Gå til innhold
Arkivverket

[#68428] Elias Mortensen, Tromøy, Arendal ca. 1771


Gjest Arne Hove-Ødegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Hove-Ødegård

Søker opplysninger om ovennevnte. Født i Næskilen, Tromøy, Arendal ca. 1771, giftet seg 9. aug 1802, Tromøy med Anne Marie Mortensdatter, f. 22.aug.1767, Alve, Tromøy. Elias er oppført som 'død på havet' uten årsangivelse. De fikk en sønn, Morten Eliasen(13.05.1804-21.02.1855) som senere utvandret til Danmark og døde der. Noen som har opplysninger om Elias og hans aner ?Med vennlig hilsen Arne Hove-Ødegård, Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg finner ham verken født eller konfirmert i Tromøy sogn - og jeg ser ham, merkelig nok, heller ikke i ft. 1801. Sannsynligheten er vel derfor stor for at han er nyinnflyttet til Neskilen ikke lenge før ekteskapsinngåelsen.Både i Neskil-området og ved Alve på Tromøya var det omfattende gruvevirksomhet i det aktuelle tidsrommet, med mye 'gjennomtrekk' av folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og i 1801 var hun også enke (33 år), bosatt på Alve. Hennes første ektemann var en Hans Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden sønnen Morten er født på Alve, vil jeg tro de er omtalt i bygdeboka _Tromøyfolk_ av Gunnar Molden. Jeg har ikke den tilgjengelig, men kan sjekke så fort jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Hei OddbjørnInnom som snarest mens jeg er på jobb :-))..og ser tilbakemeldingene dine. Tuuusen takk !! Nyttige opplysninger, og kjempefint hvis du har anledning til å sjekke i bygdeboka. Ser forøvrig at det finnes 2 stk. Elias Mortensen i 'riktig alder' i den landsomfattende 1801-tellinga : en ved Bergen og en i Trøndelag. Kanskje en av disse har flyttet på seg ?Mvh Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Elias er benevnt som 'Capt' i Family Search i oppføringen knyttet til giftemålet i 1802.Mvh Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Han kan jo ha vært til sjøs under folketellingen i 1801, og dermed på en eller annen måte ha blitt 'uteglemt'.Ellers skal man være klar over at flere av Tromøys nabosogn ikke finnes i ft. 1801. Det gjelder Holt, Dypvåg og Flosta (der det bodde svært mange sjøfolk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En mulighet man ikke skal utelukke, er at Elias Mortensen var dansk. Det var mange danskfødte i området (særlig blant sjøfolk) på denne tiden. Det kunne jo også forklare hvorfor sønnen flyttet til Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Morten Eliassen Tromøe giftet seg 7. januar 1830 i Børglum (Hjørring amt) med Mette Sørensdtr., men det visste du vel.Her er en kopi av ft. 1834 for Fristrup, Børglum:Samtlige personer i husstandenHjørring, Børglum, Børglum, Fristrup, Et huus, 57, FT-1834, C3194Søren Jensen 70 Gift HuusmandKirsten Christensdatter 69 Gift Hans koneAnne Sørensdatter 25 Ugift deres børn, syerskeMette Sørensdatter 31 Gift Deres børnMorten Eliasen 30 Gift Dennes mandAnne Marie Mortensdatter 5 Ugift Disses børnSøren Peter Mortensen 3 Ugift Disses børnHans Christian Mortensen 1 Ugift Disses børn-----------------------------------------------------------Som vi ser, bodde Morten og kona (med tre barn) sammen med hennes foreldre og hennes ugifte søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vielsen mellom Morten Eliassen og Mette Sørensdtr. finnes i de skannede danske kirkebøkene (Børglum sogn, Børglum herred, Hjørring amt, Arivalieronline - oppslag 126, nr. 121, viede 1814-1851):Ungkarl Morten Eliasen Tromøe, 25 Aar, vaccin., Tjenestekarl og Pige Mette Sørens Dr., 26 Aar, vaccin., Hmd. Søren Jensen Ilders(?) Datter, Fristrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Igjen takk for nyttige tips og innspill, Oddbjørn. Jeg har rimelig god oversikt på Morten Eliassen og hans etterkommere i Danmark, også at han giftet seg med Mette Sørensdatter. Jeg skal sjekke nærmere på Elias i de danske kirkebøker i de aktuelle områder og også i de sogn du nevner som ikke er med i 1801-tellingen i Norge. Fint å få tilbakemeldinger fra en som også har lokalkjennskap utover det som står i bøkene :-).Mvh Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Igjen takk for nyttige tips og innspill, Oddbjørn. Jeg har rimelig god oversikt på Morten Eliassen og hans etterkommere i Danmark, også at han giftet seg med Mette Sørensdatter. Jeg skal sjekke nærmere på Elias i de danske kirkebøker i de aktuelle områder og også i de sogn du nevner som ikke er med i 1801-tellingen i Norge. Fint å få tilbakemeldinger fra en som også har lokalkjennskap utover det som står i bøkene :-).Mvh Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt til, som du kanskje har fra før: Mette Sørensdtr. må ha avgått ved døden i siste halvdel av 1830-årene, for i 1840 er Morten Eliassen gift med Margrethe Christensdtr. (døpt 31/7 1800 i Vrensted sogn). Hun er da enke etter en Mads Christian Andersen. Det morsomme for min del ved dette er at Magrethe Christensdtr. muligens er i slekt med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

