Gå til innhold
Arkivverket

[#68417] To eldre bilder, kanskje fra Brandval eller Sør-Odal


Gjest Håkon Havik
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Havik

HeiMin oldefar Gulbran Lorentz Snipen (byttet senere navn til Lorentz Gulbransen) ble født i 1887 på Snipen i Brandval. Han var sønn av Gunerus Gulbransen Snipen og Andrina Larsdatter (hun var fra Fululykkja i Sør-Odal).Blant tingene etter Lorentz har jeg to eldre bilder av for meg ukjente personer; ett av et eldre par og ett av en eldre mann. Det står dessverre ikke noe info på bildene om hvem som er avbildet, men på baksiden av bildet av paret fremgår det at det er en kopi, gjort på bestilling fra min oldefar (så da var trolig bildet viktig for ham).Ingen av bildene kan være av Lorentz' foreldre - men derimot tror jeg det er en mulighet for at hans besteforeldre kan være avbildet. Hans farfar og farmor var Gulbrand Gundersen Snipen (født på Ramsøien) og Karen Christiansdatter Moe. Hans morfar og mormor var Lars Olsen Fululykkja fra Sør-Odal og Christina Halvorsdatter Øvre Duelia fra Eidskog.Dette er nok et skudd i blinde, men jeg prøver meg likevel: Finnes det mot formoding noen som har sett noen av av disse bildene før?Mvh Håkon

bilete6772.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Lisbeth Wangen

Hei jeg mener å ha sett bildet av damen på Hedemarksmuseets bildearkiv.Men der har de så mange bilder at det tar lang å se igjennom alt.Men er ganske sikker angående denne damen ihvertfall.Kanskje en mulighet for deg å se igjennom bildene derfra.Lykke til med søket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Jeg er helt sikker på at jeg har sett disse bildene i den siste tiden, men hvor?Jeg tror det må være i en av bygdebøkene for Nord-Odal.Hilsen Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Tusen takk, Lisbeth og OlafDette var veldig spennende. Skal bla meg gjennom bygdebøkene for Nord-Odal så snart jeg får tid. Hedmarksmuseets bildearkiv er også verdt å sjekke ut, til tross for mengden bilder der.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Håkon Havik

Olaf: Da har jeg bladd meg gjennom bygdebøkene for Nord-Odal, men fant ikke bildet der.Har du noe annet tips om hvor du kan ha sett det?Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Beklager. Det kan selvfølgelig ha vært på dette forumet, men da ville du sikkert ha fått svar fra andre.Hilsen Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.