Gå til innhold
Arkivverket

[#68418] Hansine Tomine Bergh f. Tostensen 1862, Stavanger, enke 1886. Lagnad?


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen
Lenke t endresen&nr=1&antinnlegg=5&startnr=&antall=&spraak=#ankerjamfør temaet i lenken.Hvor blir Hansine Tomine Bergh f. Tostensen 1862 i Stavanger, enke etter boktrykker/ Dalane-Tidende-redaktør Johan Arnt Bergh død 04.04.1886 ført i St Petri, Stavanger, bosted Hetlandsgaten, av?Hennes søsken og svogre/svigerinner finnes i 1900-tellingene i Stavanger, hun er ikke funnet som fadder til noen av sine nieser/ nevøer.Har ikke funnet henne død i Stavanger, ikke utflyttet, ikke i 1900-tellingen.Noen som kan bli med og lete etter henne? Informasjon om henne vil være aktuelt når Dalane Tidende skal skrive sin historie i året som kommer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser det er uenighet om fødselsåret til Tomine, og så har hun et annet slektsnavn. For å bli helt sikker på at det er feil Tomine så fant jeg vielsen deres ,nr.7 Lenke Da er hun ute av bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Det er noen andre Thomine'r og Hansine'r også i Stavanger i 1900-tellingen, en methodist, osv, alle de har jeg sjekket ut og det er ikke den aktuelle Hansine Tomine'n...Jeg tenker at hun enten ikke står i 1900-telolingen, eller at hun har flyttet til et nabosiokn f.eks. og kan finnes død der.Rart at jeg ikke finner henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest erling t. endresen

Har nå fått fatt i et familiebilde av Tostensenfamilien, der mor (som ble enke i 1903, bildet tatt rundt 1908) og barna med svigerbarn er med. Hansine Tomine mangler. Hun er sannsynligvis død før denne tid. Men hvor?Hva ville en dame fra Stavanger gjort som flyttet utenbys (til Egersund)pga ekteskap, mannen blir syk og reiser hjem igjen til deres felles fødeby (Stavanger),dør et par måneder etter det igjen (etter 5-6 måneders ekteskap?Ville enken reist til Amerika? Eller flyttet hjem til sine foreldre igjen? Eller bodd hos svigerforeldrene, der mannnen sannsynligvis holdt til da han døde? Dør hun selv i Stavanger? Dør hun i en av nabosoknene? Dør hun i Egersund? Kanskje hun havnet på 'dollhuset' i Stavanger, 'den kombinerte innretning'?Finner nok ikke svar på denne gåten.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.