Gå til innhold
Arkivverket

[#68409] Berg interneringsleier


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Er det noen som vet hvor fangene gikk på toget, før de ble sendt videre. Noen steder står det Sem stasjon, men det er utrolig langt dit. Er det noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Med tanke på fangene som satt på SØNDRE BERG under krigen, er jeg helt enig at avstanden til Sem stasjon er unødvendig lang.Men begrepet ”Interneringsleir” viser vel til fangene som satt der i forbindelse med landssvikoppgjøret. I den forbindelse ble det vel opprettet ny avdeling (under det som ble kalt BERG INTERNERINGSLEIR) i STASJONSBYEN i Sem. – Det som senere ble hetende Sem kretsfengsel.Jeg er ikke sikker på når Sems-fengselet startet opp, men kanskje dette er en forklaring.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Da kan vel denne lenken legges ut: Lenke , - hvor det bl.a. sies: …..Så var det oppstiling og avmarsj til Sem stasjon, der et tog sto klart til å ta imot oss. Som sauer ble vi drevet inn i vognene.. ( Fra boka ”Det angår også deg”)….Antakelig var Sem stasjon det beste og mest diskrete alternativet for tyskerne med tanke på hvilke inntrykk slike ting ville gjøre i lokalmiljøet, på tross av 4-5 km. lang marsj. Tønsberg stasjon var neppe noe godt alternativ.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Der står det også at Berg ligger øst for Tønsberg og det gjør den jo ikke. derfor er jeg litt usikker. Område skal jo gjøres om nå, så det hadde vært intresant å finne stedet før det blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Den geografiske plasseringen av BERG fengsel er jo relativt grei. (se denne http://no.wikipedia.org/wiki/Berg_fengsel med foto) , men når jeg nevnte SEM fengsel (som senere ble et kretsfengsel) i innlegg 4 , så ligger det midt i Semsbyen, i meget kort avstand til stasjonen. Men jeg tror IKKE dette fengselet hadde noe å gjøre med de jødiske fangene, da det ble anlagt først ETTER krigenIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Her melder det seg nok snart noen med eksakte opplysninger. Inntil det skjer: Jeg aner ikke om det ble bygget noe provosorisk stoppested i nærheten av Berg søndre, men Barkåker stasjon i rett nord (3km) ville vel ha vært et mer praktisk alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Takk Per viste ikke at den var der ute. Hei Iver. Jeg har faktisk en bror som har jobbe på Sem Kretsfengsel, men i dag jobber på Berg. Har prøvd å få hjelp den veien, men de vet lite. Stien ned til toget vet de heller ikke hvor går. Men det er vell som du sier at Sem K kom etter krigen. Tror temaet har vært betent og tiet om i Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Hvorfor ikke sjekke etter i togtabellen - for der står jo alle stasjonene nevnt - med avgangstid. Jernbaneverkets bibliotek i Oslo har alle eldre togtabeller. De fnnes også muligens ved nasjonalbiblioteket avd Rana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hanne: Jeg tok nok feil i begrepet ”interneringsleir” i innlegg 4. ”Berg interneringsleir” var tydeligvis det rette navnet også under krigen. – Min egen far-far var forresten Berg-fange under krigen, og satt på ”jøde-brakka”.Flott av Per å legge ut lenken i innlegg 10.