Gå til innhold
Arkivverket

[#68464] Frantz Maggo, hvem var han?


Gjest Vidar Elda
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Elda

Jeg har i tema 65582 funnet meg frem til min forfar Nils Frantzen med rimelig sikkerhet. Det takket være mye god hjelp fra deltakere i forumet.Under arbeidet har jeg, etter beste evne, lest i kirkebok for Meldal. Kirkeboka omhandler tre forskjellige kirker i denne perioden, min interesse knytter seg til innførsler utført på kirka på Grutsæter hytteplass. Jeg har så langt ikke kunnet finne noen beviser for hvem Nils Frantzen sin far var, men det er kun en med navnet Frantz, som nevnes i den aktuelle perioden, som jeg har funnet, nemlig Frantz Maggo(e)! Han er også fadder ved dåpen til Nils første barn, som døpes Frantz!Det er også i tema 65582 fremsatt en del teorier om navnet Maggo, ved å lage et nytt tema med Frantz Maggo som overskrift håper jeg at flere vil kunne være med å delta og å løse denne nøtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

Jacob Maggo som det vises til i FS er den samme som er oppført som verksarbeider ved Lesja jernverk, han var gift med Marit ukjent opphav, og hadde sønnene Johan og Anders. Marit døde før 1733. Johan er konfirmert på Lesja 1737, flyttet til Eid? g.m. Anne. Anders Jacobsen Maggo gift med Mari Syversdatter f ca 1722, gift 1748. Ho var elste datter på Nørstegard på Lesja Dei selde odelsretten og flytta truleg til Grytten? Anders var smed, kom til Eid?, trulig til sin bror, og dødde på garden Ora. Det skal vistnok være et skifte etter han der.Dette er informasjon fra Bygdeboka for Lesja.VHVidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

Jeg tror det er den samme Jackob Maggo (innlegg 3) som nevnes i Aker kirkebok i 1736.Public absolveret den 18. mai. 'Guri Larsdatter tjenestepige på Tveten, Tveita, besovet av en ægtemann fra Lessøe, Lesja, Jacob Johansen Maggo som på samme tid tjener på Tveten og nu bortrømt fra det som var det 3die leiermal han underaar havet begaat'!Dette var meddelt av Robert Chr. H. Skogly, Oslo den, 6. juni 2003 som leilghetsfunn på genealogi.no.Jeg fant dåpen på barnet den 15. juli i den samme kirkeboka. Barnet ble døpt Lisbet, Guri Larsdatters uekte barn aflet med Jacob Johansen Maggo.........!VHVidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

Var det vanlig at man kunne være forlover før konfirmasjon?Har prøvd å finn konfirmasjonen som det refereres til i Lesja Bygdebok, der det hevdes at Johan (Jacobsen) Maggo ble konfirmert i 1737, det er ikke mange sidene i kirkeboka, men for meg er det vanskelig å finne Johan som konfirmant der!Har derimot funnet Frantz Mago i kirkeboka for Meldal allerede i 1724 ,det er to år en jeg har funnet tidligere.' Døbt 2 børn (1)Frans Mag..s (2)'Det er ikke nevnt navn her så hvem det er som døpes er uvisst enda!Det er vel overveiende sansynnlig at dette er av samme slekt i og med at navnet nevnes i tilknytting til bergverk/smeltehytter.VHVidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Odd Roar Aalborg

Fant litt tilfeldig dette i Ragnvald Størens verkshistoriemanuskript for Kvikne (1946):På s. 51 nevnes kullbrenner Frantz Magow og på s. 102 også kullbrenner Frantz Magow, som kommer til Kvikne i november 1635.Ut fra dette er det vel ganske sannsynlig at navnet Maggo i dette miljøet kan være det samme som Magow eller Jagow (Jakobsen), som Leiv Skjerve også tidligere har ment i et annet tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

Hei og takk for den informasjonen Odd Roar.Det refereres mye til dette manuskriptet av Støren i debatter omkring verksmiljøet på Kvikne og tilflyttede arbeidere fra Tyskland. Kommer det noen gang til å gitt ut som bok eller er det gitt ut i annen form?Det hadde vært veldig intererssant å kunne hatt det da!VH Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

den eneste boka som ble utgitt på basis av Størens materiale, er boka om den tyske innvandringen til Kongsberg (utg. 1944). Det var meningen at det skulle utgis flere bind i samme serie, men planene ble forlatt på grunn av krigens utvikling, noe sikkert Støren selv var fornøyd med, for bruken av hans materiale var visstnok noe han ble tvunget / presset til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Kan man låne/se Størens materiale eller er hele materialet i boka om den tyske innvandringen - og er det mulig å låne sistnevnte gjennom bibliotek?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

1) Jeg vet ikke hvor Størens arkiv er oppbevart (kan muligens finnes ved hjelp av Riksarkivets oversikt over privatarkiv), men der det befinner seg, kan det naturligvis brukes.2) Nei3) Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Manuskriptet til Kvikneverkets historie fra 1946 er tilgjengelig via bibliotekenes fjernlånssystem. En kortversjon finnes i den eldre Kvikneboka, men det er nok en fordel å ha tilgang til fullversjonen, som inneholder svært mange persondata og tekniske detaljer om verksdriften. Selv om det nok finnes en og annen feil og mangel i materialet, så har jeg inntrykk av at Støren generelt er til å stole på, noe hans slektsdata ved nærmere ettersyn stadig viser. Jeg synes derfor at Størens skrifter fortsatt er et godt delvis fundament ved diskusjoner om verksslekter, men selvsagt trengs det en god del tilleggsdata for å få alt til å henge helt riktig sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Siden Vidar nevner Jacob Johansen Mag(g)o i innlegg (4), kan det kanskje føyes til at både Peter Johansen Mago og Ole Johansen Mago ble gift i Christiania, hhv. 1743 og 1734 i tilfelle det skulle ha interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.