stor-by avisen på den tiden. Så jeg innbiller meg at det kanskje er en notis ett eller annet sted :) Så da skal jeg leite etter flere aviser fra denne perioden.Tusen takk skal dere ha!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Fjellbu

Marianne; Ja dette er Bitten (som hun kaltes) og det var denne inførselen som startet letingen min.Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hun kan jo ha jobbet på hotell, og hatt ulykken der. Om hun fikk glødende koks på seg, og døde av det, vil jeg tro hun ikke har dødd umiddelbart. Trolig har hun blitt stygt forbrent, og så dødd på grunn av infeksjon i sårene, eller andre komplikasjoner. Det kan altså være du må se et stykke bakover i tid for å finne noe i avisene. For øvrig ser jeg av kirkeboka at det også er en annen (helt nederst på siden) som er død som følge av brann i Christiania. Kan det være tilfeldig, eller er det snakk om samme brann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til siste innlegg (12) kan jeg trygt si at det må være tilfeldig. Jeg var på Nasjonalbiblioteket i dag og fikk litt tid til overs etter at jeg var ferdig med en avisårgang, så jeg tok sjansen på å sjekke Aftenposten for april 1923.Nå håper jeg ikke at trådstarter føler jeg har fratatt henne glede av å kunne lete og finne avisomtalen selv, men her er en avskrift:X Det tok fyr i klærne X* En tjenestepige stygt forbrendt *I en leilighet i Arbins gade havde pigen igaarmorges lagt saa meget i en koksovn, at den stod ganske rød. Under vasking af gulvet kom hun saa nær ind paa ovnen, at der kom varme i hendes klær. Husmoren kom straks til paa pigens skrig og fik slaaet over hende en bøtte vand. Der kom ogsaa andre til hjælp og fik revet klærne af hende. Pigen var saa medtaget af brandsaar, at hun straks maatte indlægges i sygehus. Hun skal være meget medtaget.(Aftenposten tirsdag aften 3. april 1923 nr. 172, s. 1.)Vedlagt følger også en kopi av artikkelen, men mikrofilmen var av såpass dårlig forfatning at jeg måtte skrive av.Det ser altså ut til at det var snakk om Arbins gate og mest sannsynlig var Marguerite Jørgensen tjenestepike for en bedrestilt familie i en privat leilighet - det var ihvertfall slik jeg forstod artikkelen. Jeg fant ingen annen omtale enn ovennevnte artikkel og fant heller ingenting i Morgenposten (men den sjekket jeg ikke så nøye).Tjenestepiken ble altså forbrent den 2. april og døde av skadene 5 dager senere, 7. april 1923.DTH

bilete6774.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Kommentar til innlegg 12. Dei to som døde av brann i mars/april 1923, døde på Rjukan og i Kristiania. Dei er fødde i Kristiania og i København.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Fjellbu

Tusen takk Dag! Det var kjempesnilt av deg at du tok deg tid til å kikke etter dette!!! Greitt å få bekreftet, for egen del, at det var hun som ble skadet og døde som følge av dette og ikke et hotell som brant ned uten at det ble notert noe sted :)Brannoffer 2 i kirkeboken, var datter til urmaker Urmaker Nordal. Det antas at hun løp inn i familiens brennende hus for å finne sine småsøsken. Disse var allerede ute, men hun omkom altså.Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.