Gå til innhold
Arkivverket

[#68427] Steneeie i Østre Gausdal 1801


Gjest Odd Roen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Roen

På Steneeie i Østre Gausdal i 1801 finner man denne husmannsfamilien:Gunder Olsen 32 år og kone Kari Olsdtr 43 år med barna Anne 11 år, Ole 7 år og Peder 5 år. Er det noen som vet mere om denne familien? Hvor er foreldrene født og hvor ble det av barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ved giftermålet står det Gunder Olsen Fierdrum(-om?) og Kari Olsdatter Sejelstad. En av fadderne til datteren Anne var Peder Østensen som jeg har funnet her i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f1801&gardpostnr=13106&merk=13106#ovre>LenkeGunder var 32 år i 1801, f.ca. 1769. Jeg finner en Gunder døpt 19. søndag post trinitatis 1769 - Oppland fylke, Gausdal, Ministerialbok nr. 3 (1758-1809), Kronologisk liste 1769, side 94. Lenke (for å sjekke dåpsdatoen, se denne kalenderen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(6) Ole Gundersen Kirkebøs Gunder. Faddere: Torger Bertelsen Sønstegård, Anders Olsen Stenebakken, Sjur Olsen Sønstegård, Guri Peder Sjursen Opgårdens og Ingeborg Engebret Madsen(?) Moens(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Er det noen slektsforbindelse mellom Gunder Olsen (f. 1769) og faren Ole Gundersen Kirkebø i denne debatten og familen som bor på Kirkebø i FT1801, Ole Mortensen 73 år og bl.a. sønnen Gunder Olsen 19 år (født 5.1.1783), eller er det tilfeldig at navnene er sammenfallende. Gunder var jo et vanlig navn i Gausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roen

Jeg er glad for all hjelp og fine innspill. Hjertlig takk! Venter i spenning på en diskusjon om denne Ole Gundersen Kirkebø etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Holvik

Odd Roen: Vi kommer ikke gjennom til deg på e-post. Fint om du sender en bekreftelse på e-postadressen din til: digitalarkivet@arkivverket.no Knut Olav Holvik, Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roen

Dette er noe underlig. Min konto er slettet. Muligens for jeg ikke sender mer en et par eposter i året??? Jeg vet egentlig ikke hva jeg bør foreta meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Holvik

Det forklarer hvorfor e-postene ikke kommer frem. Du kan sikkert åpne kontoen opp igjen, eventuelt opprette en ny konto med samme adresse om den du hadde er stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(9) Jeg tror navnene er tilfeldig sammenfall. Det ser ut til at Ole Gundersen Kirkebø var sønn av Gunder Larsen Kirkebø f. 1707 (fra Søndre Solberg) og kone Ane Olsdtr. Bjerkhage. De giftet seg 28/10 1732 og hadde iflg. Hans Kraabøl disse barna: Kari, Marit, Ingeborg, Tore (jente), Ole og Lars. Den siste f. 1749.Ellers tror jeg nok jeg ville lett litt mer etter evt. flere Gunder Olsen, før jeg hadde slått meg til ro med at Gunder olsen fra Kirkebø var den riktige. Kanskje fadderne til Gunder og Karis barn også kan gi en pekepinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hei.Kan denne Marit være et barn av Gunder Olsen og Kari Olsdatter i denne debatten ?Marit Gundersdatter blir gift 27. november 1829 med Morten Knudsen. Begge hadde stedsnavn Stenslien. Se ekteskap # 35, side 434 i Gausdal MINI 1817-1829 : [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9289&idx_id=9289&uid=ny&idx_side=-201>Lenke Denne Marit Gundersdatter som blir gift i 1829 er 20 år; altså født ca 1809.Marit Gundersdatter dør 7. mars 1867 på Søndre Stene i Gausdal. Se død # 44, side 455 Gausdal MINI 1862-1873 : Lenke Marit Gundersdatter som dør i 1867 er 56 år; altså født ca 1811.FT1865 for ekteparet er Mortenstuen i Gausdal :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roen

Svein Arnolf sin Marit og Dag sin Marit er jo ikke samme person. Det er lang avstand i tid mollom dem slik jeg leser det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tror Dag tenker på en evt. Marit Gundersdatter som barn av Gunder Olsen og Kari Olsdatter, altså paret du etterlyser i (1).'Min' Marit Gundersdatter var datter av Gunder Larsen Kirkebø og Ane Olsdtr. Bjerkhage, og var vel f. i 1730-årene en gang. Min bakgrunn for å nevne dem, er at jeg tror at Ole Gundersen Kirkebø nevnt i (4) og utover, er sønn av disse to og altså bror bl.a. av denne Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kristian Nordvang

Gunder Olsen Steinslien tror jeg må være døpt 28.12.1767. Hans far står oppført som Ole Olsen Granum. (Granum er i VG, men Ole var gift 22.10.1764 med Ane Pedersdatter Steinslien og bodde i Steinslien) Gunders faddere: Engebret Engebrets. Fougne, Johan Madsen Avlundshagen, Ole Olsen Nedre Endstad, Kari Ole Peders. Endstads og Kari Andersd. Lium.Alle Gunders faddere er også fra Follebu, der Steinslien også ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.