Gå til innhold
Arkivverket

[#68466] Hvor gammel måtte en være som fadder i 1822 ?


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg lurer på det, fordi det ser ut som om en av fadderne her, Hans Henrik Baarstad, Lenke til post 38, trolig ble født i 1816.Nå er det mulig at denne opplysningen som kommer fra Familysearch, er feil og at han kan være noe eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hans Henrik var 'søfarende' (se ministerialboken) og da neppe 6 år. Til spørsmålet, såvidt jeg husker var det nok å være konfirmert også i 1822. Jeg skal se om jeg 'har ham' i løpet av kvelden (med et lite forbehold om at jeg rekker det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hans Henrik Baarstad (Baastad) ble gift med Pauline Pedersdatter Loe ca 1840 i Chra.De fikk 3 barn,Adolphine Nille Hansen Baastad f. 1841Otto Christopher Hansen Baastad f. 1846Hjalmar Ragnvald Hansen Baastad f. 1849Hjalmar finnes igjen i ft1865 som pleiesønn hos bestefaren Adam Hansen Baarstad og bestemoren Nille Sophia Olsdotter Berthelsen, men de andre ikke sees da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg hadde funnet ham frem, men ser at han allerede var funnet. Om du ikke skulle ha det, Hans Henrich er døpt i Drøbak (og neste barn i Opsloe). Vielsen var i Hurum, men dette er vel gammelt nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Geir,Tusen takk for innsatsen. Jeg har lett etter dåpen til Hens Henrik både i Hurum og Chra, og har grublet litt på om hvordan foreldrene traff hverandre. Mest trolig var Adam soldat og der kommer Hurum og senere Drøbak inn. Adam (faren) var senere marqvetenter og kjøpmann i Chra. I ft1801 var han 'baatføre' Lenke (søk på Adams mor Anna Maria 'Borstad' - i steden for Baarstad).Dette er et detektivarbeide, og jeg lurer på hvordan du fant Drøbak.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.