Gå til innhold
Arkivverket

[#68426] Skuspillerinne Ingrid Bothner (1919-2001)


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Er det noen som har en link til, el info om Ingrid Bothner. Jeg kjenner til mye av hennes roller, og også hennes 2 første ekteskap. Mener hun var gift 3 ganger. Det jeg ikke kjenner til er: Event barn fra noen av disse ekteskap og hvem som var siste ektemann ? Mener at hun etablerte seg i St holm, og at siste ektemanns etternavn var Johanson, da hun selv fra tid til annen brukte navnet Bothner-Johanson. All info er intr, hvis noe informasjon er slik at den ikke kan publisere på dette nettet (levende personer etc), så kan jeg også nåes på mail: jeh-manor(at)bredband.netMvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

I Store norske leksikon, snl.no, finner du artikkel om Kåre Langvik-Johannesen gift med Ingrid Bothner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Bjørg, men dette kjenner jeg godt til. Jeg er ute etter hennes siste forhold, ekteskap og event om det var noen barn i det siste el i noen av de 2 første ekteskap?De vanlige kilder som finnes på nettet, leksikon etc har jeg sjekket grundig, så der tror jeg ikke det finnes noe nytt. Det må event være andre kilder, tror jeg.vh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg ser på Dis Gravminner at Ingrid Bothner By er gravlagt på Vestre Gravlund sammen med Gunnar Bother By . Her er gravstøtten.( Om dette er den damen du søker ?) LenkeDu må muligens klikke to ganger på lenken for å få fram bildet av gravstenen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg ser nå at fødselsåret til den Ingrid Bothner som er registrert på Dis Gravminner ikke stemmer ( 1913) Den damen du ønsker opplysninger om var f. 1919?Det er vel hun som er nevnt her? LenkePussig at det fantes en navnsøster omtrent i samme alder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Gunn ! Ja, nu kom ikke denne lenken opp, men jeg vet at det er denne damen det står om, der. Hun var jo gift med vedkommende (hennes 1. ekteskap). Det er merkelig at det er så lite biografisk matr om henne , da hun har hatt en ganske lang teater, film og TV karriere, men vesentlig i Sverige. Datter av H adv Bjarne Bothner og søster til Randi, g m Arnold Haukeland. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jens Bolling var en av mine barndomsvenner.Vi vokste opp sammen i Levanger hvor våre foreldre var omgangsvennerJeg var vel noe yngre enn Jens., som hadde en bror på min alder og en yngre søstersom druknet som barnFaren var disponent på 'Verdalsbruket' i Levangerog døde tidlig.De bodde i Sjøgaten hvor Henry Rinnan også bodde under oppvekstHan var jevnaldrende med Jens og måtte bruke et ekstra år på Folkeskolen,Familien Bolling flyttet tidlig fra Levanger og ble bosatt i Maridalen utenfor Oslohos mormor Elnan.Jeg var ganske tidlig på besøk der sammen med min morSenere traff jeg Jens sjeldenJeg traff ham på Speiderleir i Mandal i 1932,Sommeren 1936 i Levanger fikk jeg besøk av Jens og Ingrid Bothner på motorcykkel.Ingrid kunde fortelle at hennes bestefar Harald Bothner en tid boddepå gården Halsan Nord i Skogn (nu Levanger), mens han ledetStjør- og Verdal sorenskriverembede, i Levanger.Sener hadde jeg besøk i Bodø av Jens på 1950-tallet når han var på tunrè nordover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Leiv ! Takk for din informasjon, som jeg syntes var spes intr da den ga ett noe mere utfyllende bilde enn det en vanligvis får. Er ett langt tidspenn her, og det er virkelig morsomt å få høre fra 1930 tallet og frem til vår tid, dette blir jo over 70 år. I mitt spm har jeg med vilje ikke gått inn på de enkelte ektemenn her, for å unngå at jeg kolliderer med regelverk og levende personer. Det hadde jo vært intr å fått vite om det ble barn hos Ingrid og Jens, alternativt om det var noen fra hennes 1 .ekteskap el om det ble noen i hennes 3.dje., i St holm. Takk igjen Leiv for intr informasjon ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg har sakset litt fra svensk leksikon for å vise noe av Ingrids aktiviteter. Hun var etter hva jeg kan forstå svært aktiv i mange år, best kjent i Norge var hun antagelig for sin rolle i 'Gategutter'. Se hva som sies i Sv leksikon om henne: 'Ingrid Borthen, egentligen Ingrid Johansson, född 22 september 1913 i Trondheim död 17 mars 2001 i Stockholm, svensk skådespelare. Borthens svenska filmdebut skedde i Gustaf Molanders Familjens hemlighet 1936, hon kom att medverka i drygt 25 film och TV-produktioner. Filmografi i urval 1963 - Ett drömspel 1960 – Domaren 1958 – Damen i svart 1952 – Mot framtiden 1951 - Frånskild 1950 – Den vita katten 1949 – Stora Hoparegränd och himmelriket 1947 – På dessa skuldror 1947 – Skepp till India land 1947 – Tösen från Stormyrtorpet 1947 – Rallare 1946 – Ballongen 1945 – I som här inträden 1944 – Vi behöver varann 1944 – Flickan och Djävulen 1943 – En vår i vapen 1940 – Vi tre 1939 – I dag börjar livet 1947 Ett drömspel August Strindberg Göteborgs stadsteater, 13 september 1947' Med en slik aktivitet er det merkelig om det ikke skulle finnes noe mere biografiske opplysninger om henne. