Gå til innhold
Arkivverket

[#68453] Nok en 'svensk nøtt' - Petter Nilsson f. ca. 1740 - Blomskog?


Gjest Bjørg Brynildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Brynildsen

Enken Ingeborg Amundsdatter giftet seg på den 27.12.1764 i V. Fågelvik med ”torparen” Petter Nilsson, født 1740 (ukjent hvor). Morgengaven var 60 lodd sølv. Petter kom fra BLOMSKOG da han giftet seg. I perioden 1763-1768 er de registrert i Husforhørslengdene bosatt på Nästeviken. I perioden 1768 – 1782 er disse kirkebøkene uleselig. Fra 1775, har de bodd i Flötane og i 1779/80 flytter de til Risviken i V. Fågelvik.KAN NOEN HJELPE MEG MED HVOR PETTER ER FØDT? - og event. slekten hans? Hilsen Bjørg Brynildsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei BjørgVet du med nogenlunde sikkerhet at ha kom fra Blomskog da han gifet seg ? I såfall har du noe info om hvilken plass i Blomskog han kom fra ? Jeg antar du ikke er sikker på om han er født der.En ting er sikkert, Blomskogs kirkebøker er så som så en periode. (det er vel mildt formulert)? Det er vel også en av grunnene ti Pelle Norelius og Stig Bloms bok Blomskogsboken som ble utgitt i 2004. I praksis er vel den avskrift av Blomskogs kirkebøker og ganske så uvurderlig synes jeg i og med at bøkene er så uleselige. All ære til forfatterne for boken.Jeg har boken og kan se om Petter Nilsson står nevnt i den. Om så ikke gjør så er det noen dyktige mennesker i Blomskogs hembygdsforening. De kan du jo forsøke å kontakte. Jeg kan finne et par navn, mail adr, eller telefonnummer evt. Men det kan vi jo ta på mail. Jeg sjekker i boken først.Hilsen Anne Lene Hagen alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei Anne Lene. Det står i kirkeboken at han kom fra Blomskog, og at han var født 1740. mer kjenner jeg ikke til bakover om ham. Fint om du ser i boken. Den kjennte jeg ikke til. Jeg kan sende deg alt jeg har om familien til mailadressen din som du har oppgitt. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.