Gå til innhold
Arkivverket

[#68391] 'Vem tror du att du är?'


Gjest Tor Arne Vik
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Arne Vik

På Svt1 starter tirsdag 24.03 en serie programmer om slektsforskning. Programmet som er del 1 av 6 begynner kl. 20:00. Les mer her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Enig i at programmet var kjekt å se på, men dessverre er det lett å gjøre seg noen kritiske tanker i etterkant - dersom poenget med programmet er å stimulere til slektsforskning generelt. Hvis det er poenget synes jeg opplegget er noe forfeilet og gir for store forhåpninger.Hvem av oss kan entre døra på Riksarkivet/Statsarkivet og bli tatt imot av kompetente folk som har brukt timesvis på å finne fram stoff for oss, har stoffet klart og kan forklare alt vi lurer på?Selvfølgelig fint om programmene kan stimulere til slektsforskning, men mange vil nok bli skuffet når de oppdager at det ikke er så lettvint. Jeg tror derfor program med en mer realistisk tilnærming ville ha større effekt for å få folk i gang med eget arbeid. En utfordring for NRK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Til Arilds innlegg 7: Såvidt jeg erfarer, har serien på BBC One vært svært populær. Jeg har hørt at enkelte programmer har hatt opp til 6,5 mill seere. Serien har gått siden 2004. Det må derfor antas at populariteten har ført til økt interesse for slektsforskningen.Og hva er alternativet ? En tv-serie uten slektsforskning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Tore (9) - Bare bra om serien blir populær. Også fint for meg å se på, men som nevnt i (7) meldte det seg et par ettertanker. Uenig i de tankene?Men ja, mye bedre enn ingenting. Alternativ eller kanskje tillegg til en slik serie antyder jeg vagt til slutt i (7).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Tankene er bra, men kanskje helt urealistiske.Hvis slektsforskerne skal få det optimale programkonseptet, må de sikkert lage alt selv. Så kan de selge programmene billig til lokale tv-stasjoner i håp om at de blir sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Hvem vil se på en programserie laget med det formål å stimulere folk til å starte med slektsforskning, og hvis innhold er et ukjent menneske som jakter på slekt i arkivene, men ikke finner noe etter en måneds leting, eller kun finner noe småplukk, vesentlig ved hjelp av Digitalarkivets Brukerforum ?Mange sendeminutter av folk foran pc'en ? Jeg kan ikke akkurat si jeg gleder meg til den serien !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Noen som nå vet når tv-serien skal sendes i Norge, og på hvilken kanal? Har vært bortreist, og har ikke sett dette før nå. Dessverre har jeg ikke Svensk tv 1 eller den engelske kanalen som nevnes på min parabol, så jeg skulle gjerne sett denne serien på norsk tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Grete Singstad Paulsen

Har nylig sett 5. episode av 'Vem tror du att du är?' Synes denne episoden med Magnus Härenstam var en av de bedre. Blant annet ble en av mytene i familien sjekket ut ved hjelp av gentest: - Er von Porat en av Härenstams forfedre? Svaret får du ved å se episoden. Bruk lenken i innlegg 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Jeg er kanskje litt 'kranglete' av meg i dag, men siden dette med gentesten ble luftet, fikk jeg lyst til å dele mitt syn.Dette med gentesten var nemlig det som irriterte meg mest med hele serien, som jeg ellers synes var bra - det var ingen surfing i telefonkataloger på www.telefonkatalogen.no her, for å se hvor et adoptivbarn født rundt 1950 mon kunne ha blitt av. (Mulig jeg gjengir hendelsen litt feil, men noe liknende skjedde i hvert fall på et annet 'slektsrelatert' program i fjernsyn for noen år tilbake).Nå har jeg ikke satt meg veldig inn i terorien rundt dette, så med fare for å ha misforstått noe: Det tas såvidt jeg kan forstå overhodet ikke høyde for, enn si problematiseres, at gentestens resultat vel må være avhengig av at alle linjene bakover, i hvert enkelt ledd, faktisk rent biologisk ER slik som kirkebøker og andre kilder viser. Sånn sett kan jeg ikke forstå at gentesten (som bare var av to personer) sier noe som helst om Härenstams eventuelle avstamning fra familien von Porat. Kanskje den derimot viser at den von Porat som lot seg teste slett ikke var en von Porat rent biologisk sett. Eller?Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Nettopp. Det kan jo like gjerne være at den personen med etternavnet von Porat slett ikke var av von Porat-slekt rent biologisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

