Gå til innhold
Arkivverket

[#68429] Bernt Andreassen f.28.02.1858 i Bjørnør


Gjest Jostein Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Riseth

Hei !Bernt ble født i Bjørnør 28.februar 1858 . Foreldre var Karen M. Johnsdatter og enkemann Andreas Hansen . Karen m. Johnsdatter var tidligere gift med Ole Hansen ( 1810-1854) og med Olaus Benjaminsen ( 1838-)Er det noen som vet hvor Bernt Andreassen ble av ? Finner noen ham i FT 1900 ? Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

På 1875-tellingen bor han med Karen og Olaus på gården Sklinden på Leka, nord-Trøndelag. (Jeg kan ikke lage lenke, men jeg slo opp navnet hans under 'søk i alle basar')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Det er nok riktig at han bodde på Leka i 1875. Han ble konfirmert der 12.juli 1874. Men etter det har jeg ingen spor. Det er vanskelig å vite om en av de to som emigrerer er riktig Bernt. Sannsynligheten for at han skal være bosatt i Melhus eller Rissa i 1880 er vel ikke så stor.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Det er en på 1900-tellinga i Flakstad, Nordland som har riktig navn og fødselsår. Du får bla litt i kirkeboka derfra for å finne giftemålet hans. Der vil vel foreldrenes navn stå. Kanskje det er riktig mann??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Bernt Andreas Andreassen f.1859 Aa married 6 Sept.1883 Flakstad.Father Andreas Olsen Sara Bergitte Amalie Israelsdr f.1858 Ramberg,Bø. So it is not the Bernt Andreassen from Leka. Ron Berg-Iverson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Ser ut til at det kan bli en vanskelig nøtt å knekke . Ikke lett å finne han i 1900. Kan vel ikke helt se bort fra at han er en av de som emigrerte , men jeg finner det noe tvilsomt ang. bosted.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Man skal vel ikke blande inn noen som ikke har bedt om det, men du kjenner vel til han praktfulle slets-leteren på Leka? Det kan jo hende han vet noe om disse menneskene. Han har i alle fall hjulpet meg med min farslekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Nei , er ikke sikker på hvem det kan være Birgith . Odd Aardahl er jo svært aktiv på slektsgranskning ang. lekværinger, men han er ikke ofte på nett. Var det han du fikk hjelp av ? Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Jepp!,-jeg besøkte ham på Leka, jeg da! Det virker som du også kan nå ham pr. bil (eller telefon?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Joda, jeg og Odd snakkes innimellom. Akkurat denne personen , Bernt Andreassen, har litt perifær tilknytning til Leka, så derfor har jeg lagt det ut på nettet. Ble litt nysgjerrig på din tilknytning til Leka ---- Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Min far ble født der, og bodde der til han var tre år,-i 1910. Farfar var fra Lofoten, men gifta seg bare 20 år gammel med Petrikke Josefine Olsdatter (Vågan). Farfar bygde et lite hus som de solgte da de flytta til Trondheim. Huset står der ennå, om enn både påbygd og ombygd. Det er visstnok noens feriehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Det var et merkelig sammentreff ! For et par år siden hjalp jeg Roy Feirud å etterspore slekta hans på Leka ! Jeg går ut ra at du er tanta hans ?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Nå stussa jeg fælt en stund, for jeg kjenner ikke nevnte mann. Så rant det meg i hu at en kusine av meg, som jeg ikke har møtt på 20-30 år, engang var gift Feirud. Denne kusina er datter av min fars bror og da er det rimelig at de også leter slekt på Leka! Jeg ante ikke at min kusine hadde en sønn ved navn Roy. GØY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Ja , Erling ( 16.09.1906-02.04.1983) var morfar til Roy ( sønn av Tove). Jeg har en del opplysninger om Peder Jentoft Berg Danielsen( 18.06.1878-1944) og kona Petrikke Josefine Olsdatter (26.02.1874-1945), men det er bare Erling og hans etterkommere jeg har notater om. Søstera Fernanda Elvine døde bare vel 2 år ammel, men Alma Eugine og Birger ( din far?)og deres etterkommere har jeg lite om. Jeg ville satt stor pris på å bli litt oppdatert om deres etterkommere ( på privat e-mail josteinriseth@hotmail.com) og kanskje kan jeg bidra med noe som eventuelt Odd Aardahl ikke hadde . Det ville jeg satt stor pris på.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.