Gå til innhold
Arkivverket

[#68468] 2 x Kari(Karen) Andersdatter f.1775 og f.ca 1799 Modum Buskerud


Gjest Finn H Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn H Bakken

Søker hjelp til følgende: 1. Karen Andersdt. døpt 12.febr. 1775 (Nr.20)Modum - foreldre Anders Pedersen og Gunhild Larsdt. Sønstebyeie - konfirmert 3. oktober 1790 i Heggen krk. -15 år. Kan det være henne som ble viet med Tosten Olsen Fossumeie den 1. desember 1799? På folketelling 1801 er Tosten 30 år og Kari 28 år - med ett barn Ole 1 år. På tellingen for Anders og Gunhild er Kari ikke med.2. Karen og Tosten fikk iallefall 1 barn Ole - det står Anders i kirkeboken når han ble døpt 14.02.1800- har kommet til at det må være feilskrift da ikke finner andre barn på det tidspunkt. Ble konfirmert 1816 Modum. Ole ble viet 9. april 1822 Modum med ei Kari Andersdatter- konfirmert 1815 Heggen 15,5 år og funnet begr. 28.07.1870 71 år.På folketelling 1865 hun 67 år. Ole begr. 27.07.1831 og Kari gift på nytt 17.10.1845 med enkemann Lage Hansen. Ved vielsen står det at Karis far er Anders Haagensen, men jeg klarer ikke finne henne døpt.Håper da på hjelp til disse 2 Kari'er.mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 finnes det et uekte barn, Kari Andersdt. 2 år, som bor sammen med sin ug.mor Maren Ingebretsdt. hos broren (tror det) til moren. Jeg tror ikke denn Kari er født i Modum. Jeg har ikke funnet henne blant uekte barn. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

til Berit - takker så mye for dine innlegg- men dessverre har jeg ikke klart komme noe videre. Ang. Kari nr.2 står det også i folketellingen 1875 at fødested var Modum. Håper at du og andre kan være behjelpelig videre med begge Karier. Takkmvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, redd jeg ikke kan hjelpe deg så veldig, men se på fadderne til Anders/Ole i 1800: Lenke Blant dem er Anne Andersdatter og Christen Andersen (Sønsteby), og to av de mange barna til Anders og Gunhild het Ane og Christen, og trolig er Kari/Karen Andersdatter deres datter. Så opphavet til Kari I har du muligens funnet.Så var det Kari II, og da blir det straks vanskeligere... Jeg tolker opplysningene i forbindelse med den andre vielsen sånn at hun også var født (og seinere konfirmert) på Heggeneie, men har heller ikke funnet noen dåp. Den andre ektemannen, Lage Hansen, må være han som er 8 år i 1801-tellingen på Sønstebye, forresten. 1801-tellingen har en passende 'farskandidat' på Olesbye i Modum, Anders Haagensen, 33 år, tjenestekarl, ugift, men itte vet je... Kari kan ha blitt døpt i Eiker, Sigdal eller Krødsherad, selv om det vi hittil vet tyder på at det ER Modum. Det er en familie på Kiøsterud (Kjøsterud) i Drammen, der faren heter Anders Haagensen og har ei datter, Karie, på 1 år, men de er vel mindre trolige, trur eg. Fikk Kari II og Ole noen barn? Ofte kan vi finne løsningen på sånne vriene nøtter via faddere,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

til Astrid - takker så mye for ditt innlegg - har ikke kommet noe videre - ang. Kari II og Ole fikk de iallefall Torgeir-min ane - døpt Modum 27.7.1823 og Magnus døpt 13.4.1826.Prøver på nytt og håper noen klare hjelpe meg løse 'denne påskenøtt'. mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, her er dåpen til Torger: Lenke Du kan jo se om du finner ut noe via fadderne - er en Anne Haagensdt. - søster til Anders nevnt over?Lykke til, hilsen Astrid, som også prøver å knekke påskenøtter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sittet og drodlet litt over Anders Haagensen og Modum. Jeg har funnet en Anders Haagensen 33 år på Olesby i 1801. På samme gård (aller øverst) bodde også Poul Haagensen (37), hans kone, barn og hans mor Gyri Andersdt. (61 år). Ved å søke i FS fant jeg Gyri Andersdt. døpt 16/8 1840 Olesby, Modum, foreldre Anders Ercksen og Kirsten Torgiorsdt. Nå er ikke Gyri så veldig vanlig navn, og så er det sammentreffet med Olesby gård. Jeg har ikke funnet vielsen til Gyri. Vil også da legge til at i 1801 på Modums præstegaard finnes det en Christopher Hogensen 32 år.1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010623&>Lenke gardpostnr=117&personpostnr=3052&merk=3052#ovre Christopher i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser at første lenka til 1801 ser litt rar ut så jeg legger den inn en gang til her for sikkerhets skyld. Anders Haagesen i 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.