Gå til innhold
Arkivverket

[#68428] Elias Mortensen, Tromøy, Arendal ca. 1771


Gjest Arne Hove-Ødegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det KAN være et interessant spor. Jeg ser av skifteavskriftene for Kongsberg her i Digitalarkivet at Elias var et relativt hyppig forekommende navn der i traktene på 1700-tallet. Det var det definitivt ikke i Arendals-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kanskje han befant seg på Kongsberg da han ble konfirmert som han her i 1793, og som antakelig er den samme som han i innlegg 21 LenkeIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er jo avgjort en interessant kandidat. Om det er den karen som dukker opp i Neskilen rundt 1801/1802, så er han i så fall 10 år yngre enn kona - men det kan han jo godt ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Takk for nye innspill fra Oddbjørn og Iver. Jeg synes det er en besnærende tanke at Elias, som sønn til en bergarbeider, reiser ned til Froland/Neskilen-området for å være en del av bergverksmiljøet der. Det at han 'konverterer' til sjømannsyrket og blir skipper og dør på havet er kanskje ikke en like logisk tanke :-). Han har forsøkt å lese kirkebøker i området for 1810-1840 for å finne mer ut om når/hvordan han døde, men foreløpig uten hell.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Takk for nye innspill fra Oddbjørn og Iver. Jeg synes det er en besnærende tanke at Elias, som sønn til en bergarbeider, reiser ned til Froland/Neskilen-området for å være en del av bergverksmiljøet der. Det at han 'konverterer' til sjømannsyrket og blir skipper og dør på havet er kanskje ikke en like logisk tanke :-). Han har forsøkt å lese kirkebøker i området for 1810-1840 for å finne mer ut om når/hvordan han døde, men foreløpig uten hell.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En mulig 'konvertering' fra gruvearbeider til sjømann er i og for seg ikke så oppsiktsvekkende. Neskilen var et lite samfunn som var tuftet på to økonomiske grunnpillarer: Gruvedrift og sjøfart/skipsbygging. I første del av 1800-tallet var det flere konflikter knyttet til gruvene fordi eierne (stort sett jernverkene i Grenland) ville rasjonalisere. Gruvearbeiderne var dermed uavbrutt utsatt for oppsigelsestrusler.Jeg kan jo ellers legge til - for dem som ikke er lokalkjente - at Neskilen fikk et dramatisk nytt oppsving rundt 100 år senere, da industristedet Eydehavn ble grunnlagt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Historikeren Harald Berntsens bok _Trekk av Stokkens historie ca. 1600-1962_ inneholder et kapittel om Neskil-gruvenes historie. Det er der gjengitt en oversikt over de ansatte gruvearbeiderne i 1811. Av i alt 32 på lista er Kongsberg oppgitt som fødested for hele 20! Noen Elias Mortensen er ikke blant dem, men dersom 'vår' mann kom fra Kongsberg, hadde han jo i så fall på det tidspunktet forlatt gruvearbeideryrket.Berntsen gjengir også noe interessante data fra gruveregnskapene. Bl.a. nevner han at i februar 1827 er 'Jens Christophersen Alve og Søn afgaaet ved 2M. afregning skyldig' sammen med Christopher Møller og en Tron Mortensen.Mortensen-navnet kan jo her forvirre litt, i og med at Elias Mortensens kone hadde samme patronym - og hun var definitivt ikke en innflytter. Hun var født og oppvokst på Alve, og blant anene hennes finner vi noen av 1600-tallets mektigste Tromøy-beboere - blant dem Jens Mortensen Lofstad og Gjervoll-slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et par ting som vedrører kirkebøkene for Tromøy:Dødsfall er ikke registrert i perioden 1801-1808 - så dersom Elias Mortensen er død i løpet av 1806 eller 1807, vil dødsfallet ikke være registrert. Om det stemmer at han omkom på sjøen, kan det i seg selv være årsak til at dødsfallet ikke er å finne i kirkeboka.Kirkelige handlinger i perioden 1808/1809-1825 er ført i kirkeboka for Austre Moland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den Tron Mortensen jeg nevnte så vidt i innlegg 32, kan sannsynligvis ikke knyttes til Elias Mortensen. Det blir lyst '1ste Gang' for han og Torber Olsdatter Markevig 23. mai 1805, og da opplyses det at han er 'af (...) Hierpens Sogn'. Det kom noen gruvearbeidere fra Gjerpen også.Første gangs lysning mellom Elias og Anne Marie er også innført (i tillegg til selve vielsen):25. juli 1802 - Lyst til ægteskab 1ste gang for Ungkarl Elias Morthensen fra Næskiilen, og Enkem Anne Marie Morthensdatter Alve; Cautionisterne: Nils Hassen (?) Næskiilen og Christen Thomesen Alve.Kanskje kausjonisten Nils Hassen (det står faktisk det - ikke Hansen) Neskilen kan være et spor? Gruvearbeidermanntallet 1811 for Neskilen har nemlig en Niels Hassell, 49 år, født i Kongsberg først på lista. Det er nærliggende å tro at det kan være samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Rene 'voksenopplæringen' dette her, Oddbjørn i et område jeg ikke er mye kjent :-)). Veldig interessant. Da fikk jeg også bekreftet at det ikke var øynene mine det var noe i veien med, jeg fant nemlig ikke dødsfall i peroden du nevner. Fint også at du nevner hvor jeg helst bør lete for å finne evt. dødsregistrering, tusen takk.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Synes det er mange brikker som tyder på at vi har den riktige Elias her nå. Oddbjørn : Kjenner du til om det finnes noe nettsted hvor kjente forlis opp gjennom årene er registrert ?