Gå til innhold
Arkivverket

[#68442] Anders Andersen - DNAs første formann


Gjest Liv og Jan O. Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Anders Andersen (født 22. oktober 1846 utenfor Hønefoss, død 1. september 1931 i Røyken)A. Andersen var sagarbeider da han var med å stifte Det Norske Arbeiderparti i Barbu ved Arendal 21. august 1887, og var partiets første formann (til 1888).Anders Andersen er lite omtalt, og så skulle jeg gjerne vite mer om denne personens historie og 'vei gjennom livet'Er det Noen som kan hjelpe meg med litt kjøtt på beinet ?Jan O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dette intervjuet med Anders Andersen kan du finna ved å leiga(evt. ta deg ein tur til Nasjonalbiblioteket) mikrofilm av den aktuelle avisa.Det gjer du ved å ta kontakt med biblioteket i Røyken, og dei bestiller den til deg. Du må på biblioteket for å lesa mikrofilmen, der vil du kunna kopiera intervjuet.Men gangen i dette visste du kanskje?Lukke til!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til innlegg 4: Og i Norsk biografisk leksikon står det at han er født *i* Hønefoss, ikke 'utenfor'. Men det er vel mest sannsynlig feil, jf. det andre har funnet her. Noe pussig at de fleste omtaler av Andersen har påstått at han var født 'utenfor' eller 'i nærheten av' Hønefoss, mens Hadeland kanskje hadde vært mest naturlig. Selvsagt er det ikke så langt fra Hønefoss til Jevnaker, men når jeg vanligvis tenker på sistnevnte dukker Hadeland opp på netthinnen og ikke Hønefoss eller Ringerike...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Finner litt om Anders andersen i Agderposten (Arendal) 19/10/1981.Der er det en artikkel om en radikal satirisk avis - Spidskuglen, i Arendal på 1887-tallet.... Utgiver var typograf Thomas heimdal. Han flyttet (fra Herefoss?) til Tromøy sammen med sin mor.Heimdal var totalist, sanger og radikaler. Der står det at '... sammen med stefaren, Anders andersen, vasr han med på å stifte Det Norske Arbeiderparti her i byen i 1887. Hans stefar var formann første år, sønnen revisor.'Heimdal døde senere i Grimstad.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