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Den databasen er ikke i ett og alt korrekt. Jeg katalogiserte i høst en del jernabenelitteratur fra bl a 20- og 20-årene og fant en mengde stasjoner som eksisterte før det tidspunktet de er nevnt som opprettet i Norsk jernbaneklubbs verk 'Jernbanedata'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Takk Vidar.Fant Tomsbakken stasjon, den ligger ved Berg. Viste ikke at det har vært stasjon der. Iver. Har du vært å sett på Berg? Min sønn skal dit denne uka med skolen. De reiser til Auschwitz neste mnd. Viktig å kjenne historien vår. Jeg vet ikke om 'jøde-brakken finnes i dag. Vi skal være glad vi lever i fred. Håper å finne rett stasjon. Må jo finnes noe info om det sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Den som vet mest om deportasjonen av jøder fra Norge er vel historikeren Bjarte Bruland. I 1995 fullførte han sin hovedoppgave i historie ved Universitetet i Bergen: 'Forsøket på å tilintetgjøre de norske jødene'. På den tiden jobbet jeg som arkivar i NSB og hjalp Bjarte Bruland med å finne dokumentasjon om jødetransporter. Om transporten fra Berg fangeleir til kaia i Oslo der 'D/S Donau' lå den 26. november 1942 står følgende i hovedoppgaven: 'Samtidig som pågripelser foregikk i Oslo, ble de jødene fra Berg Interneringsleir som kunne deporteres, transportert fra leiren til Utstikker I. Ifølge NSBs telegram fra 25. november skulle transporten bestå av 302 fanger og 25 voktere i 'G-vogner', med andre ord lukkede godsvogner. Transporten skulle forlate leiren senest klokken 5.30 og ankomme Oslo V klokken 10.05. Der skulle den skiftes til Utstikker I. I telegrammet het det at transporten skulle hemmeligholdes'.Dette tyder på at fangetransporten foregikk med godsvogner direkte fra Berg Interneringsleir. Antakelig gikk det et sidespor helt inn i leiren. Fangene ble transportert direkte til kaia og ombord i skipet Donau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Min farfar var fra 1920 til han ble pensjonert i 1950 (før det var han fyrbøter 1914-1920 og lokomotivpusser/aspirant 1911-1914) den ene av de to lokomtivførerne som var fast stasjonert i Tønsberg for å kjøre lokaltogene på Vestfoldbanen (i NSB kjent som Vill Vest). Men dessverre har jeg ingen kunnskap om stasjonene den gangen. Vidars posting av databasen til Norsk jernbaneklubb var spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hjertlig takk dette var kjempe spennende. Odd Arild hvor får man tak i hovedoppgaven til B.Bruland. Har prøvd på nettet, men den er ikke å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Jeg vet ikke om Brulands hovedoppgave er publisert. Jeg fikk en kopi av ham personlig den gang i 1995.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hanne (17): Som liten var jeg på Berg, men jeg husker lite av det, - så det kunne vært fint å komme tilbake før det blir større endringer.Qulislings hønsegård side 148. Georg Sager forteller.”Vi hilste et siste farvel til våre medfanger, marsjerte av sted, ut porten og nedover skråningen mot jernbanelinjen Det var vel omtrent halvannen fot snø den dagen……”Fangene som forlot Berg denne dagen reiste 8.des.1943, og det synes å være åpenbart at marsjen fra Berg ikke tok sikte på verken Sem eller noen annen jernbanestasjon, men antakelig et tog som ventet på jernbanelinjen. Avstanden fra Berg til jernbanelinjen er kun 500 meter i luftlinje, - i en skråning, - rett vestover.Transporten av jødiske fanger fra Berg til Oslo, for så å bli stuet sammen på ”Donau”, skjedde et drøyt år i forkant av dette (26.nov.1942 iflg.innl.18). Så vidt jeg forstår er det kun ved denne transporten at SEM STASJON nevnes spesielt (lenke i innlegg 7).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Iver. Dette er jo utrolig intresant.Utrolig glad for hjelpen.Det stemmer at det er bakke ned mot linja der. Har du mulighet å ta kontakt på email? Mvh Hanne hanicka(a)start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albert Flisnes

Hvorfor ikke ta kontakt med Samuel Steinmann i Oslo? Han ble arrestert i Oslo og fraktet til Berg i nov. 1942. Var med på togtransporten til Oslo og sendt med Donau til Stettin 26 nov. 1942. Han var en av de ca.20 jødene som kom hjem 1945. Mvh A.F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.