ja, Mette Sørensdatter døde 13. juni 1836 i Fristrup, Børglum, Hjørring. Se der ja, verden er ikke stor :-))Mvh Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

ja, Mette Sørensdatter døde 13. juni 1836 i Fristrup, Børglum, Hjørring. Se der ja, verden er ikke stor :-))Mvh Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Uten at det fører oss noe nærmere Elias Mortensens opphav, tar jeg likevel med at Elias og Anne Marie også fikk sønnen Hans Eliassen (f. på Alve 2/8 1806 - og døpt i Tromøy kirke 10/8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Kaino Nikolaisen

I Gunnar Moldens bok på s. 106 står det kun:'Anne Marie Morthensdatter, f..... g.2. 1802 m. Elias Mortensen, f......(Neskilen)'Altså ingen ny informasjon om Elias Mortensen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Der kom du meg i forkjøpet :-)Jeg vil da - siden det foreløpig har vært umulig å finne Elias Mortensens dåp/konfirmasjon i Tromøy sogn eller noen av nabosognene - helle i retning av at han kanskje var av dansk herkomst.Alternativt kan det tenkes at han hadde kommet til Neskilen som gruvearbeider. Et flertall av disse kom fra Kongsberg - med et mindre tilskudd fra Grenland og andre bergverksområder i sørøst-Norge. Det som muligens rimer dårlig med en slik hypotese, er at han angivelig skal ha gjort karriere som skipper og omkommet på sjøen. Hva er forresten kildegrunnlaget for disse opplysningene, Arne? Er det kun FamilySearch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Vi har jo en interessant kandidat:Elias Mortensen, døpt 26. juli 1777 i Kongsberg Far: Morten EliasenEm amerikansk ung dame som var på besøk hos oss for noen år siden som er en etterkommer av Elias Mortensen og Anne Marie Mortensdatter, fortalte at hun hadde hørt at Elias Mortensen og Morten Eliassen-navnene gikk igjen i flere generasjoner.Det kan være den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Takk til både Rune og Oddbjørn (igjen) for utfyllende info og vurderinger. Pr. nå så har jeg kun Family Search å støtte meg på mht til Elias' dødsårsak. Jeg har ikke klart å få bekreftet hverken denne opplysning eller årstall for hans død i kirkebøker. Jeg har funnet et dansk nettsted med danske skippere, styrmenn mm, som har skipperutdannelse i Danmark. Elias er ikke på disse listene heller. Ei heller fimnnes han på en oversikt jeg fant over ansatte ved Froland gruver i 1893. Det blir litt sånn leting i blinde dette her, det er vel også det som gjør hobbyen vår ekstra spennende og interessant..det å løse noen 'nøtter'.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Hei ArneTakk for en veldig interessaant info. Opplysningen din om at Elias og Morten-navnene går igjen i flere generasjoner stemmer godt med mine observasjoner. Tror vi har en god kandidat her :-)Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En mulig kilde å lete i, er matros- og skipper-/styrmannsrullene for Arendal mønstringsdistrikt (mikrofilm på Statsarkivet i Kristiansand). For øyeblikket har jeg det litt travelt, men jeg kan lete litt der så snart jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Fint Oddbjørn :-). Finner forøvrig Morten Eliassen i folketellingen for Kongsberg 1801. Han er da 64 år og bergarbeider. Står oppført med hustru en datter på 14 år. Da har hans sønn Elias forlatt 'redet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.