Gå til innhold
Arkivverket

[#68440] Hjelp med Pieter Janzsen (Johnson) f. ca. 1680 i Bergen


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Fra en forbindelse i Canada har jeg fått forespørsel om hjelp til å finne familien til følgende person: Pieter Janzsen (nå kjent som Johnson), født i Bergen ca. 1680. Han giftet seg i 1707 i Poughkeepsie NY USA. (Min kommentar: Dvs. utvandret fra Norge lenge før Emigrant-kildene).Dette er alt jeg hittil har fått som opplysning, men ved å sjekke det som finnes av databaser m.m. vedr. Bergen rundt 1680 blir det som å lete etter en nål i høystakk! I utgangspunktet finner jeg iallfall ialt 4 som er døpt i Bergen ca. 1680 (1678-1682) ved navn Pitter/Piter/Peder med far Jan eller Johannes.Hvilke kilder bør jeg lete i, og hva bør jeg spørre tilbake om av evt. tilleggsopplysninger som kan føre til noe oppsporing av slekten til denne Pieter (Peder?) Janzsen (evt. Jansen eller Johnsen)? Er det noen som kan hjelpe med videre med dette?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Følgende bok anbefales, selv om den nok ikke er helt etterrettelig i ett og alt. Den gir i det minste en peker til kildegrunnlaget for den aktuelle perioden:Tittel: Scandinavian immigrants in New York 1630-1674 : with appendices on Scandinavians in Mexico and South America, 1532-1640, Scandinavians in Canada, 1619-1620, some Scandinavians in New York in the eighteenth century, German immigrants in New York, 1630-1674 / by John O. Evjen Forfatter: Evjen, John O.Årstall: 1916 Trykt: Minneapolis, Minn. : K.C. Holter Sidetall: XXIV, 438 s. ill.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Britt Rahman:Skal se at din forbindelse i Canada har sin opplysning fra nettopp den samme boken jeg nyss opplyste om.Hva er din forbindelses kilde til opplysningen om at nevnt person var fra Bergen?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Takk for tipset Are, men hvis Pieter (Peder?) er født i Bergen ca. 1680, så vil han vel være for ung til å ha blitt omtalt i boken du nevner; - den later jo kun til å omfatte immigranter til Amerika inntil 1674? (Det er forøvrig referert til samme bok i siste utgave av 'Slekt og Data' i en artikkel om norske immigranter til New York på 1600-tallet; - jeg mottok bladet i dag!)Jeg har ikke fått oppgitt noen kilde til de få opplysningene jeg har (alt jeg vet er nevnt i innlegg 1), så kilder bør jeg iallfall be om. Men er det andre opplysninger jeg også bør få som kan belyse hvor jeg evt. kan lete her hjemme?Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.