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Synes det er mange brikker som tyder på at vi har den riktige Elias her nå. Oddbjørn : Kjenner du til om det finnes noe nettsted hvor kjente forlis opp gjennom årene er registrert ?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Aust Agder kulturhistoriske senter (AAKS) - tidligere Aust-Agder-Arkivet - har utarbeidet et eget skuteregister som har ligget på nettet i flere år. Jeg tenkte jeg skulle lete litt der, men oppdaget at registeret midlertidig er tatt av nettet p.g.a. oppdateringsarbeidEllers har jeg også sett litt i Malmsteinregisteret, uten å finne Elias Mortensen nevnt.Problemet med Elias er jo først og fremst at vi foreløpig ikke aner når eller under hvilke omstendigheter han døde. Det har ikke nødvendigvis vært snakk om et forlis, men kanskje like gjerne en ulykke eller sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ellers er Lillesand Sjømannsforening i gang med et storstilt registreringsarbeid, men så vidt jeg har sett, er det stort sett materialet for Lillesand mønstringsdistrikt som går så lant tilbake som til iden rundt 1800.http://www.sjohistorie.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Anne Marie Mortensdatter døde 50 år gammel 20/11 1826 på Alve:LenkeDet står ingenting om hvorvidt hun da var enke, men antakelig var hun det. Dermed bør altså Elias' dødsdato ligge innenfor 20-årsperioden 1806-1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Har forsøkt å lese meg gjennom dødslistene for Austre Moland fram til 1826, men uten foreløpig å finne Elias. Ellers masse interessante opplysninger fra deg, Oddbjørn som jeg skal følege opp.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En mulighet som absolutt bør tas i betraktning, er om Elias Mortensen kan ha vært knyttet til malmfarten - som representerte en ganske omfattende kyst-sjøfart. Malmskipene seilte fast med malm fra gruvene i Neskilen, på Alve og de andre gruvefeltene rundt Arendal til Grenland og Larvik - og returnerte til Arendal med stangjern. Dessuten var det også malmfart til Danmark (særlig Jylland), og denne farten var særlig utsatt for angrep og kapringer under Napoleons-krigene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dersom Elias Mortensen virkelig var Capt. ved ekteskapsinngåelsen i 1802, må den som har gitt ham denne tittelen (i Fam search, - se innlegg 7) ha hatt en kilde som vi ennå ikke vet om. Kirkeboka sier jo kun at han i 1802 var ungkarl.Capteins-tittelen kan han jo fått senere, men likevel er det jo bemerkelsesverdig at en bergverksmann fra Kongsberg som ankommer Arendalsområdet først når han er nærmere tjue år skal ende opp i det maritime miljøet som skipsfører.Det som derimot IKKE er bemerkelsesverdig, er at han ikke lar seg oppspore i 1801-tellinga, - særlig dersom han allerede da var knyttet til det maritime. Det er svært mange hull i 1801-tellinga for menn innen skipsfarten, - særlig blant de ugifte.Jeg formemmer utenlandske røtter ved navnet Elias Mortensen (Danmark/Holland). De ville vært et typisk skipsfører-navn fra Lista, hvor man hadde mange hollender-kontakter. (Men ingen som martcher vår mann). Men da skal vi samtidig huske på at skrivemåten MORTENSEN gjerne kan være Martinsen, Martinusen, Martens, etc…-Håper skipsregisteret fra AA-arkivet snart er oppe og går, og at Elias Mortensen eventuelt kan gjenfinnes der.Kanskje andre også har gjort det: Men det er et par familier i Øyestad- (Hiis) området som kan være interessante m.t.p.Elias sitt oppyhav, men kirkeboka er fryktelig tidkrevende å bruke i denne typen blindsøk. – Så dette kommer jeg eventuelt tilbake til senere.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Takk for nye innspill fra Oddbjørn og Iver. Det ser ut til at Elias fortsatt blir 'en nøtt'. Enig at AA-arkivet kan være en mulighet senere, jeg kommer uansett til å kikke i de databaser som er tilgjengelige. Takk for innsatsen dere begge har gjort så langt.Mvh Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

I påvente av verifisering av denne Captein-tittelen til Elias Mortensen, så lurer jeg på hvem smeden ELIAS ALBERG [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f1801&gardpostnr=28747&personpostnr=423333&merk=423333#ovre>Lenke i Arendal i 1801 kan ha vært..Det er vel mest mulig at han er identisk med smed-svennen/mesteren med identisk navn i Bergen som inngår ekteskap i 1804 Lenke og i 1830 Lenke . Han er rimelig godt dokumentert. -Født i Sverige, ble far i Bergen i 1804. -Faren het Jonas, og alt dette utelukker han fra å være ”vår” Elias Mortensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Iver (48) - nå er det først og fremst jernverks-smeder jeg har oversikt over. Denne Elias Alberg, som altså jobber hos en 'privatpraktiserende' smedmester i Arendal, kjenner jeg dessverre ikke fra noen annen sammenheng. Og jeg har heller ikke støtt på Alberg-navnet ellers i Arendal og omegn. Jeg vil nok derfor anta som temmelig sikkert at han må være identisk med den karen som senere dukker opp i Bergen (samme navn, samme yrke og samme alder - f. ca. 1775).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.