Gå til innhold
Arkivverket

[#68431] Oslo domkirke, konfirmerte 1700-tallet


Gjest Kjell Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Knudsen

Jeg leter forgjeves etter konfirmerte i Oslo domkirke i 1780-årene, men hvor finner jeg dem? Kan ikke se at de finnes i de vanlige ministerialbøkene for perioden.mvh Kjell Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Oversikten over kirkebøker fra Oslo Domkirke ligger her: LenkeDet er bare to kirkebøker som dekker 1780-årene, og ved å se på oversiktene for de skannede kirkebøkene ser vi at dwe inneholder lister over døpte i ekteskap, døpte utenfor ekteskap, trolovede og vigde, døde og begravde, samt offentlig skrifte, men ikke konfirmerfte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Nemlig! Da har vi kommet frem til samme resultat. Det må jo bety at det er en kirkebokserie fra domkirken som mangler. Kan den ha 'unnsluppet' mikrofilming, og dermed heller ikke blitt skannet? Er det noen som vet noe om dette?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Tvilsomt at såpass mange sider er glemt. Det er nok heller det at man ikke var pålagt å føre konfirmerte i kirkebøkene. I noen tilfeller inneholder kommunikantbøker eller andre geistlige protokoller konfirmerte, slik at det kan være noe å hente der hvis de er bevart. Ellers er det ikke sikkert det er notert ned noe. Det er først i 1812 konfirmerte blir en obligatorisk del av kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

I Kongsberg (samme tid, faktisk helt fram til 1818) er de konfirmerte innført i kommunikantprotokollene, og ikke i ministerialprotokollene. Kanskje det samme er tilfelle for Oslo Domkirkes vedkommende? Det vil Statsarkivet i Oslo kunne svare deg på.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå har jeg ikke hatt anledning til å undersøke med Statsarkivet i Oslo, men forholdet er nok høyst sannsynlig dessverre slik at den etterlyste oversikten over konfirmanter er tapt - om den noen gang er laget. Det finnes også eksempler på innførsler av typen 'konfirmert 13 drenger og 15 piger', uten at presten har brydd seg med å notere navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Jeg får nok bare avfinne meg med at dette materialet ikke finnes, og ellers takke for utvist interesse.MvhKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

Konfirmasjon ble innført i Norge i 1736. For Christianias tilfelle har jeg funnet de første konfirmerte i kommunikantbøkene (lister over nattverdsgjester). Hvor langt frem dette går vet jeg ikke, men det er konfirnmanter i hvert fall i kommunikantbok nr. 1b 1728-37.Kommunikantbøkene er ikke - så vidt jeg vet - mikrofilmet. Jeg ville undersøkt presetarkovet for Christiania (Lenke) nærmere.mvh.Ola Teige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Kommunikantbøkene bør være høyt oppe på listen over det neste som skannes. I byene fungerer de jo faktisk et godt stykke på vei som årlige folketellinger over den voksne delen av befolkningen, ettersom 'alle' gikk til nattverd minst to ganger i året.For øvrig mener jeg at de militære mannskapsrullene bør mikrofilmes. Denne kilden inneholder som regel fødested og gir derfor en unik mulighet til å følge og finne igjen folk som flyttet mellom landsdelene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.