Gå til innhold
Arkivverket

[#68436] Dåp i Tingvoll


Gjest Jan Erik Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Røed

Jeg leter etter dåpen til Sara Quislin. Hun var datter av Christen Quislin som var sokneprest i Thingvold. Hun er visstnok født 5 august 1767. Jeg har sett meg blind i kirkeboka for Tingvoll 1767 uten å finne henne. Kanskje noen andre har registrert damen???vennlig hilsen jan erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei!På denne nettsiden, Lenke, finner jeg dette:'Sogneprest Jacob Lauritzen Stub (1692-1749) hadde vært kapellan i Vestre Slidre i Valdres, før han kom som sogneprest til Kråkstad i 1722. Han giftet seg i 1716 med Sara Quislin (1696-1759), mens han var kapellan hos hennes far, sogneprest Christen Lauritzen Quislin i Vestre Slidre. Sogneprest C. L. Quislin var født på Sjælland i Danmark.Sogneprest Jacob L. Stub overlot i 1748 sogneprestsembetet til sin søstersønn Lars Hansen Frisach. Frisach fikk embetet mot å betale Jacob L. Stub en årlig pensjon, og han påtok seg store økonomiske forpliktelser ved å forsørge hele den forrige prestefamilien. Dessuten måtte han dele hus med dem på Prestegården i Kråkstad. Senere ble søsteren til sogneprest Frisach enke, og også hun flyttet da inn på prestegården i Kråkstad med sin datter. Det fremgår av åbotsforretningen i Kråkstad i 1748 at Frisachs forgjengerJacob L. Stub, hadde vanskjøttet både jordveien og husene på prestegården. Hovedbygningen måtte rives og en ny hovedbygning ble oppført av Frisach. Han trengte sannsynligvis mye plass for å huse hele sin husholdning. Men kort tid før Lars Hansen Frisach skulle forlate Kråkstad i 1770, for å bli sogneprest i Lom etter sin far, brant den nye hovedbygningen på prestegården i Kråkstad ned til grunnen.'Kan dette være samme damen eller en eldre navnesøster?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Røed

Ja, der er damen. Moren er Karen Helene, det stemmer. Tusen Takk! Men jeg ser at det finnes en tidligerer utgave av Sara også.....mvh jan erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.