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Litt pussig med det oppgitte fødselsår 1913 , 22 september i svenske kilder? ( Det er nærmere den opplysningen fra gravstøtten Vestre Gravlund, innlegg nr. 5 ?)Kan det tenkes at hun likevel er blitt gravlagt i Norge, og at 3. ektemann har vært Gunnar Bothner By, d. 1990?Eller er denne Ingrid Bothner By , en navnsøster som er omtrent i samme alder??Har prøvd å finne hennes fødsel i Trondhjem, uten hell til nå?Kan damen ha løyet litt med hensyn til alder ? :-) eller er f. 1919 rette året?Vet man om hun er gravlagt i St.holm? I så fall er vel gravstenen fortsatt bevart?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ingrid Bothners far er nevnt som Bjarne Bothner i Norske leksikon? Kan dette være den rette mannen her i 1900-tellingen? LenkeMors navn skulle være Sigrid Stoltz?Skulle vært interessant å finne Ingrids fødsel.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her skal du se noe pussig, lurer på om denne Ingrid BORTHEN døpt i Vår Frue i Trondhjem, er blitt forvekslet i svenske kilder med Ingrid Bothner? f. 1919??Se dåp her Ingrid , datter av Eyvind Christian Borthen og Julie Bechman: døpt 1913.LenkeHenns fødselsår og sted passer med de opplysninger du refererer fra svenske kilder?Har norske kilder det rette foreldrepar og fødselsår ?Skal se litt i kirkebøker i Trondheim 1919.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til innlegg 10 igjen. Den Ingrid som er nevnt i de referete svenske kilder Kalles Borthen og ikke Bothner?Her er vel da den Ingrid Borthen `s fader i 1900? LenkeLurer på om du har forklaring på denne forskjell i etternavn og fødselsdato? :-) i en sen nattetime fra Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her går heller ikke lenken tl artiklen, men ved søk på Ingrid Bothner, finner man flere artikler som du også nevner, om damen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bjarne Bothner f. 5/10 1878 d. 28/3 1933 , begravet på Tilfredshet kirkegård Trondheim . Du finner han gravlagt , Dis gravminner: LenkeDette må da være han som er oppgitt som far til Ingrid Bothner i norske kilder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Sigrid Stoltz Bothner finner du også gravlagt ( Dis gravminner) Vår Frelsers Gravlund , gamle Aker d. 1969. Sigrid f. 25/1 1882. se Id nr. 432472 : LenkeOm nå dette er det rette foreldrepar.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Da Ingrid og Jens besøkte meg i Levanger i 1936 (innlegg 8)var Ingrid ansatt som balettdanserinne vedNationalteatret.Jeg besøkte dem i Oslo i 1936/37. Da bodde de i NordalBruns vei (gate ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Gunn og Leiv ! Damen vi snakker om er datter av H advokat Bjarne Bothner og hans kone Sigrid Stoltz. Ingrid var f i Tr heim i 1919 og døde i St holm i 2001. Jeg vet ikke om det var mange barn, men en søster var det ihverfall, f i 1921. Faren, Bjarne, var sønn av Fylkesmann, Statsråd mm Harald Bothner. Det er helt klart at Ingrid har vært gift 3 ganger. 1. g med Johannessen, 2. g med Bolling og 3. g med en Johanson. Det er evnet barn fra ett el flere av disse ekteskapene jeg er ute etter å finne ut om det har vært ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da er hennes opphav fastslått, men pussig at de svenske kilder har 1913 som fødselsår og Borthen som hennes etternavn? Her må det i alle fall være feil i den kilden.Jeg har prøvd å lete etter hennes fødsel og dåp i Trondhjem 1919 uten å finne noe der. Har du funnet foreldrenes vielse og Ingrids dåp? Faren Bjarne Bothner døde jo tidlig, og moren ble begravet i 1969.Er enig i at det er merkelig at det ikke er flere opplysnimnger om hennes liv og event. barn.Håper du finner ut av dette. Gravstedet hennes i St.holm kan muligens ha svar?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved søk på kunstnere ved navn Bothner i dag finner jeg en Harald Bothner som kultursjef i Kragerø , En Cathrine Bothner By som musikalsk leder her: LenkeOm noen av disse er etterkommere av Ingrid Bothner vites ikke.Kan hende Leif Skjerve her vet noe om mulige etterkommere?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.