(16) Nei da - du er ikke kranglete. Er helt enig i at det er for tynt å kun involvere to personer i en gentest. Historien er jo full av sidesprang, og det er aldri godt å vite hvem som har 'svin på skogen'. Så det ble litt ukorekt av meg å hevde at man får svaret (riktig svar) ved å se episoden (15). - Men den er absolutt severdig, Magnus Härenstam er en humoristisk mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Ja, det er sant nok. Både disse programmene og Clary Janssons ble fulgt med stor interesse her i heimen. Det skal bli spennende å se hva som skjer på den norske arenaen etter hvert. - Jeg har forresten ikke sett noen av de britiske programmene i serien heller, og gleder meg til noen av dem nå kommer på svensk tv utover våren/sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Rapporten med DNA av en person fra slekten von Porat ble vist frem på tv, og det var faktisk mulig å lese at rapporten tok klare forbehold fordi det kun var undersøkt én person i slekta. Alle de forbehold som er kommet frem i denne tråden, ble det altså tatt høyde for i den fremviste rapporten. Det gjelder bara å lese det som ble vist, så ser dere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Fint å høre at rapporten tok dette forbeholdet!Selv klarte jeg imidlertid ikke å lese noe som helst på rapporten slik den ble vist i programmet, og ikke minst i løpet av den tiden den var synlig. Det er greit nok at spesielt interesserte kan klare dette ved å fryse bildet (om man tok opp programmet) eller kanskje om man ser programmet på nytt på en PC. Men de fleste gjør vel knappest det? (OK. Jeg skal innrømme at jeg har gjort det selv også, en gang 'Tore på sporet' fant igjen et bortadpotert barn av min mors tremenning og kone, men _de fleste_ av oss gjør vel ikke sånt til stadighet?)Jeg vil nok fortsatte få lov å irritere meg bittelitt, og hevde at programmet som sådant ikke la opp til å fremme dette forbeholdet. Tvert i mot ble, så vidt jeg erindrer, påstanden Härenstam kom med om at familietradisjonen ikke hadde gehalt gjengitt nokså bombastisk opptil flere ganger, og jeg må si det derfor var dette inntrykket som ble sittende i hvert fall hos meg.Skal jeg pirke, kunne noen forresten med fordel ha luket vekk alle gangene Härenstam pratet om trekk han hadde arvet via en bestemt 'anefar' også, siden denne innledningsvis ble opplyst være en tipptipp-et-eller-annets BROR, noe som liksom 'falt ut' på veien. Det er såvidt meg bekjent sjelden man arver biologiske egenskaper via en onkel! (Selv om onkelen på sin side selvsagt kan ha egenskaper fra en felles ane begge har litt lenger bakover i tiden).Men som sagt: Jeg syntes denne programserien var BRA. Og jeg synes det har vært mange bra slektsrelaterte programmer på svensk fjernsyn de siste årene, så jeg håper virkelig vi her på 'bjerget' følger etter snart!Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

På tisdag 20.00 SVT1 börjar den engelska serien. Start med Stephen Fry. Info i länken i inlägg nr 1.Jag tänker titta, jag tycker det är jätteroligt. Fast jag blir sur när det framställs som att det är så lätt att få tillgång till register av olika slag. Min bror mailade, full av entusiasm, när han sett i den första programserien att man kunde få se folkräkningarna, och jag fick ju ta ner honom där. Fram för fria register i Sverige, säger jag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Ja den ser litt for enkel ut den slektsforskningen som blir vist på TV. Men skal man nå de store seerskarene må man vel gjøre det sånn, ellers kan det fort bli tv kun for de få. Men det er synd hvis noen blir skuffet i møte med de ulike arkiv, - da er det fint at det finnes hjelpsomme mennesker på forskjellige nettforum :) Håper i allefall at slike program får flere til å fatte interessen for denne spennende hobbyen!Har forresten sett et par av de britiske episodene og syntes de var både interessante og underholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Til Unni (22): de britiske programmene understreker at yngste offentlig tilgjengelige folketelling er fra 1901. Er ikke de svenske folketellingene eldre enn 1901 offentlig tilgjengelige - er det det du sier ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Stene

På sidene til SVT kan man finne ut hvordan de gikk frem i hvert enkelt tilfelle. Websidene er faktik veldig bra og inneholder informasjon om noen kilder som er tilgjengelige.LenkeDet å lage TV av slektforskning er ikke lett. Det er nok sånn at mye er forsket frem på forhånd, og at man til dels vet utfallet eller i hvilken retning det går. Men det er veldig bra TV, selv om jeg synes den engelske versjonen er hakket kvassere.mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.