Gå til innhold
Arkivverket

[#68420] Hvor og når giftet Anders og Inga seg?


Gjest Jarle Grøhn
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle Grøhn

Anders 'Antti' Grøhn f. 1867 (Finland), d. 22.2.1912 (Sande, Vestfold [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=70&idx_id=70&uid=ny&idx_side=-264>Lenke) og Inga Mathilde Salhus f. 3.10.1881 (Laksevåg, Bergen), d. 18.5.1960 (Bergen).(Etter hvor Inga og søskene ble født bodde familien i 1876 på Salhus (Åsane/Hammer), 1879 og 1881 på Laksevåg, 1884 i Bergen (Domkirken) og fra 1886 til ihvertfall 1900 på Årstad.)I 1900 bor Anders familiært sett for seg selv på Furuseth i Mysen, Østfold, som fargermester (Lenke) og Inga som fabrikkarbeiderske på Årstad i Bergen med søsken og foreldre (Lenke).De fikk sammen Aino Jacob f. 20.1.1911 i Bergen (ikke døpt før 23.7.1916 i Mysen, Østfold Lenke).Anders arbeidet altså som fargermester i 1900 ved Stigen Uldvarefabrik (Mysen, Østfold), og ved sin død i 1912 ved Drammens Uldvarefabrik (Sande, Vestfold). Inga arbeidet trolig på en lignende fabrikk rundt Bergen som nevnt i 1900.Anders og Inga må altså ha truffet hverandre og blitt gift mellom 1900 og 1911. Jeg har søkt rundt veldig mye selv uten å ha kommet noe nærmere svaret på dette. Jeg mener at det er mest sannsynlig at de har truffet hverandre og blitt gift i forbindelse med et sted hvor de begge kan ha jobbet ved en ullvarefabrikk e.l.Jeg fant f.eks. nylig ved en ren tilfeldighet hvor Anders døde etter at jeg søkte litt rundt på nettet etter hvor det befant seg ullvarefabrikker.(Inga fikk etter mannens død et nytt ('uekte') barn med en ny mann i 1915 og bodde på Mysen i alle fall til 1929 før hun flyttet tilbake til Bergen.)Så som sagt er det siste og viktigste jeg mangler nå hvor Anders og Inga giftet seg. I beste fall vil dette også gi meg et svar på Anders' opphav i Finland.Håper noen kan hjelpe, det er på en måte siste bit i dette 'puslespillet' som jeg har holdt på med en stund. (Tidligere tråder vedrørende dette: 67864 Lenke , 57285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Etter at en ny kirkebok for Eidsberg har blitt lagt ut har jeg nå fått mer informasjon.Ved sønnen deres Aino Jakobs dåp (Lenke) står det at Anders og Inga er viet i 1910. Jeg har dog litt problemer med hva det som står rett bak 'Viet 1910' betyr (under står det 'Barnet er født i Bergen, ikke tidligere døpt'). Jeg finner dem fremdeles ikke gift i 1910 i Eidsberg heller.Kunne også trengt litt tydehjelp til hvem/hva som står under faddere.Mvh Jarle Grøhn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Jeg tror det står «Før 0 b.», altså at dette er deres første barn. Alle de andre har samme innførsel (noen ganger med «Før» til slutt), men med forskjellige antall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

(3) Ja det er nok det det betyr.(4) Jeg har på ingen måte utelukket at de kan ha giftet seg borgerlig eller kanskje som dissentere. Uten at jeg er helt sikker så var nok Inga et normalt medlem av statskirken mens Anders tror jeg det er sannsynlig at han ihvertfall personlig var ateist e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.