Gå til innhold
Arkivverket

[#68412] Sverre Sandberg f. 1900 i Oslo


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Hei!Sverre Sandberg f. 1900 i Oslo. Gift 1923 (i Sagene kirke?) med Dagny Johnsen f. 23. 9. 1898 i Oslo (Sagene). Sønnen Finn ble født 2. 12. 1925 (Sagene).Søker opphav til Sverre!mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Dagny Konfirmert i Sagane vart ale EG fann i Kyrkjeboka:1170 Sagene MINI F0008 61 33 1912 01.12.1912 Sagene Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad FødestadFødd dato Fødd år Døypt Vaksinert Karakter 3492 Konfirmant Dagny Jons. K Maridalsv. 50 Kristiania 23.09 1898 22.05.1899 V Mg 3493 Far Skomaker Anders Jons. 3494 Mor H. Oline Johans.______________________Mogelig du finn noko her om Sverre og Finn Sandberg: Slekten Sandbergs forbindelse med rambergslekten BergOpplysninger om Ingeborg Severine Sandberg tar utgangspunkt i Rambergslekten Berg av Joh. G. Reppe, sterkt supplert med opplysninger fra Einar B. Benjaminsen (2000), Digitalarkivet (Vielser i Kristiansand 1734-1776), opplysninger fra Knut Andreassen (2004), Skifter i Salten fra DIS Salten Slektshistorielag, Folketellingen FT 1801 og FamilySearch (FS, 2002/2004).Innledning Sandberg-navnet er knyttet til rambergslekten Bergs første kjente ledd på farssiden, lensmannen Torsten Iversen som var gift med Ingeborg Severine Sandberg fra Gildeskål. Hun var selv lensmannsdatter, men utover hennes foreldre og søsken har vi ingen sikker kunnskap. Det er imidlertid mange Sandberg'er både i Bodø og i Gildeskål, hvor Ingeborgs far, Ole Sandberg, var lensmann. Han var død senest 1780, og i folketellingen 1801 finner vi ytterligere en lensmann Ole Sandberg i Gildeskål. Det har ikke vært mulig å påvise noe slektskap mellom de to, heller ikke gjennom en rekke skifter som omfatter deres respektive familier._______________Søkjer du på: Sandberg Slekt, då kjem du rett på Sandbergane, bla forfattaren av 'Våre Røter' frå 2007: P.Ø.S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Nå er det vel flere Sandberg-slekter enn den Sværen viser til i innlegg 2, selv om det sikkert fornuftig å sjekke boken nærmere uansett.Man har for eksempel Sandberg-slekten i Sandefjord, og den har utgangspunkt i Sverige. En av Max Manus-regissørene stammer fra denne slekten, og i familien forekommer også navnet Finn.Nå finner jeg 52 personer med navn som starter på Sverre født 1900 i Kristiania, jf. folketellingen samme år, men ingen med etternavnet Sandberg (kan være registrert på patronym), så det skulle vel være mulig å ta en gjennomgang av folketellingen først.Men er trådstarter 100% sikker på at Sverre er født i Kristiania? Finner for eksempel en Olaf Sverre Sandberg i folketellingen for 1900:LenkeHan *kan* jo ha kommet seg til Kristiania før giftermålet i 1923. Men dette kan selvsagt være et feilspor.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ifølge fødselsregisteret fra Sagene (nr 4, 1925-1928, s.27, nr.359) var begge foreldrene født i Oslo. De var blitt gift i 1923, og de hadde ett barn før de fikk Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hei! At Sverre skal være født i Oslo framkommer i dåpsoppføringen for sønnen Finn (som Tore henviser til). Dette kan selvsagt være feil, men det er den eneste opplysningen jeg har funnet mht. fødested. Olaf Sverre Sandberg kjenner jeg til. Kanskje det er samme person - det er jo ikke utenkelig at han i hovedsak benyttet fornavn nr. 2. Olaf Sverre er døpt i Kristiansand.Jeg TROR jeg har sett gjennom alle Sverre'r født 1900 som er registrert på patronym i Oslo i FT 1900, og jeg har også sett gjennom familiene de fleste (men ikke alle) Sandberg'er født mellom 1860 og 1880 i Kristiania. Ingen av disse familiene har udøpte barn f. 1900, såvidt jeg har sett, eller sønner som heter Sverre..mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Jeg har også lett etter Sverre og Dagny sitt første barn i fødselsregistrene for Sagene menighet, men her kan det sikkert være lurt med en dobbeltsjekk. Dessuten kan det jo hende de kom flyttende fra en annen kant av byen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Med henvisning til Tore Falchs innlegg (4) så kan man trygt se bort fra mitt innlegg. Jeg hadde vel ikke lest trådstarters første innlegg godt nok, ettersom henvisningen til Sverres sønn Finn jo stod nevnt. Beklager det.Legger ved lenken til fødselsregistreringen for ordens skyld:Kildeinformasjon: Oslo fylke, Sagene, Fødselsregister nr. 4 (1925-1928), Fødte og døpte 1925, side 27. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=690&idx_id=690&uid=ny&idx_side=-31>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Det kan jo fremdeles hende at det er oppgitt feil fødested =)I tillegg til Sverre er jeg forøvrig også på jakt etter opphavet til Dagny Jo(h)nsens far, skomakermester Anders Jo(h)nsen født 1855, '56 eller '57 i Porsgrunn (finner ham ikke døpt der), og hans kone Oline Johansen født 1858/59 i Stange. Disse skulle være viet 1882, usikker på hvor, kanskje i Kristiania/Oslo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Takk til gode tips i de siste to innleggene =) Ja, det kan godt hende Anders var fra Gjerpen - jeg har ikke så god kjennskap til det området, men det er vel i nærheten av Porsgrunn og kunne kanskje bli forvekslet?mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.