Gå til innhold
Arkivverket

[#68426] Skuspillerinne Ingrid Bothner (1919-2001)


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg har også sett i svensk leksikon at de har rette både fødsel og dødsdato for henne. En annen sak er at jeg kjenner til denne Bothner-By varianten. Den har ingen direkte bæring mot Ingrid. Har også sett de samme folkene, men jeg tror ikke at disse kan kobles mot Ingrid (1919-2001). Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Ingrid født 1919 var samsynligvis studenti 1939 ev. 1938/1940Boken 'Studentene fra f.eks 1939' gir Biografiskeopplysninger som er verdt å studere.MvhLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Norges advokater og sakførere 1932:Bjarne Bothner, f.5-10-1878 i Sarpsborg, sønn av fylkesmann Harald Bothner og Jacobine Christine Rosa Ambrosia Bergh. Eks.art. 1898, jur. embedseks. våren 1910. Overrettssakfører 1911. Dommerfullmektig ved Strinda og Selbu sorenskriverembede 1911. Fullmektig hos o.r.sakfører Harald Tessem, Trondheim, 1911-13. Eget kontor fra 1913. Høyesterettsadvokat 1932.Sekretær i 13. krets av Den Norske Sakførerforening 1916-29. Medlem av styret 1921-26. Fast beskikket forsvarer ved Gauldal herredsrett fra 1928. Forretningsfører for Studentsamfundet i Trondheim 1916-26, formann i finansstyret 1917-20. Formann i Strinda ligningsnemnd 1917-19 og i husleienevnden 1921-31. Gift 31-3-1915 i Oslo med Sigrid Stoltz. 4 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Carsten ! Dette stemmer fint med det jeg kjenner til, men du har gitt meg endel flere årstall, m m. Intr å se at han var fullmektig hos Harald Tessem, som var gift med hans søster Aagot. Ellers så er jo Bjarne også bror av Kunstmaleren Einar Bothner. Hans farfar var Hotelleier i Fr hald, Peter Andreas Bothner, og hans far igjen var Peder Johannesen By, fra Enebakk. Han tok sin kones etternavn, og der kommer Bothner By inn for første gang. Har sett at noen har undret seg over dette navnet, derfor denne forklaring. Jeg kjenner 2 barn av Bjarne og Sigrid, den ene er damen som jeg har søkt å finne etterkommere av, Ingrid. Ellers så kjenner jeg til Fotografen Randi, som var gift med Sarpsborg karen/Skulptør og Billedhogger Arnold Haukeland. Hvis noen har mere opplysninger om etterkommere av Bjarne og Sigrid og event deres avkom igjen, så er det meget intr. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nydelig fotografi, Carsten!På Dis Gravminner finner jeg gravlagt samme sted som Sigrid Stoltz Bothner, Eli f. 16/2 1916 og Sophie Stoltz Bothner f. 23/2 1917 , vel piken på fotografiet?LenkeMulig lenken må dobbeltklikkes for å åpne teksten? Hvis ikke så søk på Vor Frelsers Gravlund .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Men hvor er disse døpt Gunn? Nå har jeg bladd gjennom Oslo, Strinda og Trondhjem uten å finne spor. Finner ikke vielsen i Oslo heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Artig med disse tilleggsopplysningene og ikke minst bilde. Det som er merkelig er at det er så vanskelig å finne opplysninger om Ingrid. Jeg har ikke nevnt noe om Randi, da jeg ikke er sikker på om hun fortsatt er i live. Vet at hun og barna ga en betydlig samling av Haukelands kunst til, mener det var Henie-Onstad museet. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Det ser ut til at jeg har skapt en del forvirring.At Jens og Ingrid besøkte meg i 1936 står fast.At de bodde sammen i Nordal Bruns vei 1936/37 står vel også fast.Jeg gikk på skole i Oslo 1936/37..At Ingrid var ved baletten på Nationalteatret 17/18 årgammel på denne tid.?Det ligger i min hukommelse og kan være feilDet ser imidlertid ut til at de ikke var gift.Ifølge 'Store Norske' Svært mangelfull.Jens ble første gang g 1945 med Liv Dommersnes, oppløst1952Jens g. 2. g. m. Ingrid Bothner, ekteskapet oppløstJens g. 3. g med Marit BollingIngrid g 1949 m Kåre Johannes Langvik-Johannessen,ekteskapet oppløst 1959MvhLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Leiv ! Synes ikke at du har skapt noe forvirring, men tvert i mot bekreftet at disse to holdt sammen, datoer for ekteskap og oppløsning av disse har jeg hatt fra de samme kilder som deg, nemlig leksikon. Det som jeg føler meg rimelig sikker på at at Ingrid gjorde en betydlig film-, teater og TV teater karriere i Sverige, og at hun der har blitt betegnet som både Ingrid Bothner-Johanson, Ingrid Bothner og Ingrid Johanson, skulle vel tilsi at hun var gift i Sverige. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.