I Agderposyten 24/10/1994 står det at Anders Andersen, sagarbeider fra Hønefoss bosatt i Kittelsbukt, ble gm Tarjer Nilsdatter i 1869. Og hun var tidligere mor til Thomas Heimdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, vet ikke hva foreldrene hans het, men her er en Anders, født 22. oktober 1846 i Jevnaker, nr. 75: Lenke 'uægte' barn av Anders Halvorsen Bergereie og pige Kari Olsdt. Nære nok Hønefoss.....mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, så ikke henvisningen til den andre debatten før nå, så kanskje er konfirmasjonen hans i Jevnaker i 1861 funnet før, også, men bedre med to ganger enn ingen, nr. 15: LenkeAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Hei Berit du har på etterlysning 3 (68433), et vesentlig poeng, og som det er viktig å få svar på, hvor var Anders Andersen i perioden 1889 til kom til Bølstad i Røyken omkring 1915. Jeg finner ikke noen flyttemeldinger. Som dere sikkert ser, så har jeg 2 samtidige etterlysninger om denne samme personen, da jeg synes det meget viktig å bli kjent med mange viktige detaljer om denne beskjedne mannen, og som har en historisk betydning, men som ikke har noen biografi i noen form.Det som framkommer i leksika o.l. er tynne greier, og også Wikipedia etterlyser mer kjøtt på beinet.Veldig glad for bidrag fra Arendal, men har Dere noe mer av opplysninger der nede i Arendal eller landet forøvrig ?Stiftelsesmøtet fant jo sted 21. august 1887 i Godtemplarlokalet ved Ormetjern - Arendal. I alt møtte 29 delegerte og av dem kom 18 fra de 3 Samholdsforeningene, 2 fra Kristiansand, 1 fra Den demokratiske Arbeiderforening i Bergen og de 7 andre med Carl Jeppesen og Christian Holtermann Knudsen fra den socialdemokratiske Forening og de fagforeninger i Kristiania som samarbeidet med dem.Slik jeg oppfatter saken så var det viktig å få en 'mann av folket' som appelerte til oppslutning blant arbeiderne som formann, og at det da var mindre naturlig å velge Jeppesen eller Knudsen.Han ble jo gift med Tarjer Nilsdatter i 1869, men ble det noe barn, og i hvilken kirkebok står giftermålet ?Jan O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Kirkesogn: Barbu (like øst) - og Strømsbu som ligger like vest for Arendal, har ...såvidt jeg husker....) hørt til først Tromøy og siden Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Hei til Jarl V. og Dere andre som gir meg så mye fin hjelp, men jeg har flere utfordringer.Ved Vielsen i Tromøy kirke blir det bekreftet at far til Anders Andersen heter Anders Halvorsen, og den viktigste i den sammenheng moren, hun het Kari Olsdatter.Foreldrenes navn finner vi under dåp og konfirmasjon, men nå har jeg med mine litt tilbakestående datakunskaperer leiter på Jevnaker etter foreldrenes ekteskap, men finner dem ikke.Ei finner jeg at Anders har noen søsken i perioden fra dåp til konfirmasjon 12. mai 1841: LenkeJeg finner heller ikke foreldrene på noe plass ved navn Bergereie, som er nevnt som bosted ved dåp og konfirmasjon, eller ved noen plass med et lignende navn Bergereie i Jevnaker.Jeg håper det er fler enn meg som har interesse å vite hvor Anders har sine Aner, og at jeg stadig kan få mer nydelig hjelp ?Jan O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Anders var født utenfor ekteskap, og det er kun etter navnet til faren, Anders Halvorsen, at det står Berger eie. Men sannsynligvis så tjente? moren på samme gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hvis du skal ha informasjon om miljøet omkring Thomas Heimdal er der en god artikkel i 'Sånn var det', Årbok for Arendal historielag 2007. På sidene 65-74 skriver Torbjørn Kristensen om sin slektning Thomas Heimdal, om politikk, familie, 'Spidskuglen' mv.Har du en epost så kan jeg sende deg noen av de avisutklippene som jeg har funnet om temaene.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Datteren som Berit fant i innlegg 15, Anne Karoline, blir konfirmert høsten 1884, nr. 15: LenkeJeg har lett, men finner dem ikke i 1900-tellingen... Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Takk for mye kjempefin hjelp, men jeg leiter fortsatt i håp om å finne noe mer.Jeg har skrevet til Arbeiderbevegelsens Arkiv om utfyllende opplysninger, og om de har noe mer, og om det er noe bilder, og hvis jeg får noe nytt av interesse så kommer det her. Det er naturlig at fler av oss som ønsker noe mer kunnskap om A.A., og nå er det jo fler enn meg som har anledning til å skrive litt i sine respektive historielags årbøker.Berit sier at det her kan være mangler i digitalarkivet, jeg tror ikke det, men at det finnes andre forklaringer.En mulighet er: For eksempel så har jeg sett eksempler på at det i min egen familie er skrevet feil navn i kirkebøkene, og jeg ser også andre feil i primærkildene: LenkeTeori A)i Nr.16 - Her er det ekteskap mellom Halvor Andersen og Marte Olsdatter. Far til denne Halvor heter Anders Halvorsen, og da var velnaturlig at sønnen ble hetende Andersen til etternavn. Slike feil kan vel oppstå, og særlig hvis presten kanskje hadde drukket litt alkohol. Marte stemmer jo heller ikke med vår Kari, så denne her er en svak teori ?Teori B) Foreldrene ble muligens aldri gift, men alikevel står de som nevnt oppført som foreldre ved konfirmasjonen, da dette sannsynligvis var/er praksis ? Det kan tyde på ugifte ettersom vi ikke finner noen søsken til den førstefødte A.A.Teori C) Giftermålet mellom foreldrene til A.A. kan ha blitt inngått i et annet kirkesogn, og der hvor Kari muligens var født 'standsmessig', men hvor ?Jan O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.